تبیان، دستیار زندگی
«علی جنتی» در مراسم معارفه رییس جدید سازمان سینمایی افزود: اطلاع پیدا كردم سازمان سینمایی ۳۰۰ پست وجود دارد و باید فكر كنیم این تعداد پست رسمی آیا در این سازمان احتیاج است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیصد پست سازمانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از عریض و طویل بودن سازمان سینمایی و تعبیه 300 پست در این سازمان انتقاد كرد


«علی جنتی» در مراسم معارفه رییس جدید سازمان سینمایی افزود: اطلاع پیدا كردم سازمان سینمایی 300 پست وجود دارد و باید فكر كنیم این تعداد پست رسمی آیا در این سازمان احتیاج است؟

علی جنتی

وی با یادآوری اینكه می توان سازمان سینمایی را كوچكتر كرد، توضیح داد: سایر واحدهای سازمانی ما هم همینطور است و باید كوچكتر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: ساختارهای موجود باید كوچكتر شود و از نیروهای كیفی و كارآمد در بخش های مختلف استفاده شده و به عنوان نمونه از یك نیروی حرفه ای به جای پنج نیرو استفاده شود.

جنتی همچنین خواستار انتقال پیام فیلم های ایرانی به دنیا شد و گفت كه در دنیا از سینمای ایران به عنوان سینمای فاخر و ارزشی یاد می كنند كه باید قدر آنرا دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاكید بر اینكه در 114 مورد وزارت ارشاد باید مجوز صادر كند ادامه داد: می توان با «اعتماد سازی» برخی امور را به بخش خصوصی واگذار كرد و از تعداد آن كاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رسالت ما در وزارت ارشاد رسالت بزرگ و افتخار آمیزی است.

وی با بیان اینكه وظیفه ارتقاء سطح فرهنگ در كشور و تقویت ارزش‌های انقلابی فقط به عهده وزارت ارشاد نیست افزود: ده‌ها نهاد عمومی و غیر دولتی نیز وجود دارند كه هركدام به نحوی در این حوزه مشاركت می‌كنند. همانند آموزش و پرورش، حوزه علمیه، وزارت علوم و بسیاری از پژوهشگاه‌هایی كه در زمینه علمی و هنری فعالیت دارند.

جنتی توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبیعتا رسالت بسترسازی و زمینه‌سازی مناسب برای همه این نهادها و موسسات است كه باید از همه ابزارهایی كه در اختیار دارد به نحو مطلوب استفاده كند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: شاید بزرگترین دغدغه بزرگان كشور بحث فرهنگ عمومی باشد كه امروز آسیب‌های قابل توجهی دیده و برای ما بسیار جای تاسف است كه بسیاری از این ارزش‌ها رو به كمرنگ شدن می‌رود.

وی با یادآوری اینكه ما دولتمردان با امانتداری، راستگویی و حفاظت از ارزش‌های دینی الگو و اسوه باشیم، یادآورشد: ما باید از این طریق بتوانیم الگوهای مناسب را گسترش دهیم.

جنتی ادامه داد: عدالت فرهنگی از مباحث مهم جامعه اسلامی است كه باید فرصتی برای عزیزان و فرهیختگان ایجاد كنیم تا بقیه نیز از این امكانات بهره بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع بعدی را بحث كاهش تصدی‌گری دولتی دانست و گفت: باید به طور جدی به آن بپردازیم. مثلا در سازمان سینمایی 300 پست رسمی وجود دارد كه احساس می‌شود این همه جایگاه نیاز نیست و باید از نیروهای كارآمد و كارآزموده استفاده كنیم.

وی تبادل فرهنگی با دنیا را نیاز امروز وزارت ارشاد و جامعه عنوان و ادامه داد: این فرهنگ غنی و دیرینه ایران باید در همه جای دنیا توزیع شود. فیلم‌های سینمایی ما دارای پیام‌های بسیاری هستند كه باید بتوانیم آنها را به دنیا منتقل كنیم.

جنتی با بیان اینكه سینمای ایران دوران‌های بسیار سختی را پشت سرگذاشته گفت: ما در سینمای كشورمان فیلم‌های بسیار خوبی داشته‌ایم؛ فیلم‌هایی كه ارزش‌های ایرانی اسلامی و فرهنگ غنی و متمدن كشور را نمایش گذاشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع كاهش تصدی‌گری دولتی گفت: باید به طور جدی به آن بپردازیم. مثلا در سازمان سینمایی 300 پست رسمی وجود دارد كه احساس می‌شود این همه جایگاه نیاز نیست و باید از نیروهای كارآمد و كارآزموده استفاده كنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سالن های سینمایی در كشور اشاره كرد و افزود: تعداد سالن های سینماهای ایران اندك و بعضا بسیار فرسوده بوده از این رو كه یكی از كارهایی كه باید انجام دهیم تقویت زیرساخت‌ها برای ساخت سینماهای ایران است كه در این زمینه باید تلاش كنیم تا حداكثر استفاده را از منابع مالی ببریم تا تمامی نقاط كشور دارای سینمای مستقل باشدند.

به گفته وی، اگر 100 فیلم سینمایی تولید كنیم ولی سالن سینمایی نباشد كه نمایش دهیم تلاش ما هیچ فایده‌ای را همراه نداشته است.

وی تاكید كرد كه بحث حمایت‌ها در حوزه‌های مختلف باید به طور درست انجام شود كه ما بایستی برای این نوع كمك‌ها ضابطه قرار دهیم و اولویت‌های اولیه خود را مشخص كنیم.

علی جنتی

جنتی توضیح داد: سینمایی كه ارزش‌های ما را منتقل می‌كند باید تقویت شود تا از نظر فكری رشد پیدا كند و در جوامع بین‌المللی مطرح شود.

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: در همه جای دنیا از سینمای ایران به عنوان سینمای فاخر و ارزشی یاد می‌كنند كه جایگاه بالایی را در دنیا به خود اختصاص داده است.

جنتی یادآور شد: گفتمان اصلی حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رییس جمهوری دولت یازدهم كه بر آن پافشاری می‌كنند گفتمان اعتدال است چراكه هم

«قانونگرایی و هم پافشاری بر قانون» است كه باید همه ما در سطوح مختلف به قانون اهمیت داده و به اصول آن پایبند باشیم.

وزیرارشاد در واكنش به صحبت‌های جواد شمقدری رییس سابق سازمان امور سینمایی كه گفته بود از آقای جنتی تشكر می‌كنم كه مرا از ریاست سازمان سینمایی بركنار كردند وگرنه من به این زودیها كنار نمی رفتم گفت: ما شمقدری را بركنار نكردیم بلكه با گفتمان و سیاست‌های این دولت جایگاه‌ها نیز تغییر كردند و مهم این است كه هر جا هستیم با اخلاص عمل كرده باشیم كه آن برای ما و مردم ماندگار است.

جنتی همچنین در باره انتصاب حجت‌الله ایوبی رییس جدید سازمان امور سینمایی توضیح داد: در حوزه سینما افراد بی‌شماری به من پیشنهاد شدند كه سینما را دیده و حس كرده و دارای تخصص در این امور بودند كه ما همه آنها را بررسی كردم و ایوبی را به عنوان رییس سازمان سینمایی انتخاب كردم.

وی تاكید كرد كه این انتخاب به این منظور بود كه او (ایوبی) شخصیتی است كه سینما و سینماگران داخل و خارج از كشور را می‌شناسد و چهره مقبولی برای این عرصه دارد و نگاه وی در سینما نگاه برابر است و قرار است كه این نگاه را دنبال كند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید براینكه نگاهم به اصحاب فرهنگ و هنر نگاهی برابر و اعتدالی و ملاك مان قانون است، گفت: از همه سینماگران درخواست دارم كه هیچكدام ما را به نفع خود مصادره نكنند چراكه ما تاكید داشته و داریم كه بطور یكسان در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هستیم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران