تبیان، دستیار زندگی
دارای چه كرامتی‌ است این كریمه كه عالمان شیعی در طول تاریخ از بارگاهش سربرافراشته‌اند و به اوج رسیده‌اند و خاك حرمیش را سرمه چشم خود می‌كنند و با تمام مقامات، خود را در برابر او خوار و ذلیل می‌بینند…
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید حاج علی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکز برکات عالم !

حضرت معصومه

عمه سادات سلام علیك                           روح مناجات سلام علیك

كوثر نوری به كویر قمی                               آب حیات دل این مردمی

عمه سادات بگو كیستی                            فاطمه یا زینب ثانیستی

از سفر كرب وبلا آمدی                                 یا كه به دنبال رضا آمدی (1)

سفر حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام از مدینه منوره به ایران نقطه عطفی در تاریخ ایران و بلكه جهان محسوب می شود كه تأثیر آن در افق تاریخ كاملا مشهود است و همانطور كه حضرت معصومه علیهاالسلام تالی تلو معصوم است و از مقامی نزدیك به معصومین برخوردار است، سفر مبارك آن حضرت نیز از لحاظ خیر و بركت نزدیك به سفر امام رضا علیه‌السلام می باشد. چه كسی می تواند نقش قمیین را در گسترش تشیع در ایران از همان سده های اول انكار كند. امروز قم به قطب جهان تشیع تبدیل شده كه اهل بیت علیهم السلام از آن پیش از هزار سال پیش خبر داده اند .

حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام چه مقام ویژه ای نزد خدا داشته است كه مزار او «عُشّ آل محمد» و حرم اهل بیت علیهم السلام شده است؟! و دارای چه كرامتی است این كریمه اهل بیت علیهم السلام كه عالمان شیعی در طول اعصار و قرون از شهر او سر برافراشته اند و به اوج عزت رسیده اند و خاك درگاه او را سرمه چشم خود می كنند و با تمام فضائل و مقامات، خود را در برابر او خوار و ذلیل می بینند؟!

هر خیر و هر بركتی كه در قم موجود است و از این به بعد نیز تا قیام قیامت خواهد بود را می توان مدیون فاطمه معصومه علیهاالسلام دانست

دارای چه شخصیتی بوده است كه با حضورش در قم، این شهر به سه درب از دربهای بهشت تبدیل می شود و شیطان هنگام معراج پیامبر صلی الله علیه وآله از آنجا رانده می شود و این شهر لیاقت این را پیدا می كند كه در آخرالزمان در مقدمه ظهور، مردی از آن قیام كند كه پشت طواغیت زمان را بلرزاند و مأمن و مأوای شیعه شود و علوم آل محمد علیهم‌السلام از آن به سراسر دنیا منتشر شود و به نجف اشرف فخر بفروشد و در نهایت محل پرورش سربازان ظهور حضرت حجت(عج) شود؟! (2)

در مجموع حدود 50 روایت در فضیلت شهر قم وارد شده است كه همه این موارد را می توان از آثار و بركات این سفر مبارك دانست. بلكه گسترش موج اسلام خواهی در عصر حاضر كه معلول انقلاب اسلامی مردم ایران است و بلكه خود انقلاب اسلامی و برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی را می توان از بركات فاطمه معصومه علیهاالسلام و سفر آن حضرت دانست، چرا كه رهبر بزرگ این انقلاب امام خمینی رضوان الله علیه كه اهل بیت علیهم السلام از قیام او در این شهر طبق روایتِ (3) پدر حضرت معصومه علیهاالسلام، موسی بن جعفر علیهماالسلام، خبر داده اند، در دامان این بانو پرورش یافته و در شهر او نشو و نما نموده است و خود او در وصف فاطمه معصومه و مادرش فاطمه زهرا علیهماالسلام سروده است:

آن یك امواج علم را شده مبدأ                      وین یك افواج حلم را شده مصدر

آن یك بر فرق انبیا شده تارك                        وین یك اندر سَر ،اولیا را مِغفر

چادر آن یك ، حجاب عصمت ایزد                   معجر این یك ، نقاب عفت داور

آن یك خاك مدینه كرده مزین                        صفحه قم را نموده این یك انور

خاك قم این كرده از شرافت جنت                  آب مدینه نموده آن یك كوثر

عرصه قم غیرت بهشت برین است   بلكه بهشتش یساولی است برابر

زیبد اگر خاك قم به عرش كند فخر                 شاید اگر لوح را بیابد همسر

خاكی عجب خاك آبروی خلایق                    ملجأ بر مسلم و پناه به كافر(4)

دارای چه كرامتی‌ است این كریمه كه عالمان شیعی در طول تاریخ از بارگاهش سربرافراشته‌اند و به اوج رسیده‌اند و خاك حرمیش را سرمه چشم خود می‌كنند و با تمام مقامات، خود را در برابر او خوار و ذلیل می‌بینند…

بی مناسبت نیست كه توجه كنیم مرحوم امام از سادات موسوی بودند یعنی از نوادگان حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام و در واقع حضرت معصومه علیهاالسلام عمه اعلی حضرت امام می باشند !

و همچنین بسیاری از امام زادگان مدفون در ایران از نوادگان موسی بن جعفر علیهماالسلام هستند كه با حضورشان در این كشور فضای معنوی آن را معطر نموده اند. سفر حضرت معصومه علیهاالسلام به ایران تأثیر بسزایی در حضور این امام زادگان به ایران داشته است .

حوزه علمیه قم امروز مركزی ترین حوزه علمیه تشیع است و نسبت به همه حوزه های علمیه كشور و بلكه جهان، مركزیت و محوریت دارد، بی شك فیوضات این بانو را در این رابطه نمی توان نادیده گرفت بلكه هر خیر و هر بركتی كه در قم موجود است و از این به بعد نیز تا قیام قیامت خواهد بود را می توان مدیون فاطمه معصومه علیهاالسلام دانست .

در آخر بد نیست كه مسئولین امر را به نكاتی در رابطه با شهر قم توجه دهیم ، شهری با این عظمت در خور توجه ویژه مادی و مهمتر از آن معنوی می باشد. نباید نگاه به شهری كه خاستگاه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بوده مثل نگاه به سائر شهرها باشد. منظور نگارنده بیشتر مسائل معنوی و فرهنگ دینی این شهر است كه دژ مستحكم این نظام محسوب می شود نه مسائل مادی و رفاهی، چرا كه فرهنگ دینی مردم این شهر در اثر سهل انگاری و هجمه و شبیخون فرهنگی دشمن، در معرض آسیب می باشد. بی شك بقا و دوام انقلاب اسلامی بی ربط به اهتمام به این شهر عظیم و بلده طیبه نخواهد بود چرا كه قم به نوعی پایتخت معنوی ایران اسلامی محسوب می شود !

پی نوشت ها:

1- از اشعار مرحوم آغاسی .

2- بحارالانوار ج48 ص316 و317 وج 57 ص216 و212 تا219 و مستدرک سفینة البحار ج8 ص262 و علل الشرائع باب 373 ح1.

3- رجل من اهل قم یدعو الناس الی الحق یجتمع معه قوم كزبر الحدید لا تزلهم الریاح العواصف ولا یملون من الحرب ... مردی از اهل قم كه مردم را به حق دعوت می نماید به همراه او كسانی جمع می شوند كه در استحكام مانند پاره های آهنند كه بادهای شدید حوادث آنها را نمی لغزاند و از جنگیدن در راه خدا خسته نمی شوند ... بحار الانوار ج57 ص260 .

4- دیوان امام ص255تا 257 .ابیات به طور پراكنده انتخاب شده است .

حمید حاج علی                 

مدرس حوزه علمیه              

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.