تبیان، دستیار زندگی
بولاغ اوتی گیاه بومی کشورهای اروپایی است اما کشت آن به تدریج در دیگر نقاط جهان هم رایج شد. این گیاه در آب رشد می‌کند و در بسیاری از کشورها مردم آن را به صورت سالاد مصرف می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگیری از سرطان‌ها با شاهی


بولاغ اوتی گیاه بومی کشورهای اروپایی است اما کشت آن به تدریج در دیگر نقاط جهان هم رایج شد. این گیاه در آب رشد می‌کند و در بسیاری از کشورها مردم آن را به صورت سالاد مصرف می‌کنند.

پیشگیری از سرطان‌ها با شاهی

گیاه «بولاغ اوتی» که با اسامی علف چشمه، آب تره و شاهی آبی نیز شناخته شده از قدمتی طولانی و خواص درمانی شماری برخوردار است.

شاهی آبی گیاهی است که در برخی از مناطق دنیا از جمله گیاهان خودرو شناخته می‌شود اما در برخی از کشورها مانند؛ ایران به عنوان سبزی خوردن و در برخی مناطق دنیا به صورت سالاد یا همراه با ساندویچ استفاده می‌شود و دارای مقدار زیادی آهن، کلسیم،‌ و ویتامین‌های مختلف از جمله A و C است. بولاغ اوتی منبع غنی از «لوتئین» و «بتاکاروتن» است که این دو ماده نیز به نوبه خود از آسیب‌های اشعه فرابنفش خورشیدی بر بدن پیشگیری می‌کنند و در سلامت پوست و درمان بیماری‌های اگزما و آکنه موثر هستند.

این گیاه حاوی مقدار قابل‌توجهی از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که در پیشگیری از سرطان‌ها نقش کلیدی دارند. این آنتی‌اکسیدان‌های فعال شامل ویتامین‌های  E,A,C‌ و چندین نوع از ویتامین‌های گروه B هستند که از آسیب رساندن مولکول‌های رادیکال به سلول‌های سالم جلوگیری می‌کنند.

همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی این گیاه خطر ابتلا به سرطان ریه و گلو را کاهش می‌دهند.

بولاغ اوتی سرشار از ماده‌ای موسوم به «گلوکزینولات»، یک ترکیب فیتوشیمیایی حلال در آب و حاوی گوگرد است. این ماده می‌تواند با تنظیم کردن آنزیم‌های کبد به آن کمک کند تا عملکرد تصفیه خون را به درستی انجام دهد.

این گیاه همچنین حاوی پتاسیم است و مانند یک ترکیب ادرارآور عمل کرده و آب اضافی را از بدن خارج می‌کند. همچنین بولاغ اوتی به دلیل دارا بودن فیبر در درمان و پیشگیری از یبوست و دیگر مشکلات روده‌ای سودمند است.

علاوه بر فواید درمانی فوق،‌ بولاغ اوتی حاوی املاح معدنی و ویتامین‌های دیگری چون D,K  است.

جلوگیری از رشد سرطان سینه با مصرف بولاغ اوتی

تحقیقی علمی در بریتانیا نشان داده است که ترکیب گیاهی موجود در «شاهی آبی» می‌تواند رشد سلول‌های سرطان سینه را متوقف کند. نتایج پژوهش علمی حاضر که در یک کنفرانس خبری در دانشگاه «سوتامپتون» اعلام شد نشان می‌دهد که این ماده گیاهی با پایان دادن به یک سیگنال در بدن مانع دستیابی تومور در حال رشد سرطانی به خون و اکسیژن می‌شود.

به نظر محققان، «شاهی آبی» می‌تواند کنش پروتئینی را مختل سازد که نقش اساسی در رشد سرطان دارد. تومور به هنگام رشد، ذخیره خونی خود را از دست می‌دهد و به بافت‌های طبیعی اطراف خود سیگنال می‌فرستد تا رگ‌های خونی جدید در داخل غده ایجاد کنند و تومور بتواند اکسیژن و مواد مغذی ضروری خود را تامین کند.

تحقیق حاضر که به سرپرستی پروفسور «گراهام پکهام» در دانشگاه «سوتامپتون» انجام شده آشکار کرد که ترکیب گیاهی موجود در «شاهی آبی» این فرایند را متوقف می‌کند و این کار را از طریق ایجاد اختلال در عملکرد پروتئینHIF  و خاموش کردن آن انجام می‌دهد.

دکتر «پکهام»، متخصص غدد مولکولی در دانشگاه «سوتامپتون» در بریتانیا انجام این پژوهش را گام مهمی در جهت درک مزایای بهداشتی بالقوه این محصول گیاهی می‌داند چرا که نشان می‌دهد ماده موجود در این گیاه می‌تواند در مسیری که به رشد سلول‌های سرطانی می‌انجامد مداخله کند. به نظر این کارشناس دانستن عوامل خطر سرطان هدف کلیدی است و مطالعات درباره رژیم غذایی بخش مهم آن را تشکیل می‌دهد،‌ در بریتانیا کار کمی درباره رابطه بین مواد غذایی و رشد سرطان انجام شده است.

برخی تحقیقات نیز در باره اثرات ضد سرطانی این گیاه است به طوری که

برخی تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند شاهی آبی به صورت‌های مختلف

علیه سرطان ریه عمل می‌کند

دکتر پکهام در مرکز مطالعات مربوط به سرطان پستان و در یک مطالعه مقدماتی، به گروه کوچکی از افرادی که در گذشته دچار سرطان پستان بودند پس از یک دوره روزه‌خواری معین 80 گرم (معادل یک کاسه پر) «شاهی آبی» داد و خون آن‌ها را در فاصله 24 ساعت بعد ارزیابی کرد.

گروه تحقیقاتی توانست مقدار قابل‌توجهی از ماده «پی. ای. آی. تی. سی» که ترکیب اصلی این سبزی را تشکیل می‌دهد در خون شرکت‌کنندگان مطالعه به دنبال مصرف این ماده گیاهی بیابد.

ضمناً و مهم‌تر اینکه آن‌ها نشان دادند که کنش پروتئین HIF در سلول‌های خونی زنان به گونه‌ای دیده می‌شود که قابل اندازه‌گیری است.

این یافته‌ها بینش جدیدی درباره اثرات بالقوه ضد سرطانی «شاهی آبی» فراهم می‌کند اگرچه انجام تحقیقات بیشتر درباره اثرات مستقیم آن در کاهش خطر سرطان ضرورت دارد.

گفتنی است؛ سرطان پستان متداول‌ترین سرطان در زنان به خصوص در دنیای غرب است و در حال حاضر تقریباً از هر 9 نفر یک نفر در طول زندگی به آن مبتلا می‌شود.

شاهی آبی

خاصیت ضد سرطانی "شاهی آبی"

فواید زیادی در مورد مصرف این گیاه مطرح شده است. مثلاً «شاهی آبی» به عنوان منبع آنتی‌اکسیدان، ماده افزایش‌دهنده ادرار، اکسپکتورانت و حتی ماده کمک‌کننده به دستگاه گوارش شناخته می‌شود. برخی تحقیقات نیز در باره اثرات ضد سرطانی این گیاه است به طوری که برخی تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند شاهی آبی به صورت‌های مختلف علیه سرطان ریه عمل می‌کند.

در یکی از این تحقیقات که نتایج آن در سال 2007 منتشر شد 60 مرد و زن روزانه 85 گرم این سبزی را به مدت 8 هفته در کنار رژیم غذایی‌شان مصرف کردند. نتایج آزمایش خون آن‌ها حاکی از حدود 23 درصد کاهش در آسیب به DNA در سلول‌های سفید خون آن‌ها بود. به نظر دانشمندان هرگونه آسیب به DNA عامل مهم در رشد سرطان محسوب می‌شود.

نتایج این یافته همچنین 100 درصد افزایش در مولکول لوتئین و 33 درصد افزایش در بتا کاروتن شرکت‌کنندگان مطالعه را نشان داد. هر دوی این مواد خاصیت ضد سرطانی دارند زیرا به سلول‌ها کمک می‌کنند تا از خود در برابر هرگونه آسیبی دفاع کند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

ابتکار

مطالب مرتبط:

خواص شاهی

چگونه سبزی بیشتری بخوریم؟

فواید سلامتی سبزیجات برگ سبز

ترخون و خواص آن

سبزی خوردن؛ پای ثابت سفره های ایرانی

سبزیجات معطر: به سلامتی سلام کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.