تبیان، دستیار زندگی
با اینکه هنوز نتیجه تحقیقات تیم بازرسی سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مشخص نشده، به نظر می رسد آمریکا در قصد خود برای حمله به این کشور جدی است. در این میان، وزیر خارجه آمریکا برای نخستین بار اذعان کرده که هدف از اقدام نظامی علیه سوریه،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا:هدف حمله به سوریه ایران است


با اینکه هنوز نتیجه تحقیقات تیم بازرسی سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مشخص نشده، به نظر می رسد آمریکا در قصد خود برای حمله به این کشور جدی است. در این میان، وزیر خارجه آمریکا برای نخستین بار اذعان کرده که هدف از اقدام نظامی علیه سوریه، ارسال پیامی برای ایران است.

ایران

با اینکه هنوز نتیجه تحقیقات تیم بازرسی سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مشخص نشده، به نظر می رسد آمریکا در قصد خود برای حمله به این کشور جدی است. در این میان، وزیر خارجه آمریکا برای نخستین بار اذعان کرده که هدف از اقدام نظامی علیه سوریه، ارسال پیامی برای ایران است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پیش درباره ابعاد اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه سخن گفته و هدف اصلی از انجام چنین اقدامی را، ارسال پیام برای ایران و حزب الله دانسته است. این نخستین بار است که یک مقام ارشد آمریکایی به طور مستقیم موضوع اقدام نظامی در سوریه را به ایران و به ویژه برنامه هسته ای کشور ارتباط می دهد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، حان کری اظهار داشته انفعال جامعه بین المللی و دست نزدن به اقدامی نظامی علیه سوریه در موضوع استفاده از سلاح های شیمیایی، موجب «جسور شدن» ایران و حزب الله خواهد شد. وی در آخرین بیانیه خود در این زمینه اظهار داشته: «گستره این موضوع، فراتر از مرزهای سوریه است». خبرگزاری فرانسه معتقد است این بیانیه بدان معناست که حمله آمریکا به سوریه به احتمال بسیار زیاد انجام خواهد گرفت.

حان کری اظهار داشته انفعال جامعه بین المللی و دست نزدن به اقدامی نظامی علیه سوریه در موضوع استفاده از سلاح های شیمیایی، موجب «جسور شدن» ایران و حزب الله خواهد شد

کری می افزاید: «این موضوع درباره ایران نیز هست. این کشور که خود قربانی سلاح های شیمیایی بوده، در صورت عدم اقدام درباره سوریه، نسبت به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای جسور خواهد شد». وی همچنین ضمن نام بردن از حزب الله با عنوان یک «گروه ترویستی» اظهار داشته: «این درباره حزب الله و هر گروه تروریستی دیگر نیز هست که ممکن است به استفاده از سلاح کشتار جمعی دست بزند».

حمله، جنگ، سوریه

گفتنی است در بخشی دیگر از این بیانیه، کری بدون اشاره به فعالیت بازرسان سازمان ملل و پیش از انتشار نتیجه تحقیقات آن ها، دولت سوریه را مسئول استفاده از سلاح های شیمیایی معرفی کرد. وی مدعی شده موشک ها از مناطقی شلیک شده اند که تحت کنترل نیروهای دولتی است.

وی افزود اقدام نظامی در سوریه، با عملیات های پیشین در عراق، افغانستان و حتی لیبی متفاوت خواهد بود. کری مدعی شد هرچند مردم آمریکا از جنگ خسته شده اند، اما این خستگی سبب رفع «مسئولیت» دولت آمریکا نخواهد شد.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز امشب ضمن اظهارنظر درباره موضوع حمله به سوریه، به طور قطعی دولت بشار اسد را در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی مسئول دانست. با این حال، وی نیز تأکید کرد اقدام نظامی بلندمدت در سوریه در دستور کار نخواهد بود. اوباما همچنین گفت هنوز تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ نکرده است.

بخش سیاست تبیان

منبع : تابناک