تبیان، دستیار زندگی
یكی از بهترین و مهم‌ترین روابطی كه در این دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و دختر است. مادر و دختر می‌توانند بهترین دوست یكدیگر باشند و عاشقانه یكدیگر را دوست بدارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به این میگن دختر خوب!


یكی از بهترین و مهم‌ترین روابطی كه در این دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و دختر است. مادر و دختر می‌توانند بهترین دوست یكدیگر باشند و عاشقانه یكدیگر را دوست بدارند. اما گفتنی است كه به انجام رساندن این كار به وقت زیادی نیاز دارد، تا بتوانید یك رابطه خوب و درست را در میان خودتان برقرار كنید.....

ارتباط مادر و دختر

مادر کسی است که امر پرورش فرزندان را در دوران حمل و پس از آن بر عهده دارد و در انجام این وظیفه بدون هیچ چشمداشت مادی و یا معنوی کوشاست.

مادراین باغبان شکوفه های حیات، معناگر همه ی خوبی ها، سرچشمه ی محبت، اسوه ی صبوری و ایثار و منبع سخاوت و احسان، همیشه دوست می دارد در مدار رابطه ها، شمعِ وجودش گرمابخش حیات فرزند و روشنگر صراط او باشد.

مادردوست دارد همه ی خوبی ها، همه ی شایستگی ها، همه ی زیبایی ها، و همه ی کمالات را در وجود فرزندان خویش تجربه نمایند.

بر این اساس می توان گفت: مادر فرشته ای است آسمانی که در عالم بشری با جسم عاریتی زندگی سر می کند و دارای تجلی و مهر و عطوفت،... وصفای ملکوتی است.

حال با این همه محبت و عاطفه و عشق بی قید و شرط به نظر می رسد که مسئولیت و وظیفه فرزندان در قبال این موجود پر مهر بسیار سنگین خواهد بود خصوصا دختران که به خاطر جنسیت یکسانی که با مادر خود دارند می توانند ارتباطی عمیق تر و خاص تر با مادر برقرار کنند و البته به نظر می رسد که مادران هم توقعی بیشتر از دختر داشته و او را دلسوزتر از هر کس دیگر می دانند.

به راستی در قبال این همه شکوه و عظمت مادر، رسالت و مسئولیت دختر چیست؟

به خصوص که در تعبیرات اسلامی وجود دختر به عنوان حسنه تلقی می شود و آن را تفضلی از طرف خدا که مستلزم عنایت بیشتری است می داند. 

دختران به طور طبیعی و بر اساس خلقت الهی  از عواطف و احساسات بالایی برخوردارهستند و ظرفیت آن را دارند که اطرافیان خود را از این نعمت و توانایی برخوردار کنند.

یكی از بهترین و مهم‌ترین روابطی كه در این دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و دختر است. مادر و دختر می‌توانند بهترین دوست یكدیگر باشند و عاشقانه یكدیگر را دوست بدارند. اما گفتنی است كه به انجام رساندن این كار به وقت زیادی نیاز دارد، تا بتوانید یك رابطه خوب و درست را در میان خودتان برقرار كنید.

به نظر می رسد از این اوصافی که از دختران می شود و حتی سفارشهایی که در مکتب اسلامی در زمینه دختران شده است، انها باید احساس مسئولیت بیشتری کرده و ان طور که شایسته و بایسته است بر اساس همین تعاریف حرکت کرده و رفتار نمایند.

برنامه‌ریزی كنید و با هم بیرون بروید، سعی كنید لحظات خوب و خوشی را در كنار یكدیگر سپری كنید. بدانید كه وجود مادر در كنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشكلات و چالش‌های زندگی شما باشد. پس خالصانه به مادرتان عشق بورزید، همیشه به او احترام بگذارید و مطمئن باشید عشق ورزیدن به مادر می‌تواند رابطه میان شما را مستحكم‌تر كند

در ادامه توصیه هایی به دختران ارایه می شود تا بتوانند رابطه ای مثبت تر و بهتر با مادر خود برقرار کنند:

هر روز صحبت كنید: ممكن است شما طی شبانه‌روز فقط مشغول انجام كارهای روزانه و درس و صحبت با دوستان و طی کردن اوقات فراغت و ...باشید و فرصت نكنید زمانی را با مادرتان سپری كنید و به حرف‌هایش گوش بدهید. بهتر است به‌جای این همه كار كردن كمی به خودتان استراحت و زمانی را هم به مادرتان اختصاص بدهید. گاهی اوقات مادران واقعا در خانه نادیده گرفته می شوند و آن قدر غرق کار خانه و فرزندان می شوند که همه خودشان خود را فراموش می کنند و هم اعضای خانواده. اما شما به عنوان یک دختر که در آینده ای نه چندان دور جایگاهی شبیه به مادرتان می یابید باید بیشتر به فکر او باشید.

مهم این است كه زمانی را هر چند كوتاه تنها به او اختصاص و به حرف‌هایش گوش بدهید. پس برقراری عشق و دوستی را با گوش دادن به حرف‌های مادرتان آغاز كنید، هرگز به خاطر شکاف نسلی که میان شما دو نفر است وی را نادیده نگیرید، زیرا او احتیاج دارد تا شما به حرف‌هایش گوش بدهید. این گونه متوجه می‌شود كه شما از صمیم قلب دوستش دارید و به او اهمیت می‌دهید.

سعی كنید مادرتان را خوب بشناسید: برای برقرار كردن یك رابطه خوب و مستحكم با هر یك از افراد خانواده بویژه مادر در ابتدا باید او را خوب بشناسید و بدانید چه شخصیتی دارد. آیا مهربان است؟ آیا تندخو و بد اخلاق است؟ و... برای مثال او ممكن است موقع صحبت كردن با شما با لحنی تند حرف بزند و شما را برنجاند و احساسات شما را جریحه‌دار كند. در این زمان اگر می‌خواهید با مادرتان ارتباط خوب و دوستانه‌ای داشته باشید، باید سعی كنید آرامش خود را حفظ كنید، چند نفس عمیق بكشید و بعد از این‌كه هر دو به آرامش رسیدید، آن وقت درباره موضوعی كه باعث كدورت و ناراحتی بین شما شده است صحبت كنید. در واقع درباره مشكلات، احساسات، افكار، آرزوها و اهدافی كه در زندگی دارید، با هم صحبت كنید اما جر و بحث نكنید.

ارتباط مادر و دختر

گذاشتن قوانین برای ایجاد یك ارتباط خوب

با مادرتان صحبت كنید و سعی نمایید قوانین خوبی را برای ایجاد یك رابطه خوب و پابرجا بین خودتان در نظر بگیرید و این قوانین را به طور ثابت اجرا كنید. با مادرتان برنامه ریزی كنید و به سینما، تئاتر یا حتی به رستوران بروید، سعی كنید با یكدیگر باشید و وقت‌تان را با هم بگذرانید. با صبر و آرامش به حرف‌های هم گوش دهید. مهم نیست كه در گذشته چه رفتاری با یكدیگر داشته‌اید مهم این است كه حالا هر كاری را می‌توانید برای ساختن یك رابطه درست انجام دهید.

اندیشیدن به یك ارتباط دوستانه: تاكنون برای ایجاد یك رابطه دوستانه و صمیمی با مادرتان چه كارهایی را انجام داده‌اید؟ آیا قوانین حاكم بر خانواده را رعایت كرده‌اید؟ آیا به مادرتان احترام گذاشته‌اید؟ آیا به او ابراز علاقه كرده‌اید؟ آیا به او گفته‌اید كه دوستش دارید و عاشقش هستید؟ آیا تاكنون به رابطه خود با مادرتان فكر كرده‌اید كه چگونه رابطه‌ای است؟ واقعا به رابطه خود با مادرتان با دقت نگاه كنید. ببینید اگر شما می‌توانید كاری انجام بدهید كه رابطه میان شما تغییر كند، بهتر است این كار را انجام بدهید. این تغییر كلیدی برای بهتر شدن رابطه میان شما و مادر عزیزتان است. شما باید هم محبت خود را نسبت به مادرتان ابراز نمایید و هم به او نشان بدهید، مثلا در كارهای منزل به او كمك كنید. شانه‌هایش را ماساژ بدهید و او را ببوسید. برنامه‌ریزی كنید و با هم بیرون بروید، سعی كنید لحظات خوب و خوشی را در كنار یكدیگر سپری كنید. بدانید كه وجود مادر در كنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشكلات و چالش‌های زندگی شما باشد. پس خالصانه به مادرتان عشق بورزید، همیشه به او احترام بگذارید و مطمئن باشید عشق ورزیدن به مادر می‌تواند رابطه میان شما را مستحكم‌تر كند.

حمایتگر باشید : مادر و دختر هر دو ناکامی هایی را در زندگی تجربه می کنند بنابراین نقش حمایتگرانه داشته باشید نه ملامتگرانه. همدلی را تحت هر شرایطی فرو نگذارید تا رابطه تان قوی تر شود. خود را جای او بگذارید. شما هم زمانی ، مادری میانسال خواهید شد که شاید کسی حرفتان را متوجه نشود. بنابراین سعی کنید احساسات او را درک کنید. گاهی بدون دلیل به او سر بزنید. او را در آغوش بگیرید، هدیه کوچکی بخرید و مانند یکی از بهترین دوستانتان با او رفتار کنید. مادرتان را به جمع دوستان جوان خود دعوت کنید و اجازه بدهید از جمع دوستان شما لذت ببرد و احساس جوانی کند. یک لبخند و آغوش گرم گاه معادل صدها کلمه به تقویت روابط می انجامد. آن را از مادرتان دریغ نکنید.

فرآوری : مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

سایت راسخون، مرکز توسعه وبلاگ نویسی دینی خراسان جنوبی، روزنامه سلامت  همراه با تغییرات و اضافات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.