تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری فیلم سینمایی «ماهی و گربه» به بهانه حضور این اثر سینمایی به كارگردانی شهرام مكری در جشنواره فیلم ونیز در محل كانون ایران نوین برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت فیلم در یک روز


نشست خبری فیلم سینمایی «ماهی و گربه» به بهانه حضور این اثر سینمایی به كارگردانی شهرام مكری در جشنواره فیلم ونیز در محل كانون ایران نوین برگزار شد.

فیلم ماهی و گربه

«ماهی و گربه» در یك روز فیلمبرداری شد

شهرام مكری، كارگردان فیلم «ماهی و گربه» در نشست خبری فیلمش گفت: در این سال‌ها در زمینه تولید فیلم اول تا دوم‌ام فاصله زیادی افتاد و در نهایت به فیلم «ماهی و گربه» رسیدم. وی یادآورشد: آماده كردن این اثر سینمایی برای نمایش در جشنواره فیلم ونیز كمی طولانی شد و خوشحالم این اثر نیز شبیه به فیلم نخست من است زیرا یافتن تهیه‌كننده برای چنین آثاری دشوار بوده و در نهایت این اثر با حمایت كانون ایران نوین تولید شد.

كارگردان فیلم «ماهی و گربه» با یادآوری اینكه اخذ پروانه ساخت این اثر سینمایی چند ماه طول كشید، تاكید كرد: بهمن‌ماه تدارك فیلمبرداری این اثر و تمرین‌های مورد نظر پیش از تولید این فیلم انجام و در نهایت گربه و ماهی در روز 12 اسفندماه در مدت زمان یك شبانه‌روز فیلمبرداری شد. به گفته مكری، فیلم سینمایی «ماهی و گربه» در یك سكانس- پلان طولانی فیلمبرداری شده و پس از یك ماه تمرین در لوكیشن مورد نظر، این اثر در یك شبانه روز به سرانجام رسیده است. وی با یادآوری اینكه نخستین نمایش فیلم «ماهی و گربه» در جشنواره ونیز خواهد بود، ادامه داد: این اثر در بخش افق‌های جشنواره ونیز طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در مجموع پنج نمایش خواهد داشت و در نهایت در اختتامیه جشنواره ونیز كه روز شنبه برگزار خواهد شد مشخص می‌شود كه «ماهی و گربه» توانسته در این رویداد به موفقیتی برسد یا خیر.

كارگردان فیلم سینمایی «ماهی و گربه» اظهار امیدواری كرد كه درباره این اثر سینمایی حمایت صورت گیرد ضمن آنكه تدابیر خاصی برای تبلیغات این فیلم در نظر گرفته شده است. مكری با یادآوری اینكه زمان 130 دقیقه‌یی فیلم «ماهی و گربه» شاید مشكلاتی را برای اكران آن به وجود آورد، ادامه داد: سینماداران درباره فیلم گذشته هم این مشكل را داشتند و این امر ظاهرا قانون نانوشته اكران در سینمای ایران است. وی گفت: تنها راه برای ایجاد مسیر درست برای اكران این گونه فیلم‌ها استمرار است و باید تلاش كنیم این نوع آثار را به تماشاگران بشناسانیم و مخاطبان را راضی كنیم. این كارگردان سینما تاكید كرد: سید علیرضا سجادپور، معاون سابق رییس سازمان سینمایی در دولت دهم به وی اعلام كرد كه فیلم اشكان و انگشتر متبرك با فرمول امریكایی ساخته شده و در راه اكران این اثر این گونه سنگ اندازی شد. مكری ابراز امیدواری كرد كه این اثر با ممیزی روبه‌رو نشود زیرا با توجه به تولید این اثر در قالب سكانس- پلان این فیلم پس از ممیزی ضربه می‌خورد، تصریح كرد: در برخی آثار همچون «طناب» هیچكاك با كاور كردن دوربین برش‌ها به صورت پنهان روی فیلم می‌نشیند اما در فیلم گربه و ماهی ضرورت قصه ایجاد می‌كرد كه از این روش استفاده نكنیم و 130 دقیقه این گونه و بدون هیچ توقفی فیلمبرداری شد. این كارگردان ادامه داد: 28 نفر به همراه گروه پالت در فیلم «ماهی و گربه» بازی كردند و 8 نفر نیز به همراه دیگر عوامل پشت دوربین قرار داشتند و در این اثر با توجه به ماهیت ساختاری آن تلاش كردیم از بازیگران تئاتری دعوت به همكاری كنیم.

آماده كردن این اثر سینمایی برای نمایش در جشنواره فیلم ونیز كمی طولانی شد و خوشحالم این اثر نیز شبیه به فیلم نخست من است زیرا یافتن تهیه‌كننده برای چنین آثاری دشوار بوده و در نهایت این اثر با حمایت كانون ایران نوین تولید شد

قصه‌های رخشان بنی‌اعتماد پروانه دارد

سپهر سیفی، تهیه‌كننده فیلم «گربه و ماهی» نیز در این نشست خبری یادآور شد: در 20 سال تلاش كرد‌ه‌ایم ساختار شكن باشیم و این مهم در محصولات و عملكرد این موسسه مشهود است. وی از فیلم‌های سینمایی آزمایشگاه به كارگردانی حمید امجد، فیلم «قصه‌ها» از رخشان بنی‌اعتماد و فیلم «چه خوبه كه برگشتی» از داریوش مهرجویی به عنوان آثار تولید شده از سوی كانون ایران نوین یاد كرد و توضیح داد: فروش فیلم آزمایشگاه نشان داد كه كانون ایران نوین به درستی از ظرفیت‌های تبلیغاتی مورد نظر استفاده كرده و این فیلم اثری قابل دفاع در كیفیت و فروش بود. قائم مقام كانون ایران نوین ادامه داد: فیلم قصه‌ها به كارگردانی رخشان بنی اعتماد كه پروانه ساخت دارد نیز از دیگر كارهای در دست اكران ما است كه امیدواریم با صدور پروانه نمایش، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش برسد.

فیلم ماهی و گربه

«ماهی و گربه» اثری تجربه‌گراست

امیر اثباتی نیز در این نشست خبری یادآور شد: پیش از همكاری در یك اثر سینمایی باید از آن احساس رضایت كنم و این مهم درباره فیلم گربه و ماهی وجود داشت. من فیلم‌های كوتاه بسیاری از شهرام مكری دیده بودم و به ساخته‌های وی علاقه‌مند بودم از این‌رو همكاری در ساخت فیلم گربه و ماهی را فرصت مناسبی دیدم. این طراح صحنه و دكور سینما توضیح داد: «ماهی و گربه» اثری تجربه‌گراست و پیچیدگی‌های بسیاری داشت و لازم بود درباره آن سنجیده فكر شود.

اثباتی ادامه داد: پیش از تولید این اثر، شرایط اجرای آن را به درستی ارزیابی كردیم و در نهایت پیش تولید این فیلم آغاز شد و طراحی صحنه این اثر در شمال كشور انجام شد و گروه تمرینات پیش از فیلمبرداری را در تهران انجام دادند.

جشنواره ونیز رویداد معتبری است

بابك كریمی، بازیگر فیلم «ماهی و گربه» نیز در این نشست گفت: جشنواره ونیز یكی از قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های سینمایی دنیاست. وی یادآور شد: این جشنواره همواره با خود در مبارزه بوده است، این رویداد از طرفی بانی آثار كلاسیك بود و از سویی با ورود آثار تجربه گرا و دیجیتالی رقابت می‌كرد اما در جایی دست‌اندركاران این رویداد دریافتند كه با تغییر تكنولوژی نیاز به نگاهی جدید احساس می‌شود از این رو بخش افق‌ها را برای یافتن پدیده‌های سینمایی انتخاب كردند.

بازیگر فیلم سینمایی «ماهی و گربه» ادامه داد: اینكه به عنوان بازیگر یك اثر سینمایی در این جشنواره حضور دارم اتفاق خوبی است زیرا پیش‌تر به عنوان مترجم و یا تدوینگر در این رویداد حضور داشتم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه اعتماد