تبیان، دستیار زندگی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها گفت: در ژاپن مقرر شد، یک روز تعطیل و به امور فوق برنامه پرداخته و به موازات آن یک ششم محتوای کتب کاسته شود، اما این امر در ایران بدون کاهش محتوای کتب درسی و تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه انجام شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فنا رفتن تعطیلی پنجشنبه مدارس با فانی؟!


سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها گفت: در ژاپن مقرر شد، یک روز تعطیل و به امور فوق برنامه پرداخته و به موازات آن یک ششم محتوای کتب کاسته شود، اما این امر در ایران بدون کاهش محتوای کتب درسی و تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه انجام شد.

علی اصغر فانی در نشست مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران افزود: لازم است با برنامه‌ریزی امور فوق برنامه در این روز(پنج شنبه‌ها) امسال به صورت اختیاری در هر محله‌ای یک تا دو مدرسه در روزهای پنج شنبه دایر و از مشارکت مردم در اداره آن استفاده شود.

 مدارس

وی با اشاره به این مطلب که فرزندان، امانت مردم در آموزش و پرورش هستند و هیچ جریان سیاسی حق حاکمیت بر آموزش و پرورش را ندارد، گفت: فرزندان ایران اسلامی باید با هویت ایرانی اسلامی تربیت شوند و بر آن افتخار کنند، با تقویت تعصب اسلامی، ملی و ایرانی در فرزندان از مهاجرت به کشورها و فرار مغزها کاسته خواهد شد.

وی، کار کیفی در آموزش و پرورش را در عین حال که یک استراتژی است، سخت، دقیق و کارشناسانه توصیف کرد و افزود: این مقوله باید با شاخص‌های کیفی اندازه‌گیری و ثابت شود.

توضیح دیدگاه فانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه مدارس

سرپرست روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: آقای فانی معتقد است که در روزهای پنج‌شنبه باید فعالیت‌های فوق‌برنامه و پرورشی پرداخت در حالی که هم‌اکنون مدارس در این روز کاملاً تعطیل هستند.

حمیدرضا کفاش در رابطه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تعداد روزهای تحصیل دانش‌آموزان اظهار داشت: در دنیا بر اساس مطالعات تطبیقی روزهای تحصیل بین 180 تا 220 روز است که این دوره در کشور ایران براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش 200 روز اعلام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس روزهای تحصیل دانش‌آموزان کمتر از 200 روز است، آیا با این حساب احتمال لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس وجود دارد، گفت: آقای فانی معتقد است که پنج‌شنبه‌ها تعطیل نباشد و فعالیت‌های فوق‌برنامه، پرورشی و ورزشی در این روز در مدارس انجام شود.

به اعتقاد بنده در ساختار آموزش و پرورش باید فعالیت های جدیدی نظیر  پرداختن به اقتصاد آموزش و پرورش برای ساماندهی امکانات و منابع و جلوگیری از هدر رفت آن و سازمانی برای رسیدگی به امور رفاهی فرهنگیان ایجاد شود که البته این موضوعات نیاز به مصوباتی دارد که در صورت اخذ آن پس از بررسی های لازم کارشناسی انجام خواهد شد

سرپرست روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه درسی پنج‌شنبه‌ها باید به فعالیت‌های پرورشی و آموزشی اختصاص یابد، گفت: قرار بود در روزهای پنج‌شنبه‌ برنامه‌های فوق‌برنامه و پرورشی در مدارس انجام شود اما هم‌اکنون عملاً پنج‌شنبه‌ها مدارس تعطیل هستند در حالی که پنج‌شنبه‌ها باید به انجام فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و تربیتی پرداخت؛ آقای فانی در این زمینه معتقد است که باید به‌تدریج مدارس را به‌سمتی سوق داد که در روزهای پنج‌شنبه به فعالیت‌های فوق‌برنامه بپردازند.

وی در رابطه با دیدگاه فانی در رابطه با برون‌سپاری هنرستان‌ها عنوان کرد: هم‌اکنون نیز بخشی از آموزش‌های مهارتی به بخش خصوصی واگذار شده است؛ اگر یک دانش‌آموز در حوزه کار و دانش از مۆسسات مورد تأیید سازمان فنی و حرفه‌ای گواهینامه بگیرد این گواهینامه معادل چند واحد درسی محسوب می‌شود ولی آقای فانی معتقد است که باید با برنامه‌ریزی و توسعه بیشتر در این حوزه گام برداشت و از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کرد.

مدافع تربیت معلم هستم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت:بنده جزء مدافعان تربیت معلم هستم همچنین 6.3.3 ساختار مناسبی است ولی باید نواقص آن رفع شود.

قرار بود در روزهای پنج‌شنبه‌ برنامه‌های فوق‌برنامه و پرورشی در مدارس انجام شود اما هم‌اکنون عملاً پنج‌شنبه‌ها مدارس تعطیل هستند در حالی که پنج‌شنبه‌ها باید به انجام فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و تربیتی پرداخت؛ آقای فانی در این زمینه معتقد است که باید به‌تدریج مدارس را به‌سمتی سوق داد که در روزهای پنج‌شنبه به فعالیت‌های فوق‌برنامه بپردازند

علی اصغر فانی در اولین نشست مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور در اردوگاه شهید باهنر گفت:  به اعتقاد بنده در ساختار آموزش و پرورش باید فعالیت های جدیدی نظیر  پرداختن به اقتصاد آموزش و پرورش برای ساماندهی امکانات و منابع و جلوگیری از هدر رفت آن و سازمانی برای رسیدگی به امور رفاهی فرهنگیان ایجاد شود که البته این موضوعات نیاز به مصوباتی دارد که در صورت اخذ آن پس از بررسی های لازم کارشناسی انجام خواهد شد.

فانی

وی در خصوص نقش تربیت معلم با اشاره به دیدگاه‌های موافق و مخالف آن افزود: اینجانب از ابتدا جزو مدافعان این امر بودم و اعتقاد داشتم معلم در هر رشته ای که تدریس می‌کند علاوه بر دانش تخصصی لازم باید آشنا با مباحث تربیتی ، روانشناسی و روش های تدریس باشد که خوشبختانه امروز با راه اندازی دانشگاه فرهنگیان بستر مناسبی برای آموزش نیروی انسانی اعم از تربیت معلم و ضمن خدمت ایجاد شده است.

وی بر دقت در جذب نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت: دانشگاه با نیروی انسانی معنا می یابد نه با ساختمان و تجهیزات، بنابر این باید در این خصوص سختگیر باشیم تا دانشگاهی با برند بالا داشته باشیم.

وی راه اندازی دانشگاه فرهنگیان را از آرزوهای قلبی خود خواند و تصریح کرد: تلاش‌های حاجی بابایی در این زمینه قابل تقدیر است.

فانی در خصوص ساختار 3-3-6 افزود: این ساختار، ساختار مناسبی است و اجرای آن در کتابی که 8 سال پیش از سوی بنده با عنوان "72 روز سرپرستی در آموزش و پرورش " تالیف و منتشر شد  مورد تاکید قرار گرفت گر چه نواقص آن باید رفع شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اجماع در امور را مشی مدیریتی خود خواند و اظهار کرد: در آموزش و پرورش باید به دنبال هم افزایی و سینرژی مثبت باشیم به این معنا که حاصل کار جمعی بیش تر از انجام کار انفرادی است گر چه باید مراقب بود که این سینرژی منفی نشود و برای این امر باید به سمت تقریب نگرش ها گام برداشت.

وی تقریب نگرش ها را به مدد همدلی و همفکری امکان پذیر خواند و تصریح کرد: یکسان سازی نگرش ها نه امکان پذیر است و نه لازم ، زیرا موجب از بین رفتن خلاقیت و نوآوری می‌شود.لازمه هم افزایی را همدلی و لازمه همدلی را هم نگرشی و اجماع در فعالیت ها و تصمیمات می‌دانم.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : ایسنا، تسنیم