تبیان، دستیار زندگی
بانک جهانی در گزارشی از نرخ سود سپرده های بانکی در ۱۳۸ کشور جهان طی سال ۲۰۱۲ متوسط نرخ سود سپرده در ایران را ۱۴.۸ درصد اعلام کرد و از رتبه پنجمی ایران از این نظر خبر داد. آمارهای منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می دهد سودی که بانک های ایران بابت سپرده ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرخ سود سپرده ایران 4 برابر آنگولا!


بانک جهانی در گزارشی از نرخ سود سپرده های بانکی در 138 کشور جهان طی سال 2012 متوسط نرخ سود سپرده در ایران را 14.8 درصد اعلام کرد و از رتبه پنجمی ایران از این نظر خبر داد. آمارهای منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می دهد سودی که بانک های ایران بابت سپرده های مردم پرداخت می کنند یکی از بالاترین ها در میان 138 کشور جهان است.

نرخ سود سپرده های بانکی در ایران طی سال میلادی گذشته 14.8 درصد اعلام شده است که تنها از نرخ سود سپرده های بانکی در 4 کشور بلاروس،‌ یمن، ترکیه و اوگاندا کمتر بوده است.

سود

بر اساس این گزارش بانک های بلاروس بالاترین سود را به سپرده های مشتریان خود می پردازند. نرخ سود سپرده در این کشور طی سال 2012 بالغ بر 22.3 درصد اعلام شده است. این رقم برای یمن 19.5 درصد، ترکیه 16.4 درصد و اوگاندا 16.2 درصد اعلام شده است.

ایران نیز پس از این کشورها در رتبه پنجم از نظر بالا بودن نرخ سود سپرده قرار گرفته است.

ونزوئلا با نرخ سود سپرده 14.5 درصدی،‌ اوکراین با 13 درصد، سائوتوم با 12.9 درصد، آرژانتین با 12 درصد و بنگلادش با 11.7 درصد در رتبه های ششم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

کشورهایی که دارای بالاترین نرخ سود سپرده در جهان هستند عموما دارای نرخ تورم بالا هستند و بنابراین نرخ واقعی سود سپرده در این کشورها بسیار کمتر از نرخ رسمی است. بلاروس که بالاترین نرخ سود سپرده را در جهان دارد از لحاظ تورم نیز رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است. نرخ تورم این کشور در سال 2012 بالغ بر 59.2 درصد اعلام شده است.

ایران نیز که در رتبه پنجم جهان از نظر نرخ سود سپرده خود در سال 2012 قرار گرفته رتبه سوم جهان از نظر تورم را به خود اختصاص داده است. نرخ تورم ایران در این سال 27.3 درصد اعلام شده است.

آمارهای بانک جهانی نشان می دهد دو کشور سوئیس و هنگ کنگ کمترین نرخ سود سپرده را در جهان دارند. نرخ سود سپرده ها در این دو کشور در سال گذشته میلادی صفر بوده است.

بر اساس این گزارش بانک های بلاروس بالاترین سود را به سپرده های مشتریان خود می پردازند. نرخ سود سپرده در این کشور طی سال 2012 بالغ بر 22.3 درصد اعلام شده است. این رقم برای یمن 19.5 درصد، ترکیه 16.4 درصد و اوگاندا 16.2 درصد اعلام شده است

نرخ سود سپرده در برخی کشورهای دیگر عبارت است از: پاکستان 8 درصد، برزیل 7.9، مصر 7.6، عراق 5.9، استرالیا 3.9، چین 3، عمان 2.6، فرانسه 2.3، قطر 1.7، کویت 2، ژاپن 0.5 و کانادا 0.5.

داستان ادامه دار نرخ سود بانک ها

البته نرخ سود بانکی ایران در گزارش بانک جهانی قبل از افزایش نرخ سودها بوده و قطعا رتبه ایران در  سود بانکی بالاتر از اینهاست. البته برخی از بانکها نرخ سود را از مصوبه هم بالاتر می برند. برخی بانک ها اقدام به اعلام ویژگی های طرح های جدید خود کرده اند و از آنها در قالب طرح های ویژه جدید یاد می کنند، این طرح ها با افزایش نرخ سود سپرده ها سعی در جذب نقدینگی دارند.

بانکهایی که اجرای این طرح ها را در دستور کار خود قرار داده اند هم سپرده های کوتاه مدت وهم سپرده های بلندمدت را مد نظر دارند و برای آنها نرخ های جذابی را اعلام کرده اند، به طوریکه نرخ سود سپرده های بلندمدت 5 ساله تا 32 درصد هم در نظر گرفته شده است و در واقع تغییرات بسیار اساسی در نرخ سود سپرده برخی از بانکها ایجا شده است.

در واقع بانکها با تغییراتی که در نرخ سود سپرده ها اعمال کرده اند و اصلاحاتی که در این زمینه دارند، خود را برای حضور صاحبان نقدینگی و پول های سرگردان در بانکها آماده کرده اند. برخی بانکها نرخ های سودی که در نظر گرفته اند متناسب با نرخ تورم کشور است و این امر به ماندگاری پول ها در بانکها کمک می کند، گرچه برخی از بانکها شرایط خاصی را برای پرداخت سودهای تعرف شده در نظر گرفته اند

به نظر می رسد که مدیران بانکی با هماهنگی های صورت داده بین خود و تعیین کف و سقف و در اصل دامنه ای برای نرخ سود سپرده های بانکی اجرای این برنامه را آغاز کرده اند و مسئولان بانکها خود را ملزم به رعایت این نرخ های تعیین شده کرده اند. این در حالی است که بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی که پیش از این نرخ سود مشخصی را برای سپرده ها برای بانکهای دولتی و خصوصی تعیین کرده بود در آخرین تغییرات اعمال شده دست بانکها را در این زمینه باز گذاشته است.

گرچه بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقد به افزایش نرخ سود سپرده های بانکی پیش از این در پی افزایش جذابیت سود بازارهای سکه و ارز بودند، اما نظام بانکی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار با بی توجهی به این موضوع، به این وضعیت دامن زدند. حال با کساد شدن بازارهای مذکور و از سکه افتادن بازار سکه و ارز و خروج نقدینگی از آنها، به نظر می رسد دوران جدیدی برای جذب نقدینگی و سپرده گذاری در بانکها فرا رسیده است.

پول-دلار-سود

حرکت جدید بانکها حاکی از تمایل آنها به سپرده گیری ها جدید است و البته صاحبان نقدینگی هم با توجه به شرایط پر ریسکی که در بازارهای سکه و ارز ایجاد شده برای سپرده گذاری در بانکها بی میل نیستند و شاید بازارهایی مانند مسکن دیگر آن جذابیت های گذشته را برای جذب چنین نقدینگی هایی نداشته باشد.

در واقع بانکها با تغییراتی که در نرخ سود سپرده ها اعمال کرده اند و اصلاحاتی که در این زمینه دارند، خود را برای حضور صاحبان نقدینگی و پول های سرگردان در بانکها آماده کرده اند. برخی بانکها نرخ های سودی که در نظر گرفته اند متناسب با نرخ تورم کشور است و این امر به ماندگاری پول ها در بانکها کمک می کند، گرچه برخی از بانکها شرایط خاصی را برای پرداخت سودهای تعرف شده در نظر گرفته اند.

این بانکها پرداخت نرخ سود بیشتر را منوط به عدم دریافت سود به صورت ماهانه و کوتاه مدت کرده و اعلام می کنند که در صورتی که سپرده گذار مبلغ سود را در پایان دوره بلندمدت برداشت نماید، نرخ سود جدید به آنها تعلق خواهد گرفت که شاید این گونه سخت گیری ها از جذابیت سپرده گذاری در آنها بکاهد. گرچه هدف بانکها شاید از طرح این شروط ماندگاری بیشتر سپرده ها در نظام بانکی باشد.

نرخ سود جدید برخی بانکها

بانک

نرخ سود عادی

نرخ سود سالانه جدید

سپرده کوتاه مدت 180 روزه

12

12.22

سپرده بلند مدت یک‌ ساله

17

18.01

سپرده بلند مدت دو ساله

18.5

21.61

سپرده بلند مدت سه ساله

19

24.67

سپرده بلند مدت چهار ساله

19.5

28.25

سپرده بلند مدت پنج ساله

20

32.51

برخی دیگر از بانک ها نیز برای سپرده کوتاه مدت تا 18 ماهه 21.2 درصد، سپرده کوتاه مدت 3 تا 9 ماهه 20.2 درصد، سپرده کوتاه مدت یک تا 3 ماهه 12.2 درصد، سپرده بلندمدت 2 ساله به شرط برداشت در انتهای دوره 22.2 درصد، کوتاه مدت 3 ماهه با موجودی بالای 5 میلیون تومان 12.5 درصد، سپرده یکساله بالای 50 میلیون تومان 21 درصد، سپرده 5 ساله زیر 100 میلیون تومان موجودی 20 درصد به اضافه 5 درصد کارت هدیه، 5 ساله بالای 100 میلیون تومان موجودی 21 درصد، سپرده کوتاه مدت 3 ماهه 18 درصد ، سپرده کوتاه مدت کمتر از 6 ماه 19 درصد سود و غیره در نظر گرفته اند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مهر و تسنیم