تبیان، دستیار زندگی
در روزگار نه چندان دور، قلیان ابزار دست پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی بود که در کسالت عصرها به دودهای مه آلودش پناه می بردند، این روزها اما قلیان نه در کنج خانه ها، که به متن خانه ها راه یافته و پای ثابت مهمانی ها دورهمی های جوانان و خانواده های ایرانی ها شد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غلیان دود و قل قل قلیان!


در روزگار نه چندان دور، قلیان ابزار دست پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی بود که در کسالت عصرها به دودهای مه آلودش پناه می بردند، این روزها اما قلیان نه در کنج خانه ها، که به متن خانه ها راه یافته و پای ثابت مهمانی ها ،دورهمی های جوانان و خانواده های ایرانی ها شده است.

برای اینکه کم نیاورم، قلیان کشیدم!
قلیان

وقتی پای صحبت جوانانی می نشینیم که قلیان را به دورهمی ها و لحظه های خلوتشان راه داده اند، اظهارات مختلفی را در زمینه دلایل گرایش به این دودهای خوش عطر می شنویم. احمد. ی. 26 سال دارد و می گوید ده سالی از اولین پکی که به قلیان زد، می گذرد. او درباره اولین باری که دود قلیان را به ریه هایش راه داده است، می گوید: آن روز به همراه هم کلاسی های مدرسه مان به فرحزاد رفته بودیم، دوستان سفارش چای و قلیان دادند و من هم برای اینکه از سایر دوستان به اصطلاح کم نیاورم پکی به قلیان زدم و به زور جلوی سرفه ام را گرفتم. از آن روز تا به حال، ده سال است که قلیان در تمام جمع های دوستانه ام حضور دارد و انگار یکی از شروط حضور در جمع های جوانان این دوره، همین دودهای خوش عطر است!

نسل ما تفریح دیگری ندارد!

مازیار. ن 30 ساله از دیگر کسانی است که قلیانش را همیشه در صندوق خودرو نگاه می دارد تا در جمع های دوستانه  آخر هفته اش، دیگر نیازی به مراجعه به سفره خانه نداشته باشد. او درباره اینکه چرا قلیان را از روزمرگی زندگی اش کنار نمی گذارد، می گوید: راستش را بخواهی جوانان دهه شصتی و هم نسل من ، تفریح خاصی ندارند. از همان دوره نوجوانی ما، قلیان به عنوان یکی از ابزار آلات تفریحی وارد بازار شد و این روزها به اندازه ای گسترش پیدا کرده که در بیشتر خانه ها یافت می شود. وی ادامه می دهد: در روزهای پایانی هفته که به همراه دوستان راهی پارک، اماکن تفریحی یا جاده چالوس می شویم، قلیانمان هم به همراه زغال و آتیش گردان راهم با خود می بریم تا هر زمان که اراده کردیم، بتوانیم کامی از آن بگیریم!

دوستان سفارش چای و قلیان دادند و من هم برای اینکه از سایر دوستان به اصطلاح کم نیاورم پکی به قلیان زدم و به زور جلوی سرفه ام را گرفتم. از آن روز تا به حال، ده سال است که قلیان در تمام جمع های دوستانه ام حضور دارد و انگار یکی از شروط حضور در جمع های جوانان این دوره، همین دودهای خوش عطر است!

عوارض قلیان از سایر دودها که کمتر است!

بابک . م 28 ساله، دانشجوی دکترا است. وقتی از او در خصوص اینکه چرا تحصیل کرده های دانشگاه که خود از عوارض قلیان با خبر هستند خود به دام این دودهای خوش طعم افتاده اند، می پرسیم، می گوید: به این حرفها نیست، خب مایی که لب به سایر دودهای اعتیادآور نمی زنیم، اینقدر حق داریم که برای چند دقیقه دلخوشی هفتگی، پکی به قلیان بزنیم، از طرف دیگر درست است که قلیان عوارض دارد اما پیامدهایش بدتر از سایر دودها نیست.

قلیان

این روزها ردپای قلیان همه جا پیدا می شود

این روزها اما قلیان کشیدن تنها به آقایان محدود نمی شود و جامعه گسترده ای از مشتریان سفره خانه ها و مراکز ابزارآلات قلیان را خانم ها تشکیل می دهند. مونا. ک. 28 سال از کسانی است که سالها سال در تنهایی و دورهمی ها به دودهای میوه ای پناه برده است. او در خصوص دلیل قلیان کشیدنش می گوید: اولین باری که قلیان را امتحان کردم در جمع هم کلاس های دانشگاه بودم، شاید روز اول قلیان اصلا به نظرم خوب نیامد، اما پس از چند بار تجربه این دودهای میوه ای بود که خودم قلیان را به دوستانم پیشنهاد دادم. وی ادامه می دهد: البته این روزها قلیان در همه اماکن تفریحی حضور دارد، همین حضور هم می تواند دلیل گرایش بی رویه جوانان به این ابزار دخانی باشد.

قلیان سرجهازی ام بود!

نازنین. ف .26 ساله دیگر خانمی است که قلیان را در تمام مسافرت ها و پیک نیک های خانوادگی به همراه می برد. در خصوص آشنایی اش با قلیان می گوید: من پس از آشنای با همسرم و در دوران نامزدی، با قلیان اشنا شدم چون همسرم خیلی از قلیان کشیدن خوشش می آمد و در این میان از من هم خواست تا همراهی اش کنم. زمانی که قصد تهیه جهزیه داشتم، همسرم به من گفت که حتما یک قلیان سلطنتی را هم باید به همراه جهیزیه ات بیاوری که به اصطلاح سرجهازت باشد!

قلیان کشیدن تنها به آقایان محدود نمی شود و جامعه گسترده ای از مشتریان سفره خانه ها و مراکز ابزارآلات قلیان را خانم ها تشکیل می دهند. مونا. ک. 28 سال از کسانی است که سالها سال در تنهایی و دورهمی ها به دودهای میوه ای پناه برده است. او در خصوص دلیل قلیان کشیدنش می گوید: اولین باری که قلیان را امتحان کردم در جمع هم کلاس های دانشگاه بودم

قلیان؛ پای ثابت مسافرت

مسئله که این روزها بسیار به چشم می خورد، حضور قلیان در مسافرت های داخل شهری و بین شهری مردم است، این روزها مردم در کنار فلاسک چای و پیک نیک و خوراکی ها بین راه، قلیان مسافرتی خودشان را هم به همراه می برند تا در میانه های راه هر کجا که اتراق کردند، پکی هم به قلیان مسافرتی شان بزنند!

قلیان

قلیانی که خطرناکتر از تصورات است!

استفاده از قلیان در حالی هر روز گسترده تر از قبل می شود که یک پک از قلیان، دودی معادل یک پاکت سیگار وارد ریه مصرف کنندگان می شود. از سوی دیگر بیشتر سیگاری‌ها به طور معمول 10 نخ در روز دود می‌‌کنند که موجب استنشاق 5 لیتر دود می‌شود؛ در حالی ‌است که مصرف‌‌کنندگان قلیان در هر نوبت استفاده از قلیان، حدود 170 پُک می‌‌زنند که هر پک کوچک به طور متوسط حاوی 150 میلی‌لیتر و یک پک عمیق، موجب فروبردن یک لیتر دود می شود.

جامعه نیازمند توجه رسانه ملی به مضرات قلیان

چند سال پیش چند نمونه از انیمیشن هایی که به عوارض قلیان بر سلامتی انسان می پرداخت، به آنتن شبکه های رسانه ملی رفت، اما جز آن موارد محدود در سالهای گذشته تلویزیون اقدام های موثری در خصوص اعلام پیامدهای این دودهای معطر انجام نداده است و در این میان بسیاری از افراد هنوز هم که هنوز است به عوارض قلیان بی خبر مانده اند. در چنین شرایطی که هر روز بر تعدد و  تسری قلیان در میان مردم افزوده می شود، بهتر است رسانه های مختلف به خصوص رسانه ملی در طرحی جامع و ادامه دار به ذکر عوارض این ابزار دودزا بپردازند و چهره واقعی قلیان را به طرفداران پرو پا قرصش نشان دهد.

سپیده آماده

بخش اجتماعی تبیان