تبیان، دستیار زندگی
رئیس مجلس خبرگان رهبری در اجلاس رسمی این مجلس گفت: همانطور که رهبری در مراسم تنفیذ عنوان می کنند که این عنوان مطلق نیست تبریک و تقاضای ما هم از رئیس جمهور مشروط است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبریک و تقاضای ما از رئیس جمهور مشروط است


رئیس مجلس خبرگان رهبری در اجلاس رسمی این مجلس گفت: همانطور که رهبری در مراسم تنفیذ عنوان می کنند که این عنوان مطلق نیست تبریک و تقاضای ما هم از رئیس جمهور مشروط است.

آیت الله مهدوی کنی در مراسم افتتاحیه اجلاسیه چهاردهم چهارمین دوره خبرگان رهبری که از صبح امروز به مدت دو روز در ساختمان مجلس قدیم برگزار می شود با اشاره به برگزاری با شکوه انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات ریاست جمهوری امر مهمی از ارکان این انقلاب است، انتخابات این دوره به خوبی رقم خورد و مردم با شکوه و جدیت در انتخابات شرکت کردند و بالاخره دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب شدند.

خبرگان رهبری

وی با اشاره به این که این انتخاب را به رئیس جمهور تبریک می گوییم افزود: تبریک ما به سه معنی است، معنای اول ان یک امر تشریفاتی برای شادباش و تهیت است؛ معنای دیگر آن دعاست، معنای تبریک و مبارک به معنای خیر کسی است چنانچه در قرآن در مواردی اطلاق شده که تبریک و مبارک به معنای خیر عبودی بوده است.

رئیس مجلس خبرگار رهبری با اشاره به معنای سوم این تبریک ادامه داد: ما معنای سوم را به عنوان خواست عمومی از مقام رئیس جمهور عنوان می کنیم، خود ایشان هم در نطقی بیان کردند که رئیس جمهور حتی اگر همه به او رای نداده باشند رئیس جمهور همه ملت است.

آیت الله مهدوی کنی خاطر نشان کرد: ما به رئیس جمهور به هر سه معنا تبریک می گوییم و البته مطالبات خودمان را هم داریم.

وی با بیان این که ممکن است ما به ایشان رای نداده باشیم ولی وی رئیس جمهور همه ماست عنوان کرد: همانطور که رهبری در مراسم تنفیذ عنوان می کنند که این تنفیذ مطلق نیست تبریک و تقاضای ما هم از رئیس جمهور مشروط است.

وی با اشاره به ایام سالگرد شهادت شهیدان رجایی، باهنر و دستجردی گفت: مجلس ما امروز معطر و منور به شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی است. این هر دو برای ما الهام بخش برای استمرار راه شهداست.

ما معنای سوم را به عنوان خواست عمومی از مقام رئیس جمهور عنوان می کنیم، خود ایشان هم در نطقی بیان کردند که رئیس جمهور حتی اگر همه به او رای نداده باشند رئیس جمهور همه ملت است

وی افزود: یاد از شهدا و هر گونه روضه خوانی یا ذکر فضائل آن ها که باشد باید چیزی باشد که از مردم می خواستند و آن استمرار راه آن هاست که ضرورت دارد.

آیت الله مهدوی کنی با اشاره به برنامه تشییع پیکر 9 شهید گمنام در مجلس خبرگان عنوان کرد: امروز در این مجلس بزرگ و با شکوه خبرگان که با حضور اکثریت اعضا و ابدان شهدا مواجه هستیم برای ما الهام بخش است، این مجلس آثاری از شهداست چرا که اگر آنها از این انقلاب و دستاوردهای آن دفاع نمی کردند ما امروز اینجا نبودیم.

خبرگان رهبری

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که استمرار انقلاب و بقای حوزه های علمیه، دولت و مجلس مرهون فداکاری شهداست که نباید آن ها را فراموش کنیم، تصریح کرد: ما این ذکر و روضه را برای ادامه راه آن ها لازم می دانیم.

وی با اشاره به خاطره شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفت: به یادم هست در ایام ماه شهریور ماجرای انفجار ساختمان نخست وزیری حادث شد که حادثه بسیار بزرگی برای ملت، کشور و انقلاب بود و مصیبتی بزرگ و از جهتی وسیله ای برای بقای انقلاب به شمار می رفت.

آیت الله مهدوی کنی با بیان این که من در آن دوره وزیر کشور بودم و قرار بود بنده هم در آن جلسه حضور پیدا کنم ادامه داد: در حال آماده شدن برای حرکت از وزارت کشور به سمت ساختمان نخست وزیری بودم ولی در اثر خستگی چند دقیقه ای دیر به این جلسه رسیدم، در حالی که باید ساعت 2 در ساختمان نخست وزیری می بودم با نیم ساعت تاخیر راه افتادم.

رئیس مجلس خبرگان ادامه داد: بیسیم کمیته مرکزی به ما اعلام کرد که در ساختمان نخست وزیری انفجار صورت گرفته، موقعی که برگشتیم تا این حادثه را بررسی کنیم دیدم دفتری که جلسه شورا در آن برگزار می شد در حال اشتعال است؛ ابتدا به ما گفتند شهیدان باهنر و رجایی را به بیمارستان منتقل کردند اما بعدا مشخص شد که آن ها شهید شدند، آیت الله دستجردی هم به دلیل انفجار از پنجره ساختمان به بیرون پرتاب شده بود که به دلیل شدت جراحت وی هم به شهادت رسید.

امروز در این مجلس بزرگ و با شکوه خبرگان که با حضور اکثریت اعضا و ابدان شهدا مواجه هستیم برای ما الهام بخش است، این مجلس آثاری از شهداست چرا که اگر آنها از این انقلاب و دستاوردهای آن دفاع نمی کردند ما امروز اینجا نبودیم

وی عنوان کرد: کشمیری عامل این انفجار بود که جوانکی بود خیلی مظلوم و صورت مذهبی به خود داشت، وی به عنوان دبیر جلسه همیشه ضبط صوتی با خود می آورد و محتوای جلسه را ثبت می کرد؛ وی کیفی داشت که بهانه بود همیشه آن را آورده و زیر میز می گذاشت تا روزی که بمب را داخل آن آورد و منفجر کرد.

رئیس مجلس خبرگان تاکید کرد: آن روز برای ملت ایران بسیار سخت بود چون افرادی مثل رجایی و باهنر را از دست داد ولی کسی که همواره همه مسئولان را دلداری می داد امام بود زیرا امام مثل کوهی ایستاده بود.

آیت الله مهدوی کنی گفت: بلافاصله پس از وقوع این انفجار امام دستور جایگزینی داد و فرمودند آن ها به بهشت رفتند با غصه خوردن کاری نمی شود کرد بروید و کار را دنبال کنید.

خبرگان رهبری

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: امام فرمودند بروید و دوباره دولت تشکیل دهید ایشان ما را راهنمایی می کردند که باید در این راه سخت استقامت داشته باشیم. راهنمایی امام بود که همه انقلابیون را حفظ و هدایت می کرد.

آیت الله مهدوی کنی در ادامه سخنان خود در اجلاس رسمی خبرگان رهبری با اشاره به این که امیدوارم ادامه دهنده راه شهدا باشیم گفت: امروز ابدان شهدا را اینجا آوردند که فراموش نکنیم آن چه را که امروز داریم از فداکاری شهداست، سالهاست که ابدان گمنام شهدا را جستجو می کنند، امیدوارم در راه آن ها ثابت قدم باشیم و برادران عزیز خبرگان که از جایگاه رهبری نیز صیانت می کنند این راه را ادامه دهند.

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور با اشاره به این که انشاء الله آقای روحانی بتوانند به ملت خدمت کنند گفت: مملکت ما در وضع کنونی دارای مشکلات بسیاری است. کسی که در چنین شرایطی این مسئولیت را قبول می کند با مشکلات بسیاری مواجه است.

آیت الله مهدوی کنی همچنین ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام جعفر صادق گفت: ان‌شاء‌الله مقام معظم رهبری در این مملکت به خوبی رهبری کرده و ما در جایگاهی که قرار داریم بتوانیم به خوبی از جایگاه رهبری صیانت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر پس از پایان سخنرانی آیت الله مهدوی کنی، جلسه اعضای خبرگان رهبری به طول غیرعلنی ادامه پیدا کرد. این جلسه فردا در دومین و آخرین روز خود ادامه خواهد داشت.

بخش سیاست تبیان

منبع : مهر