تبیان، دستیار زندگی
دوربین، یکی از قابلیت‌هایی است که تقریبا برای اکثر کاربران تلفن همراه مهم است. این روزها همه گوشی‌هایی که تولید می‌شود، چه آنهایی که ساده و ارزان‌قیمت هستند و چه گوشی‌های لوکس و گران‌قیمت، همه دوربین دارند، اما کیفیت آنها با یکدیگر متفاوت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 دوربین در یک کادر


دوربین، یکی از قابلیت‌هایی است که تقریبا برای اکثر کاربران تلفن همراه مهم است. این روزها همه گوشی‌هایی که تولید می‌شود، چه آنهایی که ساده و ارزان‌قیمت هستند و چه گوشی‌های لوکس و گران‌قیمت، همه دوربین دارند، اما کیفیت آنها با یکدیگر متفاوت است.

4 دوربین در یک کادر

Galaxy S4

به جرات می‌توان گفت Galaxy S4 یکی از بهترین گوشی‌های دوربین‌دار دنیاست. دوربین این گوشی 13 مگاپیکسلی است و می‌تواند تصاویر را با کیفیت 4128*3096 پیکسل ثبت کند.

دوربین از دو فلش LED  برخوردار است و می‌توان هم‌زمان با آن ویدیو با کیفیت HD و عکس گرفت. دوربین این گوشی همچنین قابلیت تشخیص صورت و لبخند را دارد و از لرزش‌گیر برخوردار است. امکان فیلمبرداری با کیفیت 1080 پیکسل و سرعت 30 فریم در ثانیه و نیز استفاده از دو دوربین برای فیلمبرداری هم‌زمان از دیگر ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. دوربین ثانویه هم در گوشی Galaxy S4 دو مگاپیکسلی است و امکان ضبط ویدیو با وضوح تصویر 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه را دارد.

4 دوربین در یک کادر

این گوشی همچنین به نمایشگر پنج اینچی با وضوح Super AMOLED مجهز شده و امکان نمایش تصاویر با کیفیت 1080*1920 پیکسل را دارد و از دو پردازنده چهار هسته‌ای Cortex-A15 و پردازشگر گرافیکی PowerVR SGX 544MP3 پشتیبانی می‌کند و در نسخه‌های 16، 32 و 64 گیگابایتی عرضه شده که با کارت microSD امکان ارتقای حافظه را نیز دارد. گوشی Galaxy S4 همچنین از قابلیت‌هایی مثل دستور صوتی، ردیاب چشمی، تشخیص حرکات اشاره و میکروفن اختصاصی برای حذف نویز بهره می‌برد و باتری آن 17 ساعت در حال مکالمه شارژ نگه می‌دارد.

دوربین HTC One فقط چهار مگاپیکسلی است، با این حال قادر است تصاویری با کیفیت 2688*1520 پیکسل ثبت کند. در حالی که به نظر می‌رسد تعداد مگاپیکسل‌ها در دوربین مهم است، اما با دوربین چهار مگاپیکسلی این گوشی می‌توان تصاویری با کیفیتی در حد گوشی‌هایی با دوربین 12 مگاپیکسلی به ثبت رساند

Lumia 1020

اما Lumia 1020 نخستین گوشی با دوربین 41 مگاپیکسلی و مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوزفون است.این گوشی به لنز کارل زایس مجهز شده و از تثبیت کننده نوری، زوم دستی و خودکار، فلش زنون و LED بهره می‌برد و سایز حسگر آن 1/12 اینچی است.از دیگر ویژگی‌های دوربین این گوشی می‌توان به پشتیبانی از فناوری PureView، قابلیت تشخیص صورت و امکان ضبط ویدیو با دو دوربین به شکل هم‌زمان اشاره کرد.

4 دوربین در یک کادر

با دوربین این گوشی می‌توان تصاویری با کیفیت 1080 پیکسل و سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کرد، همچنین می‌توان در حین فیلمبرداری چهار برابر زوم کرد بدون اینکه از کیفیت فیلم کاسته شود. از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به صفحه نمایش 4/5 اینچی AMOLED با وضوح تصویر 768أ—1280 پیکسل، 32 گیگابایت حافظه داخلی و پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوزفون اشاره کرد.گوشی 1020 همچنین به تقویت‌کننده دیجیتالی صدای دالبی، پردازنده دو هسته‌ای 1/5 گیگاهرتزی Krait، پردازشگر گرافیکی Adreno 225 و باتری دو هزار میلی‌آمپری مجهز شده که امکان مکالمه تا 19 ساعت را برای کاربران فراهم می‌کند.

Galaxy S4 Zoom

Galaxy S4 Zoom اساسا به نظر می‌رسد که دوربین است تا یک گوشی. طراحی این گوشی با سایر گوشی‌های هوشمند متفاوت است. در بخش پشتی آن لنز قرار گرفته که قابلیت باز شدن دارد. دوربین این گوشی 16 مگاپیکسلی است و از فلش زنون بهره می‌برد و اندازه حسگر آن 2/1 اینچ است. از ویژگی‌های این دوربین می‌توان به زوم لمسی، امکان تشخیص صورت و لبخند، زوم 10 برابر و عکاسی پانوراما اشاره کرد.

4 دوربین در یک کادر

امکان ضبط ویدیو با سرعت 30 فریم در ثانیه و کیفیت 1080 پیکسل در این گوشی وجود دارد و دوربین ثانویه 1/9 مگاپیکسلی است.

صفحه نمایش این گوشی 4/3 اینچی Super AMOLED است و می‌تواند تصاویر را با وضوح 540*960 پیکسل نمایش دهد. از دیگر ویژگی‌های Galaxy S4 Zoom می‌توان به حافظه داخلی هشت گیگابایتی، 1/5 گیگابایت RAM و پردازنده دوهسته‌ای 1/5 گیگاهرتزی Cortex-A9 اشاره کرد.

سیستم‌عامل این گوشی نسخه 4.2.2 (Jelly Bean) آندرویید است و از پردازشگر گرفیکی Mali-400 و باتری 2330 میلی‌آمپری بهره می‌برد که امکان 13 ساعت مکالمه و 570 ساعت آماده‌باش را دارد.

HTC One

One یکی از بهترین گوشی‌های HTC است که علاوه بر دوربین، صفحه نمایش و پردازنده رضایت‌بخشی دارد. دوربین این گوشی برخلاف سایر گوشی‌هایی که در این گزارش به آنها پرداخته شد، مگاپیکسل بالایی ندارد. دوربین HTC One فقط چهار مگاپیکسلی است، با این حال قادر است تصاویری با کیفیت 2688*1520 پیکسل ثبت کند. به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی با عرضه این گوشی و دوربینی که روی آن قرار داده قصد داشته کمیت را قربانی کیفیت کند. در حالی که به نظر می‌رسد تعداد مگاپیکسل‌ها در دوربین مهم است، اما با دوربین چهار مگاپیکسلی این گوشی می‌توان تصاویری با کیفیتی در حد گوشی‌هایی با دوربین 12 مگاپیکسلی به ثبت رساند.

4 دوربین در یک کادر

همه ویژگی‌هایی که برای سایر دوربین‌ها وجود دارد، در این گوشی هم قرار گرفته مثلا امکان ضبط ویدیو با کیفیت HD و عکسبرداری هم‌زمان و جود دارد و از قابلیت تشخیص لبخند و صورت بهره می‌برد و می‌توان صداها را هنگام فیلمبرداری با کیفیت استریو ضبط کرد. صفحه نمایش این گوشی 4/7 اینچی Super LCD3 است و می‌تواند تصاویر را با کیفیت 1920*1080 پیکسل ثبت کند. گوشی HTC One در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی عرضه شده اما امکان ارتقای حافظه در آن وجود ندارد.

سیستم‌عامل این گوشی هم نسخه 4.2.2 (Jelly Bean) آندرویید است و از پردازنده چهار هسته‌ای Krait300 با قدرت 1/7 گیگاهرتز بهره می‌برد و از پردازشگر گرافیکی Adreno 320  و باتری 2300 میلی‌آمپری پشتیبانی می‌کند که در حال مکالمه 27 ساعت شارژ نگه می‌دارد.

 بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: فناوران اطلاعات