تبیان، دستیار زندگی
در گزارش پیش رو مروری کرده ایم بر چند کتاب که با موضوع تربیت کودکان در بازار نشر موجود هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کنیم با مشکل بیش فعالی؟

کتاب هایی برای تربیت کودکان


در گزارش پیش رو مروری کرده ایم بر چند کتاب که با موضوع تربیت کودکان در بازار نشر موجود هستند.

کتاب تربیت کودک

چه باید بکنم وقتی بیست لازم نیست

کتاب «چه باید بکنم وقتی بیست لازم نیست» یک کتاب روان‌شناسی به زبان ساده برای نوجوانان است. کتابی که با پرسش از نوجوان‌ها آغاز می‌ ‍ شود. سوالاتی چون: «آیا وقتی دیگران از شما انتقاد می‌کنند غمگین می‌شوید؟ از تجربه‌های تازه می‌ترسید فقط به خاطر این‌که ممکن است به اندازه کافی در آن موفق نباشید؟ آیا از این‌که در جمع سخنرانی کنید، می‌ترسید فقط به خاطر این‌که ممکن است حرفی بی‌ربط بزنید؟»... تمام این موارد علامت کمال‌گرایی است و باعث می‌شود شما احساس فشار، نگرانی، ترس و حتی خشم کنید و این احساسات می‌تواند شما را از پای درآورد. کتاب «چه باید بکنم وقتی بیست لازم نیست» به نوجوانان کمال‌گرا کمک می‌کند تا بر این ویژگی خود غلبه کنند. این کتاب در دو بخش نوشته و تنظیم شده؛ نویسنده در بخش اول به تعریف کمال‌گرایی و اثری که بر زندگی نوجوان‌ها می‌گذارد، پرداخته است. این بخش، 7 فصل را دربرمی‌گیرد. در نخستین فصل با عنوان «چه موقع می‌گوییم که همه‌اش خراب می‌شه» به این موضوع توجه شده که کمال‌گرایی چطور عمل می‌کند و چه احساسی به‌وجود می‌آورد.در دومین فصل از بخش نخست کتاب به تفاوت‌های میان کمال‌گرایی و خوب و درست انجام دادن کارها اشاره شده؛  مهارت‌های کسب احساس در فصل سوم با عنوان «وزن کم کن‌ها»آمده است. «کمال گرایی از کجا می‌آید» عنوان فصل چهارم است که توضیح می‌دهد مردم چطور کمال‌گرا می‌شوند. همچنین در این فصل درباره «خودنگری» و نقشی که در کمال‌گرایی دارد سخن گفته شده است.«فراتر برو: درباره خودت متفاوت فکر کن» عنوان پنجمین فصل کتاب است که به مخاطب یاد می‌دهد به روشی متفاوت درباره خودش فکر کند و در ششمین فصل به نوجوان‌ها نشان ‌می‌دهد چطور می‌توانند از والدین یا بزرگ‌‎ترهای قابل اعتماد خود کمک بگیرند و حتی با آنها در مورد کمال‌گرایی خود صحبت کنند تا راحت‌تر، این ویژگی آزاردهنده خود را تعدیل یا برطرف کنند. هفتمین فصل از کتاب «همیشه رو به پیشرفت» درباره روش‌هایی بحث می‌کند که کمال‌گرایی را کنترل می‌کند. زیرا غلبه بر کمال‌گرایی، کار دشواری است و فراز و فرودهایی دارد. بخش دوم از کتاب «چه باید بکنم وقتی بیست لازم نیست» با عنوان «دریافت کمک برای نسائلی که حل کردن آنها مشکل است» بر موضوعاتی متمرکز است که تنها مقابله کردن با آنها، کمی دشوار به نظر می‌رسد. در فصل هشتم به مشکلاتی پرداخته شده که گاهی با کمال‌گرایی همراه می‌شوند. برای مثال نگرانی ناشی از کمال‌گرایی منجر به ناراحتی‌ها و نامیدی‌های بسیار می‌شود.«متخصصان چگونه کمک می‌کنند» عنوان نهمین و آخرین فصل از کتاب است. در این فصل به این مساله پرداخته شده که یک مشاور چطور می‌تواند به نوجوان کمک کند تا کمال‌گرایی خود را کنترل کند. «یادداشتی برای بزرگ‌ترها»، پایان‌بخش کتاب است. در این بخش، راهکارهایی در اختیار پدر و مادرها قرار گرفته تا ارتباط بهتری با فرزندانشان برقرار و به آنها کمک کنند تا از سلامت روان بیشتری برخوردار باشند.

کتاب «چه باید بکنم وقتی بیست لازم نیست»، نوشته توماس اس. گرینسپون را حسین مسنن فارسی ترجمه و انتشارت پیدایش در 1500 نسخه و به قیمت 6000 تومان منتشر کرده است.

«چه باید بکنم با مشکل بیش فعالی»، نوشته جان ف. تیلر با ترجمه دکتر شاهرخ امیری، فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان به بررسی مشکل بیش فعالی در بچه‌ها می‌پردازد. این کتاب هم مثل «چه باید بکنم وقتی بیست لازم نیست» یک کتاب روان‌شناسی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان است
کتاب تربیت کودک

من یک بیش فعالم

«چه باید بکنم با مشکل بیش فعالی»، نوشته جان ف. تیلر با ترجمه دکتر شاهرخ امیری، فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان به بررسی مشکل بیش فعالی در بچه‌ها می‌پردازد. این کتاب هم مثل «چه باید بکنم وقتی بیست لازم نیست» یک کتاب روان‌شناسی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان است. کتابی که با پرسش از آنها آغاز می‌ ‍ شود. سئوالاتی چون: «آیا توجه و تمرکز بر چیزی برایتان مشکل است؟ آیا آرام نشستن یا ماندن در یک مکان برایتان سخت است؟ آیا زمان‌هایی شده که به جای صحبت کردن در کلاس داد بزنید و یا این‌که در کلاس حواستان به دوروبر خود باشید؟ آیا اغلب بی‌توجه هستید؟ تکالیف خودتان را فراموش می‌کنید؟ آیا تکالیف مدرسه را به موقع انجام نمی‌دهید؟ آیا در کنترل رفتار خودتان مشکل دارید؟...»فصل اول از کتاب «چه باید بکنم با مشکل بیش فعالی» به تو کمک می‌کند تا با مشکل بیش فعالی آشنا شوی. بخش دوم این کتاب، مجموعه‌ای از نصیحت‌ها و هشدارهایی است که به بچه‌های بیش فعال کمک می‌کند تا با مشکل خود آشنا شوند و انواع آن را بشناسند و بدانند چرا با این اختلال دست به گریبانند؟در فصل سوم این کتاب به داروهایی که برای برطرف کردن اختلال بیش فعالی تجویز می‌شود اشاره شده و نشانه‌هایی که با ما از میزان تاثیر داروها می‌گویند. نویسنده در چهارمین فصل، خوردن ویتامین، پروتئین، مواد معدنی، چربی‌ها و روغن‌های مناسبی چون روغن ماهی و نوشیدن آب (هر دو ساعت یک لیوان) را موثر بر درمان اختلال بیش فعالی دانسته است. غذاهایی که به آنها حساسیت داریم، مواد پرچرب، کربوهیدرات‌ها (ماکارونی، برنج، نان و...) و غذاها و نوشیدنی‌های دارای مواد شیمیایی از جمله خوردنی‌هایی هستند که باید با احتیاط به سراغشان برویم.پنجمین فصل از کتاب «چه باید بکنم با مشکل بیش فعالی» به بچه‌ها می‌گوید: «اگرچه بزرگ‌ترین حامیان تو در خانه والدینت هستند، اما بزرگ‌ترین نق‌زنان و عیب‌جویان روی زمین هم هستند.... پس می‌توانی درباره مشکلاتت با خانواده کار کنی. علاوه بر این با نشان دادن پیشرفتت می‌توانی آنها را خوشحال کنی. «زندگی در خانه» عنوان فصل پنجم است.«شش روش موفقیت در مدرسه»، ششمین فصل از کتاب است که به بچه‌های بیش فعال آموزش می‌دهد چکونه با معلمان و هم‌کلاسی‌های خود ارتباط بهتری داشته باشند و مدرسه را فضای خوبی برای مطالعه خود بدانند؛ تمرکز کنند و هوشمندانه به مطالعه بپردازند.عنوان فصل هفتم از کتاب «چه باید بکنم با مشکل بیش فعالی»، «هفت روش پیدا کردن و نگه داشتن دوست» نام دارد که از بچه‌های بیش فعال می‌خواهد درباره خودشان، احساس خوبی داشته باشند و از کلمت مودبانه و مهربانانه استفاده و مشکلاتشان را دوستانه برطرف کنند. «هشت راه برای مقابله با احساسات شدید» عنوان هشتمین و آخرین فصل از کتاب است.

«چه باید بکنم با مشکل بیش فعالی» نوشته جان ف. تیلر با ترجمه دکتر شاهرخ امیری، فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان را انتشارت پیدایش در 1500 نسخه و به قیمت 6000 تومان منتشر کرده است. در پایان هر فصل از کتاب، ازمون مربوط به همان بخش آمده است.

کتاب‌هایی که بهانه شادی کودکان می‌شوند

 

کتاب تربیت کودککتاب تربیت کودک

«چشم چشم دو ابرو» و «شلپ شلپ آب بازی» دو عنوان  از سری کتاب‌های «کودک شاد» هستند. کبری بابایی هر دو کتاب را به فارسی بربگردانده. قالب این شعرها، چهارپاره است و ریتم و ضرباهانگ کلام در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.در «شلپ شلپ آب بازی» به کارهایی اشاره شده که بیشتر کودکان در طول روز انجام می‌‌دهند؛ بچه‌ها از خواب که بیدار می‌شوند  با جغجغه، مکعب پارچه‌ای، عروسک، دوچرخه و توپ بازی می‌کنند. دلشان می‌خواهد چیزی بخورند؛ شیر و میوه یا در فنجان یا با شیشه؛ بعد دوست دارند از خانه بیرون بزنند و گل و برگ و درخت و ماشین ببینند بعد به خانه بیایند و تن عرق کزرده‌شان را بشویند و با اردک و قایق آبی‌شان بالزی کنند . بعد هم به رختخواب روند و مامان برایشان قصه بخواند.«شلپ شلپ آب بازی»، همه این مراحل را به زبان شعر درآورده: «یه روز شاد و تازه/ شروع می‌شه دوباره/ زمان بازی شده/ آخ که چه کیفی داره!» بعد دوصفحه رنگی روبه‌روی هم با عکس وسایل بازی کودکان همراه شده است.آخرین صفحه از این کتاب پر از تصویر لباس‌هایی است که کودک برای رفتن به مهمانی به آن نیاز دارد؛ البته پسرها و نه دخترها چون لباس‌ها بیشتر پسرانه است: «می‌خوام برم مهمونی/ بگو لباس من کو/ باید بشه دوباره/ لباس خوبم اتو»...

مجموعه «کودک شاد» در 3000 نسخه و هر جلد به بهای 6000 تومان از سوی نشر پیدایش برای گروه سنی «الف» و «ب» ترجمه و سروده شده است.

کتاب تربیت کودک

آوازهایی برای خواب کودکان

رسیده وقت لالا» از مجموعه «کودک شاد» است که از سوی نشر پیدایش برای کودکان گروه سنی «الف» و «ب» نوشته شده؛ کبری بابایی این کتاب مصور رنگی را به فارسی ترجمه کرده و به صورت شعر درآورده است. شعرهایی که از حمام کردن کودک و آب بازی کردن او تا لباس پوشاندن و خواباندن و قصه گفتن و شب به‌خیر گفتن به او را دربرمی‌گیرد.شعرهای این مجموعه، در قالب چهارپاره و به زبان عامیانه سروده شده و کاملاً ریتمیک است، چرا که هیچ چیز به اندازه ضرباهنگ کلمات، بچه‌ها را جذب نمی‌کند.

«رسیده وقت لالا» در سه هزار نسخه و به بهای 6000 تومان از سوی نشر پیدایش منتشر شده است.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: مهر