تبیان، دستیار زندگی
نوجوانی دوره‌ی خاصی از زندگی است. بعد از اینکه اولین سال‌های کودکی پشت سر گذاشته می‌شود دوره‌ی رشد آغاز می‌شود. همه چیز دست‌خوش تغییر می‌شود حتی نیازهای غذایی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دخترهای نوجوان و نیازهای غذایی‌شان


بدن یک دختر نوجوان برای رسیدن به رشد کافی به پروتئین نیاز دارد. پروتئین ماده‌ی اصلی عضلات، بافت‌ها

و ارگان‌های حیاتی یک دختر نوجوان است.


نوجوان

نوجوانی دوره‌ی خاصی از زندگی است. بعد از اینکه اولین سال‌های کودکی پشت سر گذاشته می‌شود دوره‌ی رشد آغاز می‌شود. همه چیز دست‌خوش تغییر می‌شود حتی نیازهای غذایی. البته عادت‌های غذایی هم تغییر می‌کند. بدن دخترهای نوجوان هم به دلیل تغییرات خاص خود نیازهای جدید پیدا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با تغذیه‌ی سالم و مناسب دوره‌ی نوجوانی دخترها مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

نوجوانی یعنی دوره‌ی تغییرات

نوجوانی دوره‌ای است که تغییرات زیادی در شرایط روحی و جسمی و حتی اجتماعی دخترها اتفاق می‌افتد. کودک دیروز کم‌کم بزرگ و خانم می‌شود. در بین دخترها علائم رشد معمولاً بین 10 تا 15 سال دیده می‌شود اما شروع تغییرات اساسی معمولاً از 12 سالگی است. برای اینکه دوره‌ی رشد در دخترها به خوبی آغاز شده و ادامه داشته باشد به انرژی زیادی نیاز دارند. زمانی که نیاز به انرژی زیاد می‌شود نیاز به مصرف پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز افزایش می‌باشد. دخترهای نوجوان باید به میزان کافی غذا بخورند تا دوره‌ی ماهانه آن‌ها به موقع شروع و ادامه‌دار باشد. برای شروع بلوغ ذخیره‌ی چربی بدنی دخترها باید حداقل 17 درصد باشد. چربی بدنی نقش مهمی در تولید هورمون‌های زنانه یعنی استروژن دارد. برای همین هم بدن یک دختر نوجوان به طور طبیعی تغییر می‌کند و چربی‌ها در ناحیه‌ی پاها، ران‌ها، بازوها و سینه تجمع می‌یابد.

مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز دخترها

آهن

باید بدانید که شروع عادت ماهانه نیاز به آهن در بین دخترهای نوجوان را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. دخترها باید آهن از دست داده را با مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده غذایی تامین کنند. معمولاً کمبود آهن در بین دخترهای نوجوان و جوان شایع است و با احساس خستگی زیاد و دائم و رنگ‌پریدگی خود را نشان می‌دهد. برای تامین این ماده مغذی گوشت قرمز، بوقلمون، ماهی و تخم‌مرغ کارساز است. علاوه بر این منابع حیوانی، مصرف حبوبات، غلات و میوه‌های خشک نیز تامین کننده‌ی آهن هستند. اما از آنجایی که آهن این قبیل مواد غذایی کمتر جذب می‌شود لازم است که مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند مرکبات، فلفل دلمه‌ای، سبزیجات برگ سبز، کلم‌ها، لیموترش و غیره را نیز همراه آن‌ها بکنید.

پروتئین

بدن یک دختر نوجوان برای رسیدن به رشد کافی به پروتئین نیاز دارد. پروتئین ماده‌ی اصلی عضلات، بافت‌ها و ارگان‌های حیاتی یک دختر نوجوان است. برای همین مصرف گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ می‌تواند برای ساخت عضلات و تامین

پروتئین بدن آن‌ها لازم است. تمام این افراط و تفریط‌ها سلامت جسمی و روحی یک دختر خانم را به هم می‌زند. برای اینکه سالم و سرحال باشید درست غذا بخورید، کمی ورزش کنید، شاد باشید، به سلامتتان اهمیت بدهید و از نوجوانی‌تان لذت ببرید

زینک(روی)

روی یک ماده‌ی معدنی ضروری است که برای ساخت پروتئین لازم است. برای تامین این ماده معدنی به سراغ گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی و غذاهای دریایی، حبوبات، دانه‌ها و مغزهای روغنی بروید.

کلسیم و ویتامین D

اسکلت رشد خود را در دوره‌ی نوجوانی کامل می‌کند. استخوان‌ها برای استحکام و رشد کافی به کلسیم نیاز دارند اما این ماده‌ی مغذی به تنهایی نمی‌تواند از عهده‌ی استحکام استخوان‌ها بر بیاید برای همین هم نقش ویتامین D پررنگ‌تر می‌شود. کلسیم به میزان زیادی در محصولات لبنی وجود دارد. شیر، ماست، پنیر سفید و انواع پنیرهای دیگر. برای اینکه دخترهای نوجوان به میزان کافی کلسیم جذب کنند لازم است که روزانه 3 تا 4 محصول لبنی مصرف کنند. توصیه می‌کنیم برای صبحانه، ناهار، عصرانه (یک پیاله ماست یا میوه) و شام حتماً یک محصول لبنی مصرف شود.

در مورد ویتامین D موضوع کمی فرق می‌کند. منبع اصلی تامین این ویتامین خورشید می‌باشد. البته منظورمان این نیست که خودتان را زیر نور خورشید جزغاله کنید. بلکه روزانه 10 تا 15 دقیقه بودن در معرض نور خورشید کافی است. آن هم قبل از ساعت 1 و بعد از ساعت 4 ظهر. البته ویتامین D در برخی مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب مانند ساردین، آزاد و تخم‌مرغ یا محصولات لبنی و قارچ هم وجود دارد.

هیچ‌وقت از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوید. این مواد غذایی به تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدنتان کمک زیادی می‌کنند.

اگر این‌گونه باشید خیلی زود ضعیف و مریض می‌شوید:

برخی از عادت‌های غذایی نادرست در نوجوانان وجود دارد که آن‌ها را دچار عادت‌های بد غذایی و در نتیجه کمبود ویتامین کرده و به ضعف و بیماری می‌کشاند. اگر یک یا چند تا از این عادت‌ها را دارید حواستان را جمع کنید چون ممکن است به سلامتی‌تان آسیب بزنید:

رژیم

* مثل گنجشک غذا می‌خورید یعنی اینکه کم می‌خورید.

* فقط سالاد یا سبزیجات می‌خورید و لب به گوشت نمی‌زنید.

* برخی از گروه‌های غذایی مانند نان، پاستا، شیرینی‌جات، ماهی و غیره را به طور کامل حذف کرده‌اید.

* لب به مواد غذایی که در بچگی دوست داشتید نمی‌زنید.

* زمانی که تنها هستید حال غذا خوردن ندارید یا اینکه در جمع خانواده غذا نمی‌خورید.

* هر روز لاغرتر می‌شوید.

* به جای مصرف میوه و سبزیجات دائم در حال درست کردن ماسک یا استفاده از کرم‌های مختلف هستید.

* روی وزن و لباس پوشیدنتان زیادی حساس هستید.

* از چاق شدن می‌ترسید و بیش از اندازه ورزش می‌کنید.

* آن قدر می‌خورید تا حالت تهوع می‌گیرید.

واقعیت این است که تمام این افراط و تفریط‌ها سلامت جسمی و روحی یک دختر خانم را به هم می‌زند. برای اینکه سالم و سرحال باشید درست غذا بخورید، کمی ورزش کنید، شاد باشید، به سلامتتان اهمیت بدهید و از نوجوانی‌تان لذت ببرید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چگونه می‌توان تغذیه‌ی نوجوانان را کنترل کرد؟

بررسی عوامل تاثیرگذار در الگوی غذایی نوجوانان

اضافه وزن در نوجوانان و راهکارهای مقابله با آن

نوجوانان از خطرات هله‌ هوله خوری بی‌ اطلاع هستند

ارتباط بین وزن و بلوغ زودرس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.