تبیان، دستیار زندگی
بعضی از مردم فقط به فکر خودشان هستند. سفره که باز می شود، می خواهند همه ی غذاهای خوب را فقط خودشان بخورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوزن، همه را می‌پوشاند و خودش لخت راه می‌رود
سوزن

بعضی از مردم فقط به فکر خودشان هستند. سفره که باز می شود، می خواهند همه ی غذاهای خوب را فقط خودشان بخورند. اصلاً به فکر بقیه نیستند.

موقع سوار شدن به اتوبوس، دیگران را هل می دهند تا زودتر از بقیه، بروند روی صندلی بنشینند. در خانه، طوری از تلویزیون استفاده می کنند که انگار فقط آن ها حق دارند از تلویزیون استفاده کنند. اگر برادر یا خواهرشان بخواهد کانال دیگری را تماشا کند، به نظر آن ها احترام نمی گذارند.

امّا گروه دیگری از مردم، حتّی حاضرند خودشان کمی سختی بکشند امّا دیگران راحت باشند. این ها در اتوبوس، جایشان را به پیرمردها و پیرزن ها می دهند. در مهمانی ها، جمع و جورتر می نشینند تا دیگران هم راحت بنشینند. موقع استفاده از وسایل بازی مدرسه، کمی کمتر بازی می کنند تا همکلاسی هایشان هم از آن وسیله ی بازی، استفاده کنند.

به کار این جور آدم ها، ایثار گفته می شود. به قول یک ضرب المثل فارسی «سوزن همه را می پوشاند و خودش لخت راه می رود.» سوزن برای همه ی مردم لباس می دوزد امّا هرگز برای خودش لباسی نمی دوزد.

او همیشه به فکر راحتی و آسایش مردم است. آدم هایی که ایثار می کنند نیز همیشه دنبال این هستند که دیگران راحت تر زندگی کنند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: شهر ضرب المثل

مطالب مرتبط:

دو قورت و نیمش باقیه!

اگرقاطرکسی را رم ندهی، کسی با توکاری ندارد

از خر شیطان پیاده شو

شتر که علف می‌خواهد، گردن دراز می‌کند

یک مشت شکلات

ضرب المثل گدا به گدا رحمت به خدا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.