تبیان، دستیار زندگی
نقاشی های هومن بیات عصر جمعه هشتم شهریور ماه بر روی دیوار گالری شکوه آویخته شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیف قاپ‌ها به بهشت نمی‌روند

گزارشی از نمایشگاه نقاشی‌های هومن بیات در گالری شکوه


نقاشی های هومن بیات عصر جمعه هشتم شهریور ماه بر روی دیوار گالری شکوه آویخته شدند.

کیف قاپ‌ها به بهشت نمی‌روند

در این نمایشگاه 19 اثر رنگ روغن که کوچکترین آن 80*100 سانتی متر و بزرگ ترینش 150*260 سانتی متر است در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آثار  بیات  در این نمایشگاه را می توان  از لحاظ موضوعی به دو دسته تقسیم کرد :

یکی آثاری که در آنها «موتورسواران کیف قاپ» را به تصویر کشیده که هشت اثر از این نمایشگاه را به خود اختصاص داده اند و دیگری شامل  11 اثر می باشد که «فضای کودکان» را  به شکلی فانتزی و با رنگ های شاد و زنده بر روی بوم نقش کرده است.

تقابل فضای خشن ، سرد و سیاه در آثار موتور سواران کیف قاپ با فضای آثار کودکان که رنگ هایی گرم و شاد دارند باعث  تنوع و زیبایی دوچندان نمایشگاه شده است، در واقع هنرمند در این آثار فضای پر تنش نقاشی های کیف قاپی را در کنار آثاری با موضوع کودکان که نوعی پاکی، سرخوشی و شادابی دارند همراه کرده است.

بیات در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: اتودهای اولیه مجموعه «موتورسواران کیف قاپ» را سه سال پیش شروع کردم، اما استارت اولیه این مجموعه با بدنیا آمدن دخترم همزمان شد و همین موضوع فضای آثارم را تغییر داد و وارد فضای کودکان شدم، پس از آن هر دو مجموعه را همزمان با هم کار کردم.

او در ادامه اضافه کرد: ابتدا برای آثارم اتود می زنم، پس از آن از عکس هایی که مربوط به موضوع کارم می شود استفاده می کنم و با توجه به ایده های ذهنی ام اثر را تکمیل می کنم. برای مثال در مجموعه «موتور سوران کیف قاپ » سوژه های اصلی ، موتور سواران و فیگورهای مورد نظر را عکاسی کردم و بعد فضاهای دیگر آثار را به شکل ذهنی به آن اضافه کردم.

او در مورد انتخاب سوژه کیف قاپی برای آثارش گفت: داستان کیف قاپی پیامدهای زندگی امروزی است، در این آثار فضای کیف قاپی را با حرکت های کششی بعضی کاراکترهای نقاشی هایم ترکیب کردم،  با این کار اشاره به پوچ و بی معنی بودن روابط بین بعضی افراد داشته ام که منطق درستی ندارد.

او برای خلق این آثار از تکنیک ایمپاستو بهره گرفته است و آثارش را با ضرب قلم و تاچ های ضخیم رنگ  بر روی بوم نقش کرده است.

در آثار بیات می بینیم که بعضی از این موتور سواران بال دارند، او در واقع به این مسئله اشاره دارد که شرایط به گونه ای رقم خورده و آنها اسیر آن شده و به این کار رو آورده اند. از نظر او گاهی خود آدم ها نمی توانند سهم زیادی در اتفاقات و شرایط زندگیشان داشته باشند و این شرایط است که باعث می شود هر کس در یک نقش حضور یابد.

لحن طنز آمیز او در این کارها هم در آثار کیف قاپی دیده می شود که بعضی روابط را به ریشخند گرفته و با استفاده از المان هایی چون کلاه خود برای موتور سواران طنز تلخی را با آن همراه کرده است  و هم در آثار کودکان به چشم می خورد که به شکلی فانتزی در به تصویر کشیدن بعضی المان ها با بزرگنمایی و بکار گیری رنگ هایی زنده و شاد فضای طنز را چاشنی آن کرده است.

بیات در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: اتودهای اولیه مجموعه «موتورسواران کیف قاپ» را سه سال پیش شروع کردم، اما استارت اولیه این مجموعه با بدنیا آمدن دخترم همزمان شد و همین موضوع فضای آثارم را تغییر داد و وارد فضای کودکان شدم، پس از آن هر دو مجموعه را همزمان با هم کار کردم

رنگ ها در آثار بیات جایگاه ویژه ای دارند ، او در مورد استفاده از رنگ های مختلف در آثارش گفت: رنگ ها در نقاشی هایم بیشتر از هر چیزی مرا مجذوب می کنند به همین دلیل توجه بیشتری به آن دارم. معمولا سعی می کنم تمام فضای آثارم رنگین باشد. در واقع بهره گرفتن از رنگ ها در جای درست بحثی تکنیکی است که مربوط به ترکیب رنگ ها و شناخت آنهاست. بوجود آوردن رنگی که مد نظر است کار بسیار سختی است و همیشه نوعی چالش و جنگ برای من محسوب می شود که هیچگاه پایان نمی یابد.

هومن بیات متولد 1357 ملایر است، 18 سال است که به شکل حرفه ای نقاشی می کشد، او را می توان هنرمندی خودآموز در زمینه نقاشی نامید، بیات در سال 74 یک نمایشگاه طراحی سورئال در همدان داشته است و این دومین نمایشگاه وی محسوب می شود.

این نمایشگاه تا سیزدهم شهریور ماه در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو،خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری ، پلاک 19دایر است  و  می توانید همه روزه از ساعت  4  تا 8  عصر از این آثار دیدن کنید.

بخش هنری تبیان


منبع: خبرگزاری شبستان