تبیان، دستیار زندگی
در نشست خبری نمایشننه دلاور، بیرون پشت که با حضور عوامل نمایش در تالار وحدت برگزار شد، مباحثی چون حضور صابر ابر در نقش ننه دلاور که زنی با روح مردانه مطرح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روح ننه دلاور

تقدیم نمایش به یک ایرانی و دو خارجی


در نشست خبری نمایش"ننه دلاور، بیرون پشت در" که  با حضور عوامل نمایش در تالار وحدت برگزار شد، مباحثی چون حضور صابر ابر در نقش ننه دلاور که زنی با روح مردانه و تقدیم نمایش از سوی کارگردان به آرمان امید، امیر کاستاریکا و رومئو کاستلوچی مطرح شد.

صابر ابر

ابر در ابتدای این نشست خبری درباره این نمایش گفت: نمایش" ننه دلاور بیرون پشت در" از ترکیب دو نمایشش"ننه دلاور " برشت و "بیرون پشت در" بورشرت نوشته شده است که دو مواجهه مختلف با جنگ را به تصویر می کشد. ننه دلاور در متنی که برشت نوشته به دلیل شرایطی که در آن قرار دارد دوست ندارد که جنگ تمام شود چون با تمام شدن جنگ چیزهایی را که بدست آورده از دست می دهد. در مقابل بکمان را در نمایشنامه " بیرون پشت در" داریم که از جنگ بازگشته و همه چیزش را از دست داده است. مواجهه ننه دلاور و بکمان انتخاب هوشمندانه ای بود که افشاریان انجام داده است چون این دو شخصیت به نوعی یکدیگر را کامل می کنند.

نقش زنی با روح مردانه را ایفا می کنم

وی درباره ایفای نقش ننه دلاور در این نمایش توضیح داد: خود برشت هم در هنگام نگارش این متن از محیط های مردانه الهام گرفته است و زنانی را مد نظر گرفته که در این محیط فعالیت می کنند. حضور در این نمایش برای من بسیار هیجان انگیز بود چون شاید تنها یکبار برای یک بازیگر چنین موقعیت و نقشی پیش بیاید. تلاش کردم در این نقش تصویری از زنانه‌گی ننه دلاور را به نمایش بگذارم که در عین حال به شدت مردانه است. شاید بازی در نقش یک زن کامل راحت تر از این نقش باشد چون من نقش زنی را ایفا می کنم که روح مردانه دارد. همیشه تلاش کرده ام نقش هایی که بازی می کنم تاثیر گذار باشند نه اینکه فقط یک تجربه را از سر بگذرانم.

ابر یادآور شد: برای بازی در یک نقش زیاد به ریسکی که ممکن است داشته باشد فکر نمی کنم. چون هیجان به وجود آمدن یک کاراکتر همان روز اول ریسک پذیرفتن نقش را از بین می برد. کلا بازیگری برای افرادی که به دنبال نقشهای متفاوت هستند خودش یک ریسک است. در تئاتر تلاش کردم نقش های متفاوتی را بازی کنم نقشهایی که ممکن است هیچ گاه در سینما وجود نداشته باشد. ایفای نقش‌هایی مثل ننه دلاور و کالیگولا برای هر بازیگری پیش نمی آید بنابراین تلاش کردم در این نقشهای متفاوت حضور متفاوتی داشته باشم.

در ادامه سجاد افشاریان که با تأخیر در این نشست حضور پیدا کرد با اشاره به اینکه نمایش"ننه دلاور" را پیش از این در زمان دانشجویی اش کار کرده است، گفت: من از همان دوران علاقه‌مند بودم که یک مرد نقش ننه دلاور را بازی کند اما در جشنواره دانشگاهی سال 86 این نمایش را به همین دلیل قبول نکردند. اما خوشبختانه در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته این اثر مورد توجه قرار گرفت. زمانی که قرار شد هوتن شکیبا و صابر ابر در نمایش بازی کنند من فقط سه صفحه نوشته بودم اما بعد بر اساس خلاقیت بازیگرانم متن نهایی شکل گرفت.

وی افزود: این کار اول دو پرسوناژ داشت بعد شد سه تا و بعد از 48 ساعت به 32 نفر رسید. همه گروه این نمایش جوانان زیر 30 سال هستند که شاید مستقیما در جنگ شرکت نداشتند اما تا دلتان بخواهد عواقب جنگ شامل حالشان شده است. 10 نفر از بازیگران نمایش برای اولین بار است که روی صحنه می روند و بقیه هم بیشتر از 5- 6 اجرای حرفه ای تئاتر نداشته اند.

حضور در این نمایش برای من بسیار هیجان انگیز بود چون شاید تنها یکبار برای یک بازیگر چنین موقعیت و نقشی پیش بیاید. تلاش کردم در این نقش تصویری از زنانه‌گی ننه دلاور را به نمایش بگذارم که در عین حال به شدت مردانه است

نتوانستیم با جشنواره مقاومت، مقاومت کنیم

وی درباره اجرا در سالن حافظ گفت: بعد از جشنواره تئاتر فجر از طرف مدیر تالار حافظ برای اجرا در این سالن دعوت شدیم. البته تالار حافظ سالن نوپایی است و شاید احتیاج دارد بیشتر شناخته شود چون بسیاری از دوستان من تصور می کردند که سالن حافظ همان تالار حافظ شیراز است و قرار است این نمایش را در شیراز روی صحنه ببریم.

افشاریان درباره وقفه افتادن در اجرای این نمایش به دلیل اجرای آثار جشنواره تئاتر مقاومت در تالار حافظ گفت: متاسفانه از 31 شهریورماه ما باید به مدت 5 روز وسائل، دکور و لباسهای کار را جمع کنیم تا آثار جشنواره مقاومت در سالن حافظ اجرا بروند. تا به حال نتوانستیم با جشنواره مقاومت، مقاومت کنیم. کاش می شد جای دیگری را برای اجرای این دو گروه نمایشی در نظر بگیرند  چون با این حساب ما با مشکلات فراوانی مواجه می شویم. علاوه بر اینکه بازیگران تمرکز خود را از دست می دهند مخاطبان نیز برای دیدن نمایش با مشکل مواجه می شوند.

ابر نیز در این باره عنوان کرد: متاسفانه ما با یک برنامه ریزی از قبل تعیین نشده روبرو شدیم و مجبوریم کار را در نیمه متوقف و بعد از 5 روز دوباره از سر بگیریم. بازیگران با مشکلات فراوانی خودشان را با گروه هماهنگ کرده اند اما این اتفاقات پیش بینی نشده باعث بروز مشکلاتی می شود. یک گروه نمایشی تنها سالی یک بار می تواند اجرا بگیرد اما این اتفاقات باعث می‌شود که در حین اجرا ذهن بازیگران و دیگر عوامل درگیر باشد و کل گروه با اضطراب و استرس روبرو شوند.

سهم تبلیغات تئاتر در شهری مثل تهران چقدر است؟
صابر ابر

وی ادامه داد: تعدادی از جوانان ما در تئاتر با وضعیت بسیار سختی کار می کنند که امیدوارم حداقل در آینده ای نزدیک حالشان خوب شود و بتوانند از اجرایی که می کنند لذت ببرند و مدام فکرشان درگیر نباشد. خواهشم این است که یک شرایط تبلیغاتی ویژه برای بچه های تئاتر به وجود بیاید چون هیچ تهیه کننده ای در تئاتر نمی تواند به اندازه یک تهیه کننده سینما بودجه و هزینه برای تبلیغ کارش در اختیار داشته باشد.

بازیگر"درباره الی" گفت: نمی دانم این وظیفه چه کسی است اما امیدوارم واقعا به این مسئله توجه شود چون باید به آدم هایی که در این شهر زندگی می کنند تئاتر را معرفی کنیم. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا مردم بدانند در این شهر دارد تئاتر کار می شود و هنر مربوط به گذشته نیست.

افشاریان در ادامه درباره بها ندادن به نمایشنامه نویسان ایرانی گفت: متاسفانه در تئاتر ما پویایی وجود ندارد. من دانشجوی ادبیات نمایشی بودم اما استادان ما در دانشگاه تاکید داشتند که ما نمایشنامه نویس ایرانی خوب نداریم و فقط باید از نویسندگان خارجی الگو بگیرم. ما افرادی چون اکبر رادی داریم که هنوز زنده است. نویسندگانی چون علیرضا نادری، محمد یعقوبی، محمد چرمشیر و بسیاری دیگر داریم که باید به آنها بها داده شود.

این کارگردان متذکر شد: در سال 91 یازده نمایشنامه از من در تئاتر کشور اجرا شد اما در پایان سال من آدم شادی نبودم چون انگیزه برای ما از بین رفته است. البته نمی گویم که تا به حال کاری نشده اما امیدوارم از این پس از اهالی تئاتر بیشتر حمایت شود. این نمایش را به امیر کاستاریکا، آرمان امید و رومئو کاستلوچی تقدیم می کنم. همچنین قرارداد این نمایش نیز با گیشه است اما چون ما در فجر اجرا رفتیم قرار است شورای حمایت نیز از ما حمایت کند.

نمایش"ننه دلاور، بیرون پشت در" از 14 شهریورماه در تالار حافظ اجرای خود را آغاز خواهد کرد. صابر ابر، هوتن شکیبا، سجاد تابش، آرش فضلعلی،‌ مرجان وزین‌پور، پوریا قاسمی،‌ امید سلیمی‌، محمود نصیری‌، ساناز رضاییان‌، سمانه امیری‌، محمد حسین محمدیا‌ن، سهیل عبدی‌، شکیبا قبادی‌، ملیکا بتو، عماد محمدی‌، بنیامین پیروانی‌، بهنام خرم‌نیک، فروغ محمدی، میلاد آریافر و پارمیس عزیزی‌نژاد‌، پارمیدا عزیزی‌نژاد‌، فرانک جلیلی، کیانا کیانی‌، مبینا تنها بازیگران این اثر نمایشی هستند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری مهر