تبیان، دستیار زندگی
در حالی ورزش در قبال سرپرست جدید وزارت ورزش محافظه‌کاری پیشه گرفته که نشانه‌های خوبی برای صالحی امیری از مجلس دریافت می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجلس به گزینه جدید ورزش هم"نه"می گوید


در حالی ورزش در قبال سرپرست جدید وزارت ورزش محافظه‌کاری پیشه گرفته که نشانه‌های خوبی برای صالحی امیری از مجلس دریافت می‌شود.

در حالی که جامعه ورزش مسعود سلطانی‌فر را وزیر ورزش و جوانان می‌دانست و در حمایت از آن سنگ تمام گذاشت، این بار در قبال سیدرضا صالحی امیری رفتاری محافظه‌کارانه را در پیش گرفته است. نامطمئن‌بودن از وضعیت وی در مجلس موجب شده تا ورزشی‌ها سکوت پیشه کنند و نظاره کنند چه اتفاقی در حالی روی دادن است؛ اما به‌راستی چه سرنوشتی در انتظار سرپرست جدید است؟

صالحی امیری

* ابهامات کارنامه صالحی

در حالی این روزها صالحی امیری در حال فعالیت در وزارت ورزش و جوانان است که کارنامه ای مشخص و در عین حال مبهم دارد. او که از منظر بسیاری مدیری فرهنگی است، عمده فعالیت خود را در یک نهاد امنیتی پشت سر گذاشته است. همین موجب می شود تا نتوان درباره عملکرد وی اظهار نظر دقیقی داشت. درباره سابقه فرهنگی نیز تا کنون به بیان کلیات بسنده شده و درباره جزئیات که معمولاً ملاک قضاوت است، حرفی زده نشده است.

در دیگر سو، وی از اهالی ورزش به شمار نمی‌آید. اگرچه مدیریت بر ورزش نیازمند گزینه‌ای صرفاً ورزشی نیست اما آشنایی با فضای این مجموعه می‌تواند در فرآیند کار بسیار مۆثر باشد. بررسی سال‌های گذشته نشان می‌دهد عدم آشنایی با این فضا چه لطماتی را بر ورزش موجب شده است. این موضوع تا بدانجاست که حسین گروسی (عضو فراکسیون ورزش مجلس) عنوان می‌دارد: "دو مقوله ورزشی بودن و اطلاع داشتن از مدیریت ورزشی برای ما بسیار مهم است. از بین این دو گزینه اگر قرار باشد یکی را انتخاب کنیم، ویژگی مدیریت ورزشی بسیار مهم‌تر است." همین ویژگی است که باعث می شود تا تردیدها درباره صالحی افزایش یابد.

* مجلس و تأکید بر ورزشی‌بودن

در چنین فضایی، مجلسیون نیز با دیده ابهام با سرپرست کنونی وزارت ورزش و جوانان مواجه می‌شوند. این در حالی است که برخی به صالحی هشدار نیز می‌دهند و کار وی را دشوار توصیف می‌کنند. سیدمهدی هاشمی، نماینده تهران در مجلس که ریاست فدراسیون تیراندازی را برعهده دارد، در این باره می‌گوید: "مجلسی ها به سلطانی‌فر كه سابقه ورزشی داشت؛ اما وجهه سیاسی او بر ورزشی می‌چربید، رأی اعتماد ندادند. بنابراین، مشخص است كه صالحی شرایط دشوارتری برای اقناع نمایندگان دارد."

در چنین فضایی، برخی عنوان می دارند که برخی مسائل سیاسی که ریشه در فتنه 88 نیز دارد، بر مشکلات سیدرضا صالحی امیری می افزاید. موضوعی که موجب می شود تا امکان رای آوری وی در صحن علنی مجلس به حداقل برسد. در چنین شرایطی است که برخی از امکان معرفی نشدن وی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی حسن روحانی سخن می گویند

این موضوع موجب شده تا برخی از احتمال مخالفت منتخبان ملت با سرپرست فعلی بگویند. حامد قادرمرزی، نماینده مجلس که در زمره مخالفان سلطانی‌فر نیز بود، عنوان می‌کند: "تا جایی هم که اطلاع دارم، صالحی کار ورزشی نکرده و سابقه ورزشی ندارد. تحصیلات وی در زمینه مدیریت فرهنگی است که به امور جوانان مربوط می‌شود. فکر می‌کنم باید ببینیم برنامه‌هایی که صالحی ارائه می‌دهد چیست و با کدام تیم می‌خواهد کار کند." وی البته در ادامه به نکته ای اشاره می کند که این روزها ذهن همراهان رئیس جمهوری را به خود مشغول کرده است "مجلس به شخص غیر ورزشی رأی نمی‌دهد. از بین سه وزیری که به مجلس معرفی خواهند شد، هرکدام تخصص و تجربه نداشته باشند، رای نمی‌آورند." و این یعنی روزهای سخت صالحی امیری.

صالحی امیری

* آیا صالحی بر مسند وزارت تکیه می زند؟

در چنین فضایی، برخی عنوان می دارند که برخی مسائل سیاسی که ریشه در فتنه 88 نیز دارد، بر مشکلات سیدرضا صالحی امیری می افزاید. موضوعی که موجب می شود تا امکان رای آوری وی در صحن علنی مجلس به حداقل برسد. در چنین شرایطی است که برخی از امکان معرفی نشدن وی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی حسن روحانی سخن می گویند.

البته، انتصاب کیومرث هاشمی به عنوان مدیرکل حوزه ریاست، نشان از آن دارد که صالحی قصد جدی بر ماندن دارد؛ اما خود بهتر می داند که کار دشواری در پیش دارد. تجربه سلطانی فر موجب شده تا رئیس جمهوری بداند که نمایندگان ملت، در موضع وزارت ورزش و جوانان، شاخص هایی دارند که از آن کوتاه نخواهند آمد.

بخش ورزشی تبیان

منبع: مشرق