تبیان، دستیار زندگی
در روزهایی که پرداختن به امور سطحی ورزش به امری عادی بدل شده برگزاری یک نشست خوب خبری در خصوص یک مشکل اساسی ورزش بر امیدواری ها می افزاید. در شرایطی که هر موضوع کوچک فوتبالی روزها و هفته ها وقت رسانه ها و مردم را می گیرد برگزاری یک نشست چالشی اما محترما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک نشست ورزشی خوب

قدمی: دفاع از عزل رۆسا کار را خراب کرد


 در روزهایی که پرداختن به امور سطحی ورزش  به امری عادی بدل شده برگزاری یک نشست خوب خبری در خصوص یک مشکل اساسی ورزش بر امیدواری ها می افزاید. در شرایطی که هر موضوع کوچک فوتبالی روزها و هفته ها وقت رسانه ها و مردم را می گیرد برگزاری یک نشست چالشی اما محترمانه بین اهالی خبر و مسئولی از ورزش اگرچه بازتاب وسیعی در رسانه ها ندارد اما از بلوغ ورزش حکایت می کند.
جلسه اهالی رسانه با نایب رئیس کمیته ملی المپیک چنین نمایی داشت. اگرچه خبرگزاری ها با انعکاس خبری این نشست آن را پوشش دادند اما این موضوع که چنین جلسه ای از قوت کارشناسی ورزش سرچشمه می گیرد مغفول باقی ماند. در این نشست پس از توضیحات صریح و شفاف مهدی قدمی خبرنگاران حاضر با پختگی و اشراف به موضوع سوالات و بحث های خوبی مطرح کردند و اگر ماحصل این جلسه به خوبی منعکس می شد بی گمان به سوالات بسیاری از اهالی ورزش پاسخ داده می شد. این که چرا چند سالی است ورزش ما درگیر تعلیق و اصلاح اساسنامه است. این که چرا به دست خود به بیگانه اجازه دخالت در امور داخلی را می دهیم و این که در این موضوع همه عوامل درگیر مقصرند و نه یک بخش خاص...

قدمی

آنچه در این نشست  گذشت به صورت اجمالی پیش روی شما عزیزان است:

نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک از برگزاری جلسه با سرپرست وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکل انتخابات کمیته ملی المپیک خبر داد. مهدی قدمی نایب رئیس کمیته ملی المپیک درباره فرآیند اصلاح اساسنامه گفت: سال 87 فرآیند اصلاح اساسنامه شروع شد. در همان مقطع کارهای کارشناسی و مطابقت با کشورهای دیگر در نظر گرفته شد. در سال 88 کلیات آن در هیئت اجرایی به تصویب رسید و بر مبنای دو سند بالادستی یعنی منشور المپیک و دستورالعمل اساسنامه کمیته‌های ملی المپیک ابلاغی از IOC اصلاح اساسنامه انجام شد اما با توجه به نزدیکی انتخابات تصمیم گرفته شد این موضوع به بعد از انتخابات موکول شود. اصلاحات نهایی شد اما لحاظ نشد.

وی ادامه داد: 10 خرداد 91 یعنی دو سه ماه قبل از المپیک نامه‌ای از IOC درباره عزل بعضی روسا ارسال شد. این نامه با امضای مشترک IOC و OTA که در آن اعلام شده بود روسا با دخالت دولت عزل و برخی دیگر جایگزین شدند. در این نامه همچنین مسئولان جهانی اعلام کرده بودند مقامات دولتی باید با هماهنگی فعالیت کنند اما نمی‌توانند در حیطه داخلی در سازمان‌های ورزشی دخالت کنند.

*نامه صریح IOC مبنی بر عدم دخالت دولت در انتخابات فدراسیون‌ها

قدمی در ادامه به نامه‌های دیگر IOC اشاره کرد و گفت: دوم تیرماه 91 نامه دوم مشترکی در خصوص دخالت صریح دولت و نقض استقلال جنبش المپیک به ایران رسید که ایران هیچگونه انتخاباتی را تحت‌ نظارت دولت نباید انجام دهد. بنابراین جلوی هرگونه انتخاباتی گرفته شد.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه به جلسه مشترک نمایندگان بین‌المللی و همچنین ایران در حاشیه المپیک لندن اشاره کرد و اظهار داشت: قرار بود در این جلسه مسائل را مورد بررسی قرار دهیم اما متاسفانه به دلیل بحث ترافیک وزیر نتوانست به جلسه بیاید. پنج روز بعد یعنی پس از پایان المپیک نامه تندی به ایران ارسال می‌شود که مجددا بر نقض جنبش المپیک و دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها تاکید شده است که می‌گویند اساسنامه فدراسیون‌ها باید در مراجع زیربط مورد بررسی قرار گیرد. آنها از کمیته می‌خواهند اساسنامه خود را به صورت فارسی و انگلیسی به IOC ارسال کنند.

قرار بود در این جلسه مسائل را مورد بررسی قرار دهیم اما متاسفانه به دلیل بحث ترافیک وزیر نتوانست به جلسه بیاید. پنج روز بعد یعنی پس از پایان المپیک نامه تندی به ایران ارسال می‌شود که مجددا بر نقض جنبش المپیک و دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها تاکید شده است

*اصرار کمیته ملی المپیک برای برگزاری انتخابات

عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه ما اصرار به برگزاری انتخابات کمیته داشتیم تصریح کرد: در تاریخ اول مهر 91 از IOC خواستیم اجازه برگزاری انتخابات را بدهند اما مورد تائید قرار نگرفت. نامه دیگری با امضای مشترک برای ما ارسال شد که مسئولان از برگزاری انتخابات برخی فدراسیون‌ها گله‌مند بودند. آنها از ما خواستند با وزارت ورزش برای متوقف نمودن هرگونه دخالت همکاری کنیم. 8 مهرماه نامه‌ای از کمیته ایران به IOC ارسال شد با توجه به پروسه زمان‌بر بودن اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها اجازه دهیم ایران انتخابات کمیته را برگزار کند اما مورد موافقت قرار نگرفت. اساسنامه به ناچار در مسیر اصلاح قرار می‌گیرد و در تاریخ 4 بهمن 91 به IOC ارسال می‌شود.

قدمی در ادامه خاطرنشان کرد: نقطه‌نظرات IOC دریافت و باز هم تاکید شد انتخابات کمیته در صورتی می‌تواند انجام شود که مسائل ایران حل شود. از جمله اصلاح قوانین ورزشی که با مقررات المپیک مطابقت دارد یعنی استقلال فدراسیون‌ها، بازگشت روسای برکنار شده و بازنگری اساسنامه توسط فدراسیون‌ها. اعضای مجمع، نماینده وزیر (سجادی)، گروه هیئت اجرایی روی اصلاحات کار کردیم. اساسنامه ارسال شد و در چند مورد عمده مورد تائید قرار گرفت. در نهایت هم در اجلاس سن‌پترزبورگ موارد دیگر از جمله اضافه شدن سه ورزشکار المپیکی مورد تصویب قرار گرفت اما ایرادی که آنها به اساسنامه ما داشتند حضور نمایندگان دولت، وزیر، نمایندگان وزارت و معاون وزارت آموزش و پرورش که آن را مغایر با منشور المپیک دانستند بنابراین پیشنهاد دادند این بند را تغییر دهیم اما استدلال کردیم نمی‌توانیم شان وزیر را پایین بیاوریم. در نهایت هم تمام موارد را IOC پذیرفت.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید عباسی وزیر سابق ورزش بارها اعلام کرده است افرادی اخبار را به بیرون ارسال می‌کنند تصریح کرد: نیازی نیست کسی اخبار را بفرستد عباسی پیش از اجلاس ماکائو یک مصاحبه داشت وقتی که در ماکائو بودیم یکی از مسئولان OTA پیش من آمد و گفت آیا می‌خواهید این مشکلات را حل کنید یا خیر ما هم پرسیدیم چه اتفاقی افتاده است که مصاحبه وزیر را به ما نشان دادند. اکنون دنیای اطلاعات است و مهم نیست که کسی خبر را می‌دهد.

قدمی

*مشکلات قایقرانی و دوچرخه‌سواری همچنان پابرجاست

قدمی در ادامه در پاسخ به این سوال که کدام فدراسیون‌ها مشکلشان حل شده است گفت: تیراندازی با کمان و شنا مشکلی ندارند اما مشکل قایقرانی و دوچرخه‌سواری همچنان پابرجاست. البته IOC مشکلی با اساسنامه فدراسیون‌ها ندارد. آنها می‌گویند اگر فدراسیون‌های جهانی اساسنامه فدراسیون‌های ایران را تائید می‌کنند ما مشکلی نداریم.

قدمی درباره پنج سند بالادستی که در اصلاح اساسنامه مورد توجه قرار گرفته است عنوان کرد: منشور المپیک، ابلاغیه IOC مصوبه اجلاس کوپن هاک، کمیسیون ورزشکاران و الزام عضویت رشته‌های بیسبال، راگبی و گلف مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت.

قدمی در پاسخ به این سوال که قطعا نمی‌توانیم انتخابات را برگزار کنیم گفت: در حوزه اختیارات کمیته ملی المپیک نیست و این موضوع به وزارت بر می‌گردد. تقاضای جلسه رسمی را در خصوص همین موارد با وزیر ورزش داشته‌ایم. اگر موضوع از آن سمت مورد موافقت قرار گیرد نهایت تا دو ماه انتخابات برگزار می‌شود. نمی‌توانم تاریخی برای برگزاری انتخابات بدهم چون به ما ارتباطی ندارد.

قدمی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید بحث انتخاب دبیرکل به کجا کشیده شد خاطرنشان کرد: دو مورد پیشنهاد دادیم انتخاب دبیرکل در هیئت اجرایی و انتخاب دبیرکل در مجمع. در دنیا همه به این سمت پیش می‌روند که قویترین فرد را در هیئت اجرایی انتخاب می‌کنند. این موضوع در جلسه ابتدایی ما به تصویب رسید اما در نهایت برای اینکه بحث این بود اساسنامه را تغییر ندهیم. قرار شد طبق روال گذشته دبیرکل انتخاب شود.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا بند 10 اساسنامه فدراسیون‌ها مربوط به عزل و نصب روسا از اساسنامه‌ها پاک شده است عنوان کرد: این را باید از وزارت ورزش بپرسید.

عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این بحث وجود دارد که ما از روی عمد خواسته‌ایم انتخابات کمیته بعد از انتخابات ریاست جمهوری باشد اظهار داشت: چنین نیست. البته این بحث بود اگر بتوانیم به گونه‌ای اساسنامه را بنویسیم که انتخابات کمیته بعد از ریاست جمهوری باشد بهتر است. همیشه مشکل کمیته و وزارت وجود داشت. خودم موافق انتخابات بعد از ریاست جمهوری بودم اما کسی در این پروسه قانون را زیر‌پا نگذاشت، حتی رئیس کمیته هیچ دخالتی مبنی بر دیر یا زود برگزار شدن انتخابات نداشت.

همیشه مشکل کمیته و وزارت وجود داشت. خودم موافق انتخابات بعد از ریاست جمهوری بودم اما کسی در این پروسه قانون را زیر‌پا نگذاشت، حتی رئیس کمیته هیچ دخالتی مبنی بر دیر یا زود برگزار شدن انتخابات نداشت.

وی در پاسخ به این سوال که شما اعلام کردید در نامه‌های IOC ایران برگزاری حق هیچ انتخاباتی را ندارد اما در این مدت انتخابات چند فدراسیون برگزار شد تصریح کرد: این موضوع مربوط به فدراسیون‌های جهانی است اگر آنها مشکلی نداشته باشند IOC هم مشکلی ندارد. درباره بحث تعلیق هم مشکلی وجود ندارد و شکل تعلیق به این صورت است که کمیته ملی المپیک نمی‌تواند انتخاباتش را برگزار کند. بعضی دوستان می‌گویند نباید خیلی تابع IOC باشیم اما طبق قانون که در مجلس مصوب شده کمیته ملی المپیک باید از IOC تبعیت کند.

قدمی در پایان گفت: دفاع از عزل روسای فدراسیون‌ها کار را خراب کرد. ما گفتیم این موضوع طبق اساسنامه فدراسیون‌هاست که یک بندی در این خصوص دارد اما مسئولان بین‌المللی المپیک گفتند این مسئله مخالف منشور المپیک و فدراسیون‌های جهانی است. اگر همه چیز در مسیر باشد مشکلی وجود ندارد اما وقتی اعتراض صورت گرفت آنها ورود کردند.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان