تبیان، دستیار زندگی
حاج محمود کریمی، در تلاوت قرآن هم ید طولایی دارد، او شاگرد مرحوم استاد اربابی، از پیشگامان و چهره‌های ماندگار هنر تلاوت و علم الحان آسمانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاوت ناب شهیرترین مداح ایرانی

حاج محمود کریمی، این ستایش‌گر نام‌آشنای اهل‌بیت، در تلاوت قرآن هم ید طولایی دارد، او شاگرد مرحوم استاد اربابی از پیشگامان و چهره‌های ماندگار هنر تلاوت وعلم الحان آسمانی است.

حاج محمود کریمی

ایشان در  سایت شخصی خود، در قسمتی از زندگینامه‌ خودنوشت‌شان پیرامون تسلط بر دستگاه‌های موسیقایی چنین نوشته‌اند:

«هر صدایی در یك دستگاه موسیقی ادا می‌شود مثلاًً صدای گریه بچه و حتی كوچك‌ترین صداهایی كه شما می‌شنوید. علت آشنایی من نیز با دستگاه‌های موسیقی به این بر‌می‌گردد كه چون بنده قاری قرآن بوده‌ام و در تلاوت قرآن رعایت دستگاه‌های موسیقی، ردیف‌ها و ... بسیار حائز اهمیت می‌باشد، به مدد كلام وحی در این زمینه مهارت‌هایی به دست آورده‌ام. جا دارد در اینجا از اساتید خود نیز یعنی حاج حمید آقای مدِقّ و حاج علی آقای اربابی نیز یاد نمایم كه امیدوارم در هر كجا می‌باشند در سایه اهل بیت (علیهم السلام) سربلند و پیروز باشند.»

گاهی در برخی از مجامع و محافل قرآنی، این سوال توسط هنرجویان و قرآن‌آموزان پرسیده می‌شود که آیا می‌توان هم قاری قرآن بود و هم مداح اهل بیت؟ و هر دو در اوج؟

حاج محمود کریمی، این ستایش‌گر نام‌آشنای اهل‌بیت، در تلاوت قرآن هم ید طولایی دارد، او شاگرد مرحوم استاد اربابی از پیشگامان و چهره‌های ماندگار هنر تلاوت وعلم الحان آسمانی است.

پاسخی که می‌توان داد این است که فراگیری فنون موسیقایی عرب و عجم هر دو امکان‌پذیر است اما در مقام اجرا، مهارت بسیار بالایی را می‌طلبد. چه آنکه، ردیف‌های آوازی موسیقی عرب با دستگاه‌های موجود نزد عجمان، تفاوت ساختاری و ماهوی دارد. هر چند در پاره‌ای ردیف‌ها یا گوشه‌ها، به دلیل قرابت و تجانس لحنی، این احتمال متصور است که هر دو از یک آبشخور واحد، سرچشمه گرفته‌اند. چنانکه از نام‌های پاره‌ای از مقام‌های موسیقیایی تلاوت قرآن همچون نغمه‌ی نهاوند، سه‌گاه(سیکا)، چهارگاه، و عجم نیز چنین استنباط می‌شود، اما حقیقت آن است که زبان، لهجه، گویش، فرهنگ و حتی موقعیت جغرافیایی، شرایط زیستی، اقلیمی و آب و وهوایی عرب‌زبان‌ها خاصه سرزمین حجاز و مهد تلاوت قرآن یعنی کشور مصر، جملگی بر هنر تلحین و تنغیم، اثرگذاشته و می‌گذارد؛ همچنان که موسیقی، نزد ایرانیان، از چنین عواملی تاثیر پذیرفته است.

بنابراین دور از  انتظار است کسی در هر دو  حیطه، بتواند در سطوح عالی به موفقیت دست یابد.

صدالبته، فراگیری موسیقی عرب و عجم، امریست ممکن اما سخن در اجرای تلاوت قرآن بدون دخالت الحان فارسی یا بالعکس است.

راقم این سطور، بر این باور است که فراگیری و اجرای دستگاه‌های موسیقایی فارسی، برای آشنا به علم موسیقی عرب، به مراتب آسان‌تر است از فراگیری و اجرای موسیقی عرب برای خواننده فارسی‌زبانانی که می‌کوشند علم تنغیم را فرا گیرند.

در میان خوانندگان عزیز کشور، هستند کسانی که کوشیده‌اند بخشی از آیات قرآن یا فرازهایی از ادعیه را اجرا کنند اما با تمام هنرمندی و چیرگی در موسیقی فارسی، چنانکه باید، به شایستگی از پس اجرای آن برنیامده‌اند.

بالعکس، هستند قاریان قرآنی که به خوانندگی یا مداحی روی آورده‌اند و در این راه، قرین توفیقات فراوان بوده‌اند.

حاج محمود کریمی، یکی از آن‌هاست. قطعه فیلمی که امروز به محضرتان عزیزتان پیش‌کش می‌کنیم یکی از تلاوتهای زیبا و گوش‌نواز حاج محمود کریمی است که در هیات هفتگی ایشان، اجرا گردیده است.

این تلاوت دل‌انگیز، اختصاص دارد به آیاتی چند از سوره مبارکه حشر.

برای دریافت فایل تصویری این تلاوت، اینجا را كلیك كنید.


شکوری - شبکه تخصصی قرآن تبیان