تبیان، دستیار زندگی
در اویل قرن بیستم با اختراع رادیو و بعد از آن تلویزیون به دامنه گسترش ارتباطات افزوده شد و در شیوه اطلاع رسانی تغییر عمده ای بوجود آمد و این دو اثر عمده ای بر فعالیت های اقتصادی و بازاریابی گذاشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسلام ستیزی با کالای غربی!


در اویل قرن بیستم با اختراع رادیو و بعد از آن تلویزیون به دامنه گسترش ارتباطات افزوده شد و در شیوه اطلاع رسانی تغییر عمده ای بوجود آمد و این دو اثر عمده ای بر فعالیت های اقتصادی و بازاریابی گذاشتند.

رسانه،

دنیای مجازی جزئی از زندگی امروز است، دنیایی که بسیاری از افراد برای کسب اطلاعات و برقراری ارتباطات از آن استفاده می کنند، گسترش میل جوانان و نوجوانان به استفاده از اینترنت و عضویت در شبکه های اجتماعی امریست که براین قضیه صحه می گذارد. در گذشته دور افراد برای ارتباط با یکدیگر ملزم به ملاقات های حضوری بودند و همانطور که تاریخ آشکار می-سازد، برای خبررسانی بخصوص در زمانهای حساس و جنگ سوارهایی را ملزم به این کار می کردند، تا اینکه در اوایل قرن نوزدهم با اختراع تلگراف و تلفن تحولی در سرعت ارتباطات بوجود آمد و اطلاع رسانی خیلی سریع تر و راحت تر از قبل انجام می شد.

در اویل قرن بیستم با اختراع رادیو (1906/م) و بعد از آن تلویزیون به دامنه گسترش ارتباطات افزوده شد و در شیوه اطلاع رسانی تغییر عمده ای بوجود آمد و این دو اثر عمده ای بر فعالیت های اقتصادی و بازاریابی گذاشتند. این روند ادامه داشت تا اینکه با اختراع کامپیوتر و پس از آن اینترنت در نیمه دوم قرن بیستم با قابلیت تعامل زنده با مخاطب، موج جدیدی از تحولات ارتباطی ایجاد شد که با حذف مرزها خود را به عنوان یک تکنولوژی بی بدیل معرفی کرد. اینترنت پیشرفته ترین وسیله ارتباط جهانی با امکاناتی وسیع در خدمت بشر است و هر روز به تعداد کاربران آن افزوده می شود. سازمان ها و شرکت های تجاری که این کانال ارتباطی را درک کرده‌اند تمایل زیادی دارند که بتوانند در این فضا جایگاه خوبی پیدا کنند.

وجود اینترنت نه تنها بر نحوه ارتباطات را تاثیر گذاشته بلکه تغییر و تحولی عظیم در حوزه کسب و کار و فعالیت های اقتصادی بوجود آورده است. مراکز خرید صرفاً محدود به نقاطی از گوشه و کنار شهر نبوده و الزامی به مراجعه به مکان های خاص برای خرید محصولات نیست. دیگر کتاب فروشی ها به صورت مغازه های کوچکی در خیابان های شهر قرار ندارد، بلکه کتابفروشی های آنلاین بوجود آمده است. افراد بجای اینکه هزینه و وقت خودشان را صرف گرفتن تاکسی و حرکت در خیابان-های پرتردد برای رفتن به گوشه و نقاط مختلف شهر کنند با یک دستگاه قابل اتصال به اینترنت می توانند مایحتاج خودشان را تامین نمایند، تنها کافیست به فروشگاه های مجازی مراجعه کنند. در خرید از فروشگاه های اینترنتی تنوع محصولات بعضاً بسیار بالاست، بعلاوه همزمان می توان اطلاعاتی را درباره محصولات مشابه بدست آورده و با مقایسه آنها با یکدیگر تصیم گرفت.

در واقع اینترنت بستری را فراهم کرده که بازاریابان می توانند به روشهای مختلف مشتری را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را ترغیب به خرید محصولاتشان کنند

همانطور که مشخص است فعالیت در این بازارها سخت تر شده چرا که مشتری سطح اطلاعاتش بالا رفته و امکان مقایسه محصولات به صورت آنلاین برای او فراهم است. همچنین در یک فروشگاه مجازی مشتری با انواع برندهای مختلف با ریز اطلاعات روبرو است و چون امکان ارتباط چهره به چهره وجود ندارد مشتری بر اساس بینش خودش تصمیم می گیرد اما در بازارهای سنتی هر مغازه تعداد محدودی از برندهای مختلف را پوشش می دهد و نحوه اطلاع رسانی فروشنده درباه هریک از برندها می تواند قصد خرید مشتری را تغییر بدهد.

با تغییرات عظیمی که در نوع کسب و کار بوجود آمده و بیشتر فعالیتها به اینترنت و صفحه های سایت ها و شبکه های اجتماعی وابسته گشته، نوع بازاریابی و شیوه تبلیغات نیز با توجه به این نوع فعالیت ها تغییر کرده است. امروز بیشتر شیوه های بازاریابی بصورت اینترنتی درآمده است. بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که از اینترنت جهت انجام تبلیغات، معرفی و فروش کالا و خدمات استفاده می کند.

رسانه،اسلام ستیزی

در واقع اینترنت بستری را فراهم کرده که بازاریابان می توانند به روشهای مختلف مشتری را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را ترغیب به خرید محصولاتشان کنند. از جمله روشهایی که آنها استفاده می کنند می توان به بازاریابی بلاگی، ایمیلی، ویروسی، دهان به دهان، مشارکتی و بازاریابی در شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو اشاره کرد. بطور کلی در بسیاری از این روشها به دلیل اینکه فضا کاملا مجازی بوده و فروشنده امکان دیدن محصول و لمس کردن آن را ندارد ممکن است بسیاری از اصول اخلاقی رعایت نشود.

افراد با عضویت در شبکه های اجتماعی به مبادله اطلاعات با سایر اعضاء می پردازند که معمولا صاحبان این شبکه ها بدون رضایت و اجازه اعضاء اطلاعات آنها در اختیار سایر شرکت ها قرار می دهند. بسیاری از شبکه های مجازی به تبلیغ کالاهایی می پردازند که مقایر با اصول اخلاقی جامعه است یا از تصاویر غیر اخلاقی در معرفی محصولات استفاده می کنند. این در حالی است که از دیدگاه اسلام انسان نمی تواند به صرف داشتن عوامل تولید، کالایی را که برای مصالح جامعه ضرر داشته باشد، تولید و به جامعه عرضه کند یا هر چه می خواهد و هر مقداری از آن را مصرف کند؛ چرا که در این نظام، فرد و جامعه در کنار و در راستای هم مطرح می شوند.

باید توجه داشت که حقیقت جنگ نرم، تسلط بر افکار و اندیشه هاست تا نگرش ها و رفتارهای جمعی مردم را در اختیار گیرد و همدلی و همراهی ایشان را با اهداف خود داشته باشد. از این رو، تبلیغ کالای غربی و به تبع آن، رواج فرهنگ غربی بهترین شیوه برای تحقق این جنگ است.

با توجه به گسترش روز افزون استفاده از فضای مجازی و همچنین فراگیر شدن ابزارهای الکترونیک شخصی که محدودیت مکان و زمان در دسترسی به این فضا را از بین برده اند، لزوم توجه به بازاریابی به شکل عام و بازاریابی اینترنتی به شکل خاص، بیش از پیش روشن می گردد

با توجه به گسترش روز افزون استفاده از فضای مجازی و همچنین فراگیر شدن ابزارهای الکترونیک شخصی که محدودیت مکان و زمان در دسترسی به این فضا را از بین برده اند، لزوم توجه به بازاریابی به شکل عام و بازاریابی اینترنتی به شکل خاص، بیش از پیش روشن می گردد لذا مسئولان و مرتبطین این حوزه باید پیش از آن که اثرات مخرب برخی آگهی های تبلیغاتی در تغییر سبک زندگی افراد جامعه پر رنگ تر از قبل شده و یا ضررهای مادی و معنوی کسانی که مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار گرفته اند، بیشتر شود، به تدوین سازوکارهای لازم جهت موضوعات تبلیغات و بازاریابی بر پایه تعلیمات اسلام همت گمارند.

و در آخر تأثیر فنون تبلیغاتی در جنگ نرم بر انسان‌ ها را می ‌توان به طور کلی در زیر خلاصه کرد: آرمان ‌ها و آرزوهای انسانی (‌آرزوی لذت، ترس از درد)، آرزوی امنیت (ترس از ناامنی)، تبلیغاتی که نوید لذت و امنیت را می‌دهد (نوید تسکین درد و ناامنی)، گرفتار شدن در بند تبلیغ‌ کننده که بزرگترین هدف سردمداران غربی است.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / آفتاب / ویستا