تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب با 6 ماده‌ی غذایی که با دو بیماری ورم مفاصل و دیابت مبارزه می‌کردند آشنا شدیم. حالا ادامه‌ی مطلب ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبارزه با 5 بیماری با 13 ماده غذایی (2)


در قسمت اول این مطلب با 6 ماده‌ی غذایی که با دو بیماری ورم مفاصل و دیابت مبارزه می‌کردند آشنا شدیم. حالا ادامه‌ی مطلب ...


تخم کتان

*سردردهای میگرنی

7- بذر کتان

علت خاصیت: تحقیقات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گیاه بذر کتان، می‌توانند تعداد دفعات، مدت زمان و شدت سردردهای میگرنی را کاهش دهند. احتمالاً علت این امر، کاهش التهابات است.

نحوه مصرف: روزانه یک قاشق از گیاه بذر کتان را به ماست، شربت و یا غلات صبحانه خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید پودر بذر کتان را با آرد سوخاری مخلوط کرده و برای سوخاری کردن مرغ از آن استفاده کنید.

8- اسفناج

علت خاصیت: اسفناج حاوی مقادیر زیادی منیزیم و ریبوفلاوین است. ریبوفلاوین نوعی ویتامین B است که می‌تواند در کاهش تعداد دفعات و شدت سردردهای میگرنی موثر باشد.

نحوه مصرف: حداقل هفته‌ای 3 روز اسفناج مصرف کنید. همچنین سعی کنید سایر منابع ریبوفلاوین، مانند گوشت کم‌چرب، غلات، قارچ‌ها و مارچوبه را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین در صورت نیاز، با پزشک خود در رابطه با مصرف مکمل‌های ریبوفلاوین مشورت کنید.

*سندرم پیش از قاعدگی   

پنیر لبنه

9- پنیر

علت خاصیت: تحقیقات نشان می‌دهند خانم‌هایی که دچار سندرم پیش از قاعدگی می‌شوند، کلسیم کمتری در اطراف تخمدان‌هایشان دارند. به همین دلیل اگر پنیر و مواد لبنی بیشتری مصرف کنید، به احتمال زیاد درد و بی‌حوصلگی شما در این دوران کاهش می‌یابد.

نحوه مصرف: سعی کنید روزانه میزان پیشنهاد شده کلسیم را مصرف کنید. به گفته محققان، روزانه فقط حدود 10 درصد از کلسیم مورد نیاز بدن از طریق تغذیه جذب می‌شود! خانم‌های زیر 50 سال روزانه به 1000 میلی‌گرم و بالای 50 سال به 1200 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. خانم‌های بالای 50 سال باید مواد لبنی بیشتری مصرف کنند، اما اگر فکر می‌کنید که این کار امکان ندارد، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌ها مشورت کنید.

10- آناناس

علت خاصیت: این میوه 3 ویژگی عمده دارد. اولاً، آناناس یکی از بهترین منابع منگنز است. تحقیقی در این زمینه نشان می‌دهد خانم‌هایی که دریافت منگنز در آن‌ها پایین است، بیشتر دچار درد، بی‌حوصلگی و حساسیت سینه‌ها در دوران قاعدگی می‌شوند. دوماً، آناناس و سایر میوه‌ها و سبزیجات آبدار (مانند توت‌ها، مرکبات، طالبی، خیار و فلفل دلمه‌ای) می‌توانند ورم ناشی از قاعدگی را کاهش دهند، زیرا آب موجود در این میوه، مایعات اضافی بدن را دفع می‌کند. سوماً، آناناس شیرین و خوشمزه می‌تواند در این دوران، که معمولاً میل به غذاهای شیرین افزایش پیدا می‌کند، راه سالمی ارضای میل شما باشد.

نحوه مصرف: هفت تا ده روز مانده به قاعدگی، روزانه یک لیوان آناناس تازه مصرف کنید. اگر قیمت این میوه زیاد است یا هنوز خوب نرسیده است، می‌توانید از آناناس منجمد و یا کمپوت طبیعی آناناس به عنوان جایگزین استفاده کنید.

تحقیقات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گیاه بذر کتان،

می‌توانند تعداد دفعات، مدت زمان و شدت سردردهای میگرنی را کاهش دهند. احتمالاً علت این امر، کاهش التهابات است

11- بادام

علت خاصیت: بادام منبع خوبی از منیزیم، یکی دیگر از مواد معدنی که در دوران قاعدگی مفید است، می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف منیزیم یک تا دو هفته قبل از قاعدگی، علاوه بر اینکه سردردهای ناشی از قاعدگی را بهبود می‌بخشد، می‌تواند در رفع خستگی، بی‌حوصلگی و تجمع آب در بدن بسیار موثر باشد.

نحوه مصرف: سعی کنید روزانه 22 بادام مصرف کرده و درعین‌حال رژیم غذایی خود را از سایر منابع منیزیم، مانند کدو حلوایی، تخمه آفتابگردان، نخودفرنگی و سبزیجات برگ‌دار غنی کنید.

*بیماری های قلبی

چای جو دو سر

12- جو دو سر

علت خاصیت: جو دو سر سرشار از فیبر محلول است. فیبر به ترکیبات کلسترول می‌چسبد و باعث می‌شود این ترکیبات از بدن شما دفع شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، مانند سکته، در افرادی که جو دو سر مصرف می‌کنند، نسبت به سایرین کمتر است.

نحوه مصرف: سعی کنید حداقل هفته‌ای سه روز جو دو سر مصرف کنید. می‌توانید این ماده پرخاصیت را با انواع توت‌ها، مغزها، زردآلوی خشک و حتی کره بادام‌زمینی مصرف کنید.

13- ماهی سالمون 

علت خاصیت: ماهی سالمون یکی از بهترین منابع امگا 3 است. امگا 3 می‌تواند به کاهش تری‌گلیسیرید و افزایش HDL (کلسترول خوب خون) کمک زیادی بکند. همچنین التهابات بدن را، که گاه از علل دیابت و بیماری‌های قلبی به شمار می‌روند، کاهش می‌دهد، اما از همه مهم‌تر، تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که امگا 3 بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر دچار انسداد شرایین و مرگ ناشی از افزایش ناگهانی ضربان قلب می‌شوند.

نحوه مصرف: سعی کنید حداقل هفته‌ای دو وعده ماهی سالمون مصرف کنید. ماهی سالمون علاوه بر امگا 3، حاوی ویتامین D نیز هست. اگر از عهده هزینه آن برنمی‌آیید، می‌توانید از انواع ارزان‌تر ماهی استفاده کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: زندگی آنلاین - سعیده نوباوه

مطالب مرتبط:

تغذیه‌ی سالم: از مصرف سبزیجات معطر گرفته تا ...

8 عادت درست برای جوان ماندن

7 ترکیب غذایی سودمند

5 خاصیت مواد غذایی تلخ برای سلامتی

چند تا از قهرمانان غذایی

5 مشکل کذایی، 5 نسخه غذایی

8 تا از بدترین عادت‌های غذایی

نکاتی که بعد از صرف غذا باید رعایت کرد

با تغذیه‌ی مناسب این 9 بیماری را از خود دور کنید

4 ترفند موثر برای مقابله با ضعف‌های غذایی

10گام موثر برای سلامت جسم و جان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.