تبیان، دستیار زندگی
گاهی از تبلیغات در سینما به نوعی استفاده می شود که مخاطب را برای خرید یک محصول در شبکه نمایش خانگی فریب می دهد. در شبکه نمایش خانگی فیلم هایی عرضه می‌شوند که هدف آنها جذب مخاطب است اما سوال اینجاست این کار به چه قیمتی و چگونه انجام می‌گیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغ‌های درست و دروغ


گاهی از تبلیغات در سینما به نوعی استفاده می شود که مخاطب را برای خرید یک محصول در شبکه نمایش خانگی فریب می دهد. در شبکه نمایش خانگی فیلم هایی عرضه می‌شوند که هدف آنها جذب مخاطب است اما سوال اینجاست این کار به چه قیمتی و چگونه انجام می‌گیرد؟

بتمن

در شبکه نمایش خانگی فیلم هایی عرضه می‌شوند که هدف آنها جذب مخاطب است اما سوال اینجاست این کار به چه قیمتی و چگونه انجام می‌گیرد؟ در تبلیغات این فیلم ها به نحوی رفتار شده که گویی قصدی جز فریب مخاطب وجود ندارد. بی شک درعرضه و معرفی این فیلم‌های ویدئویی، تهیه پوستر‌، عکس و جلد فیلم اهمیت بیشتری دارد چون مخاطب هیچ آشنایی با آن‌ها ندارد و اینجاست که گاهی شاهدیم برای فروش بیشتراز ترفندهایی برای جلب توجه مخاطبان برای خرید این فیلم ها استفاده می‌شود. فیلم‌هایی را می‌توانید پیدا کنید که درون و بیرونشان متفاوت است بعضی ها حتی عناوین این فیلم ها را تحریف می کنند .

به تازگی در شبکه نمایش خانگی فیلمی با عنوان بتمن4 (the dark knight rises ) به بازار عرضه شده است .این فیلم که توسط موسسه «سینما 24» و موسسه «ویدئو رسانه یاس» عرضه گردیده است همان فیلم شوالیه تاریکی برمی خیزد(2012 ) از کریستوفر نولان است. روی جلد فیلم عنوان درشت بتمن 4 درج گردیده در حالی که این عنوان در هیچ یک از سری فیلم های بتمن وجود ندارد وممکن است این تصور بوجود آید که این فیلم جدیدی از این مجموعه است مخصوصا برای مخاطبانی که سینما را به طور حرفه ای دنبال نمی کنند.

یعنی اگر این موسسه فرهنگی هنری یعنی همان موسسه «سینما 24» و موسسه «ویدئو رسانه یاس» مجموعه بتمن را از ابتدای خلق آن حساب کرده باشد باید این هشتمین بتمن بود و اگر در مورد آثار کریستوفر نولان باشد که این در واقع سومین بتمن است که از این کارگردان به بازار آماده و او سه گانه خلق کرده است

بتمن 4

اقتباس‌های تلویزیونی و سینمایی فراوانی از داستان‌های این ابرقهرمان کمیک انجام شده‌است. فیلم‌های سینمایی بتمن عبارتند از:

بتمن (1966)- بتمن( 1989)- بتمن برای همیشه(  1992)  -بتمن و رابین (1997 )-بتمن آغاز میکند (2005)-شوالیه تاریکی (2008 )-شوالیه تاریکی برمی خیزد(2012). در اولین فیلم بتمن که بر اساس سریالی در دهه 60 با نام(بتمن) ساخته شده است را لزلی مارتینسون کارگردانی کرده است که در این فیلم که بیشتر بازیگران سر یال در آن حضور داشتند آدام وست در نقش بروس وین (بتمن) به ایفای نقش پرداخت. در دو فیلم بعدی مایکل کیتون در نقش بروس وین (بتمن) ایفای نقش کرد و تیم برتون کارگردانی این دو فیلم را برعهده داشت. در  بتمن برای همیشه  وال کیلمرنقش بتمن را بازی کرد و کارگردانی این فیلم برعهده جوئل شوماخربود. در فیلم بتمن و رابین کارگردانی برعهده شوماخر بود و جرج کلونی درنقش بتمن حضور یافت. در سه فیلم آخر یعنی بتمن آغاز می کند، شوالیه تاریکی، و شوالیه تاریکی بر می خیزد ، که در تاریخ20 ژوئیه 2012 به اکران در آمد. کریستین بیل در نقش بتمن حضور یافته و کریستوفرنولان این سه فیلم را کارگردانی کرده‌است.

یعنی اگر این موسسه فرهنگی هنری یعنی همان موسسه «سینما 24» و موسسه «ویدئو رسانه یاس»  مجموعه بتمن را از ابتدای خلق آن حساب کرده باشد باید این هشتمین بتمن بود و اگر در مورد آثار کریستوفر نولان باشد که این در واقع سومین بتمن است که از این کارگردان به بازار آماده و او سه گانه خلق کرده است. در حقیقت به نظر می رسد که تنها قصد موسسه تبلیغ و کشاندن مخاطب برای خرید این فیلم باشد یعنی اگر قصد موسسه «سینما 24» و موسسه «ویدئو رسانه یاس»  این بوده که بتمن های دوبله شده و به بازار آمده خود را ملاک قرار داده باشد باید شماره بالا یا پایین یا هرجای دیگر بسته بندی قرار می گرفت نه آنکه دقیقا در کنار نام فیلم. این حرکت نشان از استفاده یا بهتر بگوییم سوء استفاده این موسسه برای تبلغ بیشتر از نام بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان داشته است.

آنچه برای جذب مخاطب استفاده می شود اگر به شکل صحیح و وفادار به اصل اثر باشد مانعی ندارد اما اگر به گونه ای باشد که خریدار محصول رابه اشتباه بیاندازد نوعی کلاه برداری محسوب می شود. نبودن مجموعه ناظری که  به این شرایط رسیدگی کند  بعضا  همه چیز را آشفته تر می کند تا سود جویانی اعتماد مخاطبان را به مخاطره بیاندازند و چگونه می توان امید داشت که اعتماد مخاطبان به این شبکه نمایش خانگی پایدار بماند؟

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری سینمای ایران