تبیان، دستیار زندگی
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از کشف و ضبط یک میلیون قلم داروی تقلبی و قاچاق در شهر تهران خبر داد. سردار حسین ساجدی‌نیا - فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در حاشیه طرح جمع‌آوری توزیع‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق گفت: بر اساس عملیاتی که پلیس آگاهی تهر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملیات ناصرخسرو و کشف داروهای تقلبی!


 فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از کشف و ضبط یک میلیون قلم داروی تقلبی و قاچاق در شهر تهران خبر داد. سردار حسین ساجدی‌نیا - فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در حاشیه طرح جمع‌آوری توزیع‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق گفت: بر اساس عملیاتی که پلیس آگاهی تهران بزرگ در 48 ساعت گذشته انجام داده است، بیش از 80 نفر از توزیع کنندگان داروهای تقلبی دستگیر و یک میلیون داروی تقلبی و قاچاق کشف و ضبط شده است.

وی با بین اینکه این طرح در سه ناحیه تهران انجام شده است، افزود: طرح جمع‌آوری تولیدکنندگان داروهای تقلبی و قاچاق در سه ناحیه ناصر خسرو، محدوده داروخانه 13 آبان و منطقه جنوب تهران انجام شده است.

دارو

سردار ساجدی‌نیا با بیان اینکه عمده داروهای قاچاق کشف شده داروهای تقلبی هستند، افزود: این داروها عمدتا از کشورهایی وارد می‌شوند که از مواد غیراستاندارد و تقلبی در داروهای خودشان استفاده می‌کنند.

رییس پلیس تهران بزرگ با اشاره به ابعاد دیگر این طرح اظهار کرد: بحث دیگری که در این طرح عملیاتی شد جمع‌آوری داروهای تقلبی تولید داخل است که عمدتا تاریخ گذشته و با لیبل‌های تقلبی توسط توزیع کنندگان غیر قانونی توزیع می‌شود. بخشی از این داروهای کشف شده به درخواست جمهوری اسلامی ایران تولید شده‌اند و امیدواریم وزارت بهداشت و درمان کشور با نظارت دقیق در بهبود وضعیت توزیع دارو بکوشد.

ساجدی‌نیا در پاسخ به این سوال که داروخانه رسمی تا به حال مجرم شناخته شده است؟ افزود: تاکنون داروخانه مشخصی در این خصوص شناسایی نشده است اما متاسفانه برخی از داروهای تقلبی کشف شده در داروخانه‌های کشور نیز وجود دارد و به درخواست جمهوری اسلامی ایران تولید شده‌اند.این طرح در شهر تهران ادامه خواهد داشت و مردم بدانند پلیس قاطعانه با این موضوعات برخورد خواهد کرد.

بحث دیگری که در این طرح عملیاتی شد جمع‌آوری داروهای تقلبی تولید داخل است که عمدتا تاریخ گذشته و با لیبل‌های تقلبی توسط توزیع کنندگان غیر قانونی توزیع می‌شود. بخشی از این داروهای کشف شده به درخواست جمهوری اسلامی ایران تولید شده‌اند و امیدواریم وزارت بهداشت و درمان کشور با نظارت دقیق در بهبود وضعیت توزیع دارو بکوشد

پرداخت یارانه دارو و رانت‌خواری

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع دارو‌های انسانی گفت: متأسفانه گروهی از سیاستگذاران معتقدند که یارانه دارو را باید به شرکت‌های واردکننده و تولید‌کننده دارو پرداخت در حالی که این نگاه باعث ایجاد رانت‌خواری و فسادآوری می‌شود. عباس کبریایی‌زاده گفت: این سۆال مهم در بحث واریز یارانه دارو مطرح است که کمک‌های دولت بابت ارزان رسیدن دارو به دست مردم، چگونه باید باشد.متأسفانه گروهی از سیاستگذاران معتقدند که این پول را باید به شرکت‌های واردکننده و تولید‌کننده دارو پرداخت در حالی که این نگاه باعث ایجاد رانت‌خواری و فسادآوری می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع نباید در مسیر پرداخت یارانه به شرکت‌ها قرار گیریم بلکه باید یارانه را به مصرف‌کننده بدهیم و مصرف‌کننده از نظر ما سازمان‌های بیمه‌گر هستند.

باید یارانه‌ها به سمت بیمه‌ها بروند و سازمان‌های بیمه‌گر نیز به دلیل افزایش قیمت دارو، فرانشیز سهم بیمار را کاهش دهند. یعنی بیماری که در سنوات گذشته 30 درصد از هزینه دارو را پرداخت می‌کرده اما امروز قیمت دارو افزایش یافته و 30 درصد بسیار گران برایش تمام می‌شود و باید توسط بیمه‌ها حمایت شود

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع دارو‌های انسانی تصریح کرد: باید یارانه‌ها به سمت بیمه‌ها بروند و سازمان‌های بیمه‌گر نیز به دلیل افزایش قیمت دارو، فرانشیز سهم بیمار را کاهش دهند. یعنی بیماری که در سنوات گذشته 30 درصد از هزینه دارو را پرداخت می‌کرده اما امروز قیمت دارو افزایش یافته و 30 درصد بسیار گران برایش تمام می‌شود و باید توسط بیمه‌ها حمایت شود. وی گفت: مخصوصا برای بیماری‌های صعب‌العلاج که هزینه‌های دارویی کمرشکن دارند باید در دسته حمایت‌های بیمه‌ای قرار گیرند؛ پیشنهاد ما این بوده که یارانه به سمت بیمه‌ها برود و بیمه‌ها تلاش کنند با متغیر کردن فرانشیزها هزینه را کاهش دهند.

دارو

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع دارو‌های انسانی گفت: در بیماری‌های عمومی و شایع بار سنگینی به بیمار تحمیل نمی‌شود و بیمار دچار هزینه‌ کمرشکن نخواهد شد در حالی که در بیماری‌های صعب‌العلاج و مزمن دچار هزینه‌های شدیدی می‌شوند که در این موارد باید بیمه‌ها هزینه‌ها را حتی تا صفر کاهش دهند.

کبریایی‌زاده گفت: نیازمند تحول در سیاست بیمه‌ای هستیم و سازمان‌های بیمه‌گر باید به شکلی عمل کنند که بیماران در مواردی که نیازمندتر هستند به فریادشان برسند در حالی که اکنون موازنه برعکس است.برای یک سرماخوردگی و جراحی کوچک بیمه‌ها به خوبی پشتیبانی می‌کنند اما زمانی که مشکل بزرگی به وجود می‌آید و بیماران برای هزینه‌های سنگین به بیمارستان مراجعه می‌کنند سازمان‌های بیمه‌گر یارای حمایتی ندارند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: اصولاً فرآیند پرداخت یارانه فرآیند فسادآوری است که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و بزرگترین خدمتی که به اقتصاد کشور شده است تبدیل یارانه کالا به یارانه خدمت است. توصیه ما این است یارانه‌ای که دولت به دارو اختصاص داده به یارانه خدمت تبدیل کند و از وزارت بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر منتقل شود و سازمان‌های بیمه پوشش‌دهنده باشند.در نتیجه صنعت داروسازی با ارز رسمی کالا را تأمین خواهد کرد و با نرخ تعیین شده کالا را به فروش می‌رساند و در این شرایط صنعت بیمه باید خدمات را پوشش دهد.

فرآوری : محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : ایسنا و فارس