تبیان، دستیار زندگی
به دنبال انتشار انواع ویندوزها از جانب مایكروسافت، این شركت از ارائه خدمات به شركت های بزرگ و كامپیوترهای سرور نیز غافل نمانده و بعد از ارائه ویندوز سرور 2008، ویندوز سرور 2012 را ارائه نموده، که پس از یک سال بررسی و کارکرد افراد با آن می توان به نکاتی از
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند ویژگی ویندوز سرور 2012


به دنبال انتشار انواع ویندوزها از جانب مایكروسافت، این شركت از ارائه خدمات به شركت های بزرگ و كامپیوترهای سرور نیز غافل نمانده و بعد از ارائه ویندوز سرور 2008، ویندوز سرور 2012 را ارائه نموده، که پس از یک سال بررسی و کارکرد افراد با آن می توان به نکاتی از ضعف و قوت آن اشاره نمود.

چند ویژگی ویندوز سرور 2012

این محصول جدید نسخه سروری ویندوز 8 است. تفاوتی كه این سرور با سرور هم خانواده خود یعنی سرور 2008 دارد در Data Center بودن آن است. بدین معنی كه این نسخه مخصوص محیط‌ هایی است که به طور فراوانی از سرویس‌های مجازی سازی و رایانش ابری استفاده می‌کنند. با وجود این ویژگی، سرور 2012 می تواند بر روی سرورهای بزرگ اجرا شود.

با ارائه شدن ویندوز 8 كاربران تازه كار با مشكلاتی روبه رو شدند كه از جمله آن می توان به رابط كاربری این ویندوز یا همان مترو اشاره كرد. در حالی كه این تغییرات تنها به رابط كاربری ختم نمی شد و این تغییرات را كاربرانی كه از ویندوز سرور 2012 استفاده كرده اند متوجه خواهند شد.

از جمله نرم افزارهای بزرگی كه مایكروسافت به منظور پردازش های ابری ارائه كرده HPC است كه از جمله قابلیت های مهم آن پشتیبانی از ویندوز 8 و ویندوز سرور 2012 است.

نرم افزار HPC می تواند مجموعه ای از منابع اطلاعاتی و سرورها را در اختیار كاربران یا مهندسین قرار دهد تا بتوانند عملیات پردازشی را به سرعت انجام داده و تصمیمات مهم و كاربردی را در زمان كوتاه تری اتخاذ كنند. به عبارتی این سرور می تواند حجم زیادی از داده ها را به صورت آنلاین در اختیار افراد قرار دهد. این سرور استفاده از 300 سرویس Cloud را پشتیبانی می كند.

احراز هویت در ویندوز سرور 2012

در ویندوز 8 و ویندوز سرور 2012 استاندارد جدیدی وجود دارد كه به نوعی تایید هویت را به همراه دارد چرا كه در این دو ویندوز به‌روزرسانی كدهای بوت یا به عبارتی ایجاد تغییرات در بوت ویندوز بدون داشتن گواهی‌نامه معتبر یا امضای دیجیتالی امكان پذیر نیست. این گواهی ‌نامه معتبر باید از مایكروسافت یا شركت‌های همكار آن تهیه شود. این استاندارد بوت امن نامیده می شود. وجود این موضوع از ورود ویروس های مبتنی بر بوت جلوگیری می كند.

از جمله ویژگی های جالب توجه در ویندوز سرور 2012 می توان به ادغام كردن فضای چندین هارد فیزیكی و ساختن دیسك‌های مجازی اشاره كرد. این كار موجب می شود تا كنترل سرورها و همچنین قابلیت اعتماد سیستم را بالا رود

وجود نرم افزار ضد بدافزار

راه اندازی سریع نرم افزارهایی كه بتوانند بعد از بوت شدن اجرا شوند می تواند یكی از نكات مهم در ویندوزها باشد. در این ویندوز یك نرم‌افزار ضدبدافزار به محض بوت شدن و بررسی داشتن گواهی‌نامه معتبر یا امضای دیجیتالی، خیلی سریع اجرا می شود. این روش كمك می‌كند كه یك نرم افزار مطمئن قبل از كدهای ویروس‌ها یا موارد دیگر به حافظه و منابع دیگر سیستم دسترسی داشته باشد و كار خود را شروع كند.

چند ویژگی ویندوز سرور 2012

پشتیبانی از اطلاعات

در این ویندوز اطلاعات و اسناد می توانند به ‌صورت اتوماتیك بر اساس محتویات یا ویژگی‌های دیگر طبقه ‌بندی شوند. این طبقه‌بندی می‌تواند در یكپارچه شدن اطلاعات و همچنین بالا رفتن امنیت اسناد بسیار موثر باشد.

به عنوان مثال یكی از روش های بالا بردن امنیت استفاده از ابزاری مانند Management Service است كه می‌تواند اسنادی كه حاوی اطلاعات مهم هستند رمزنگاری كند.  همچنین شما می‌توانید كاربران و گروه‌های كاری را تحت نظارت داشته باشید تا دسترسی آن ها به محتویات و یا اسناد خاص را كنترل و مدیریت كنید.

چند ویژگی ویندوز سرور 2012

یكپارچه كردن هاردهای فیزیكی

از جمله ویژگی های جالب توجه در ویندوز سرور 2012 می توان به ادغام كردن فضای چندین هارد فیزیكی و ساختن دیسك‌های مجازی اشاره كرد. این كار موجب می شود تا كنترل سرورها و همچنین قابلیت اعتماد سیستم را بالا رود. در این حالت بخش بندی فیزیكی (پارتیشن بندی) روی دیسك‌ها می‌توانند به چندین دیسك‌ مجازی تقسیم شوند و چندین دیسك كه می توانند هماهنگی هم نداشته باشند به هم پیوسته شده و به‌ صورت یك دیسك مجازی به نظر برسند و در سیستم مورد استفاده قرار بگیرند.

ویژگی دیگری كه غیرمرتبط با ویژگی قبلی نیست، ویژگیStorage Spaces است.

Storage Spaces از سیستم‌های ذخیره‌سازی مجازی نیز پشتیبانی می‌كند. همچنین با استفاده از این قابلیت می توان دیسك‌های مجازی با ظرفیت بیشتری نسبت به ظرفیت ثابتی كه در حین نصب نرم‌افزار تعریف شده است، ایجاد كرد. این ویژگی كمك می‌ كند كه در هر زمان در صورت لزوم، اقدام به افزایش ظرفیت دیسك ‌های مجازی کرد.

چند ویژگی ویندوز سرور 2012

بدون در نظر گرفتن باگ ها، ویندوز سرور 2012 سرافراز است...

در محیط ‌های اداری كوچك سیستم‌عامل جدید سرور مایكروسافت كارایی بالایی از خود نشان داد. در مواقعی كه سیستم دچار مشكل یا خطا می شود، سیستم شما دچار هنگ كردن دائمی نمی شود و یا این كه با انبوهی از پیام های خطا مواجه می شوید حتی اگر برنامه ای مانندHyper-V  بر روی سیستم شما در حال اجرا باشد. شما می توانید با یك بار خاموش كردن سرور مشكل را برطرف كنید.

اما موضوعی كه در این سرور وجود دارد باگ ها هستند. باگ ها به عنوان كانال های آزاد به كاربران اجازه اضافه كردن اسكریپ هایی برای ایجاد تغییرات در نرم افزار یا سیستم عامل مورد نظر را می دهند. اگرچه این باگ ها به نوعی می توانند مفید باشند اما در زمان هایی كه چندین سازمان از طریق ویندوز سرور با هم هماهنگ شده اند و هر كدام به نوعی قصد سفارشی سازی سرور خود را دارند، دردسرساز می‌شوند.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

What's New in Windows Server 2012

Top 10 Windows Server 2012 Features"by Jeff James"

computerworld