تبیان، دستیار زندگی
گزارش پیش رو مروری است بر کتاب هایی که با موضوع دفاع مقدس روانه بازار شده اند یا به زودی منتشر خواهند شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهم من از تو، چند قطعه عکس


گزارش پیش رو مروری است بر کتاب هایی که با موضوع دفاع مقدس روانه بازار شده اند یا به زودی منتشر خواهند شد.

سهم من از تو، چند قطعه عکس

کتاب «اشتباه می‌کنید! من زنده‌ام» روایتی است داستانی از منظر 12 راوی درباره زندگی شهید علی شرفخانلو از شهدای استان آذربایجان غربی و فرمانده لجستیک لشکر 31 عاشورا که از سوی موسسه انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

این کتاب با مقدمه‌ای از فرزند شهید شرفخانلو شروع شده و در ادامه پس از معرفی بخشی از زندگی این شهید توسط مادر و همسر وی، جمعی از دوستان و همرزمان او به روایت فراز‌هایی از زندگی وی می‌پردازند.یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب، بیان عاطفی و انتخاب زاویه روایت اول شخص در هر فصل از کتاب است که با توجه به سن و ذهنیت و جنسیت راوی منجر به خلق اثری متفاوت شده که از مناظر مختلف و با ذهنیت‌هایی متعدد به یک شهید و زندگی او نگاه شده است. این کتاب که به کوشش حسین شرفخانلو فرزند این شهید گردآوری شده حاصل گفتگوی وی با 33 نفر از همرزمان پدرش در قالب 50 ساعت خاطره است که در سال 88 گردآوری شده و در سال 91 تالیف و انتشارات روایت فتح نیز به تازگی آن را منتشر کرده است.وی در بخشی از مقدمه خود در این کتاب و خطاب به پدر شهیدش نوشته است: سهم من از تو، چند قطعه عکس است و آن‌هایی که تو را دیده‌اند و حرف‌هایی که از تو برایم گرفته‌اند و این همه تصویر من است از مردی قد‌بلند، خوش قامت، خوش‌رو و خوش‌خنده بوده است.برای من که تو را ندیده‌ام، کلمه به کلمه حرف‌هایی که ضمیر اشاره‌شان تو باشی و تصاویری که هنوز بعد از این همه سال از ذهن آنها تو را دیده‌اند، پاک نشده، گنج است و من همه این سال‌ها در به در دنبال چشم‌هایی بودم که تو را ولو  به قدر چند نگاه درک کرده‌اند و هنوز بعد از این همه سال یادت که می‌افتد نگاهشان پر از شوق می‌شود و یاد چشم‌هایی می‌افتند که از فردای روز پیروزی انقلاب، از بی‌خوابی سرخِ سرخ بود.

انتشارات روایت فتح کتاب «اشتباه می‌کنید! من زنده‌ام» را در شمارگان 3300 نسخه و قیمت 6400 تومان منتشر کرده است.

سهم من از تو، چند قطعه عکس

ضربت متقابل

کتاب «ضربت متقابل» با عنوان فرعی کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمدرسول‌الله تدوین گلعلی بابایی و حسین بهزاد که در دوازدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده از سوی سوره مهر برای چهاردهین بار منتشر می شود.

کتاب «ضربت متقابل» در چهارده فصل با عناوین «تدبیر تعقیب متجاوز»، «اهداف طرح عملیاتی کربلا»، «شناسایی و سازماندهی»، « تلاش‌های بازدارنده»، «ضربت متقابل»، «رخنه ناموفق»، «نبرد فطر»، «همت چاره ساز»، «انتخاب راه کار»، «مصاف با دژهای مثلثی»، «مثلث سوم»، «آخرین تمهیدات»، «واپسین تکاپو» و «ترازبندی نبرد رمضان» شکل گرفته است.این کتاب به عنوان کتاب دوم کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمد رسول‌الله، درباره کارنامه عملیاتی این لشکر، در عملیات رمضان از تیر تا پایان شهریور ماه 1361 است.کتاب اول این مجموعه نیز با عنوان «همپای صاعقه» به تشریح نقش این لشکر در دو عملیات بزرگ فتح المبین، بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر) و اعزام نیروهای آن به لبنان پرداخته و در برگیرنده وقایع دی ماه1360 تا ت ‍ ی ‍ ر ماه 1361 است.مقام معظم رهبری در دست نوشته‌ای بر حاشیه این کتاب آورده‌اند: «کتاب‌هایی مانند «ضربت متقابل» و «همپای صاعقه» باید کتاب‌های رایج دست کارکنان در سطح سپاه و خانواده‌هایشان باشد. این کتاب نقش فرماندهان را در جنگ برجسته می‌کند که چگونه فرماندهان سپاه و ارتش وارد صحنه دفاع مقدس شدند و عملیات‌های موفقی را انجام دادند...وظیفه فرماندهان ترویج، نشر و عرضه این کتاب‌ها به حد کافی در جامعه است.»

سهم من از تو، چند قطعه عکس

خاطرات «چایخانه»

مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کتاب خاطرات خواهران پشتیبانی پایگاه علم الهدی در اهواز را در دوران دفاع مقدس منتشر کرده است. این خاطرات که به همت محبوبه معراجی پور گردآوری شده است، خاطرات «چایخانه» نام دارد.چایخانه مکان معروفی در شهر اهواز بوده است که پس از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ توسط مرحوم بی بی علم الهدی به یکی از مراکز پشتیبانی جنگ تبدیل شد و زنان بسیاری از سراسر کشور به این چایخانه که در آن زمان به رختشورخانه معروف شده بود، آمدند و در گم نامی و بی ادعایی کامل 8 سال تمام لباس‌های خونی و خاک آلود و پاره رزمندگان و شهدا را شستند و دوختند و وصله زدند و رفو کردند و سالم و تمیز و مرتب تحویل دادند.از این زنان فداکار که سال‌هایی از عمرشان را بر سر این کار گذاشته بودند، سال‌ها سخنی نبود. بسیاری از آنها در اثر شستن لباس شیمیایی شهدا، شیمیایی شدند و تعدادی هم شهید، اما از آنجا که باور داشتند چون کارشان فقط برای خدا بوده و به تبع نباید درباره این فداکاری‌ها سخن گفت،‌ چیزی نگفته بودند تا اینکه تدوین‌گر و نویسنده این کتاب در پاییز سال 90 به سراغ فرمانده این گروه و خانم‌های ستاد پشتیبانی می‌رود و بالاخره آنها را متقاعد می‌کند که از خاطراتشان بگویند و نتیجه این خاطرات هم اکنون وارد بازار کتاب شده است.

مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این کتاب را در 632 صفحه مصور با قیمت 20 هزار تومان منتشر کرده .

حسین شرفخانلو.وی در بخشی از مقدمه خود در کتاب «اشتباه می‌کنید! من زنده‌ام» خطاب به پدر شهیدش نوشته است: سهم من از تو، چند قطعه عکس است و آن‌هایی که تو را دیده‌اند و حرف‌هایی که از تو برایم گرفته‌اند و این همه تصویر من است از مردی قد‌بلند، خوش قامت، خوش‌رو و خوش‌خنده بوده است

سهم من از تو، چند قطعه عکس

خاطرات مسن‌ترین فرمانده جنگ

«هدایت سوم» خاطرات سردار جعفر اسدی به قلم سیدحمید سجادی‌منش تدوین شده که در آن بخش قابل توجهی از خاطرات به شهید حاج داود کریمی اختصاص داده شده است. «هدایت سوم» خاطرات سردار جعفر اسدی، مسن‌ترین فرمانده در جنگ را روایت می‌کند و سوره مهر آن را در دست انتشار دارد. سجادی‌منش، نویسنده کتاب، در این باره گفت: ساختار این اثر از سه قالب تشکیل شده است؛ بخشی از این اثر به روایت خاطرات اسدی می‌پردازد، در بخشی خاطرات با داستان تلفیق شده و به صورت خاطره- داستان بازگو می‌شوند و بخش سوم کتاب نیز به روایت خاطرات در قالب داستان اختصاص دارد.وی ادامه داد: حدود 80 خاطره از وی در موقعیت‌های مختلف زندگی سردار اسدی روایت شده، اما محوریت خاطرات با روزهایی است که اسدی در جنگ تحمیلی حضور داشت.

سهم من از تو، چند قطعه عکس

«نیمه پنهان» شهید محلاتی به روایت همسرش

بیست و یکمین کتاب از مجموعه نیمه پنهان با موضوع روایتی از زندگی شهید فضل‌الله محلاتی به روایت همسر وی از سوی موسسه انتشارات روایت فتح منتشر شد. اقلیم‌سادات شهیدی در این کتاب داستان زندگی خود با شهید محلاتی را از روز ازدواج تا شهادت وی با زبانی عاشقانه روایت کرده است که تلفیقی است از زبان روایی اول شخص و دوم شخص که پیش از این در این دست آثار دیده می‌شد.در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: این فصل داستان تجدید عهد انسان در روزهای پایانی تاریخ است و برای همین با خون و اشک نوشته شده است؛ خونی که یک روز در این سرزمین بر خاک ریخته شد و اشکی که روزی در وداع، گوشه چادری پنهان شد و روزی دیگر بر سر مزاری به خاک فرو شد؛ و امروز باز هم چادری می‌شود تا یک‌بار دیگر گرد و غبار ناگزیر زمان را از چهره سرداران روزهای انتظار بشوید.

کتاب نیمه پنهان 21 با شمارگان 3300 نسخه و قیمت 3 هزار تومان منتشر شده است.

سهم من از تو، چند قطعه عکس

باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد

مجموعه داستان «باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد» شامل 10 داستان در حوزه دفاع مقدس از علی‌الله سلیمی به زودی دوباره به بازار کتاب می‌آید. سلیمی درباره این مجموعه داستان گفت: سعی کرده‌ام نگاهی دوسویه به جنگ و تاثیرات بعدی آن در زندگی افراد داشته باشم. به این صورت که برخی داستان‌ها مستقیم به دوران جنگ و صحنه‌ها و اتفاقات آن روزها برمی‌گردد و برخی دیگر درباره آدم‌هایی است که پس از جنگ به زندگی عادی بازگشته‌اند، ولی بهانه‌هایی چون یک زخم آنها را به دوران جنگ بازمی‌گرداند.سلیمی در توضیح بیشتر فضای این داستان‌ها گفت: در این داستان‌ها ما با یک حالت‌های انسانی مواجه هستیم.آدم‌هایی که در این داستان‌ها هستند، واکنش‌هایی نشان می‌دهند که در حالت عادی کمتر شاهد این واکنش‌ها هستیم.وی افزود: بیشتراین داستان‌ها تداعی کننده و یادآوری خاطرات گذشته است و حس نوستالژیکی که این افراد به گذشته دارند و با دیدن یک نشانه، نامی و یا موقعیت مکانی باز به گذشته‌ها و خاطرات‌شان رجوع می‌کنند. آدم‌های این داستان‌ها اگرچه در زمانه امروز و به عنوان یک شهروند زندگی می‌کنند ولی دلشان جای دیگری است و فضا و زمانه‌ای دیگر را جست وجو می‌کنند. در واقع گذشته روی حال و اکنون این آدم‌ها سایه افکنده است.

فرآوری: احمد رنجبر

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: پایگاه اطلاع رسانی سوره مهر/خبرگزاری ها مهر، فارس،خبرآنلاین