تبیان، دستیار زندگی
ساختن آزادراه تهران شمال 16، 17 سال است که آغاز شده و این آزادراه چندین و چند وزیر راه را به خود دیده اما هنوز افتتاح نشده است. عباس آخوندی به عنوان چهارمین وزیر راه دیروز به همراه معاونانش و کلانتری وزیر اسبق کشاورزی از روند ساخت قطعه اول آزادراه تهران –
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک آزادراه و چندین وزیر راه!


ساختن آزادراه تهران شمال 16، 17 سال است که آغاز شده و این آزادراه چندین و چند وزیر راه را به خود دیده اما هنوز افتتاح نشده است. عباس آخوندی به عنوان چهارمین وزیر راه دیروز به همراه معاونانش و کلانتری وزیر اسبق کشاورزی از روند ساخت قطعه اول آزادراه تهران – شمال بازدید کرد.

عباس آخوندی در جریان این بازدید با مسئولان و مشاوران پروژه گفت‌وگو کرد و تصمیمات مرتبط با این فاز را به بررسی بیشتر در رابطه با عملکرد و ارائه گزارش نهایی از این آن موکول کرد.

آزاد راه

قطعه اول آزادراه تهران – شمال که تهران را به شهرستانک متصل می‌کند 46 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به گفته مسئولان مربوطه اتمام این فاز منوط به دریافت مابقی هزینه پیش‌بینی شده است که در صورت تامین دریافت اعتبار مورد نیاز این قطعه طی 18 ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.این قطعه 23 کیلومتری 60 کیلومتر از مسیر کنونی تهران تا چالوس را کوتاه می‌کند.

درحال حاضر قطعه آخر آزادراه تهران - شمال که مرزن‌آباد را به چالوس متصل می‌کند تکمیل شده و از بهار امسال زیر بار ترافیک رفته است.

بنیاد کنار بکشد

کلانتری وزیر اسبق کشاورزی در بازدید آخوندی وزیر راه از پروژه آزادراه تهران-شمال خواستار خروج بنیاد از این پروژه شد و گفت:وقتش شده وزارت راه بنیاد را طلاق بدهد.صادقیان نماینده بنیاد هم گفت:800 میلیارد ما را بدهید کنار می رویم.

کلانتری وزیر اسبق کشاورزی هم که در این بازدید و جلسه حضور داشت، با اشاره به اینکه سال 83 آقای خاتمی دستور بررسی روند اجرایی آزادراه تهران- شمال را داده بود گفت: در جلسه سال 83 که وزیر وقت راه‌ و ترابری نیز حضور داشت، آقای فروزنده از بنیاد با تاکید بر اینکه پروژه مذکور باید تعیین تکلیف شود و گرنه تا 30 سال آینده ادامه خواهد یافت گفته بود، می‌دانم بنیاد مستضعفان توان تکمیل این پروژه را ندارد بنابراین از وزارت راه می‌خواهیم که ما با تفاهم کرده تا از این پروژه بیرون برویم.

کلانتری با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و شخص آخوندی نباید وارد این چرخه معیوب شود گفت: باید تفاهم کنید تا بنیاد مستضعفان این پروژه را واگذار کند و وزارت راه آن را به اتمام برساند.اگر اینگونه نشود آزادراه تهران- شمال مثل یک اثر باستانی می‌شود که تا 50 سال آینده تمام نمی‌شود.

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید تکلیف خود را با بنیاد نهایی کند تصریح کرد: این قوم و خویشی هرچه زودتر باید تمام شود و وزارت راه بنیاد مستضعفان را طلاق دهد.

در جلسه سال 83 که وزیر وقت راه‌ و ترابری نیز حضور داشت، آقای فروزنده از بنیاد با تاکید بر اینکه پروژه مذکور باید تعیین تکلیف شود و گرنه تا 30 سال آینده ادامه خواهد یافت گفته بود، می‌دانم بنیاد مستضعفان توان تکمیل این پروژه را ندارد بنابراین از وزارت راه می‌خواهیم که ما با تفاهم کرده تا از این پروژه بیرون برویم

صادقیان نماینده تام‌الاختیار بنیاد مستضعفان نیز در پاسخ به اظهارات کلانتری گفت: اصلا بحث قوم و خویشی در میان نیست. اگر وزارت راه و شهرسازی مانند دوران آقای نیکزاد منابع مالی مورد نیاز را به پروژه تزریق کند قطعات 1،2 و 3 آزادراه در کمترین زمان ممکن ساخته شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در واکنش به اظهارات کلانتری گفت: ما حاضریم اگر وزارت راه مهریه 800 میلیارد تومانی را بدهد از این پروژه خارج شویم.

وی با تاکید بر اینکه از وزارت راه نفقه هم نمی‌خواهیم گفت: تاکنون بیش از 800 میلیارد تومان از منابع مالی بنیاد صرف آزادراه تهران-شمال شده است. اگر وزارت راه تمایلی به ادامه مشارکت ندارد این مبلغ را به ما پرداخت کند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: ایسنا و تسنیم