تبیان، دستیار زندگی
بعد از تشکیل دولت جدید بازار ارز و سرمایه روزهای خوب خود را که از چند ماه پیش آغاز کرده بودند ادامه دادند و پیش بینی می شد در سایر بازارها هم این اتفاق بیفتد. به غیر از تخم مرغ نرخ اکثر کالاها ثابت ماند و دولت قصد دارد با اقدامات خود حداقل تا چند ماه نرخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از بازار دولت روحانی چه خبر؟!


بعد از تشکیل دولت جدید بازار ارز و سرمایه روزهای خوب خود را که از چند ماه پیش آغاز کرده بودند ادامه دادند و پیش بینی می شد در سایر بازارها هم این اتفاق بیفتد. به غیر از تخم مرغ نرخ اکثر کالاها ثابت ماند و دولت قصد دارد با اقدامات خود حداقل تا چند ماه نرخ سایر کالاها را ثابت نگه دارد. به عنوان مثال وزارت صنعت اعلام کرد مفاد تفاهم‌نامه خرید شیر خام از دامداران، تامین و توزیع نهاده‌های دامی و محصولات لبنی، بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های ذیربط تمدید شد.

روحانی ، بازار

این تفاهم‌نامه در صدو چهارمین جلسه کارگروه کنترل بازار بین شرکت پشتیبانی امور دام کشور ، اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران ، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران و معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، ‌معدن  تجارت به امضا رسیده بود.

براین اساس؛ تمامی مفاد تفاهم نامه و ابلاغیه‌های سال 91 با رعایت تمامی تغییرات اعمال شده در مصوبات کارگروه کنترل بازار در سال 92 معتبر است.

براساس مصوبه 28 خرداد سالجاری کارگروه کنترل بازار قیمت پایه شیر خام درب دامداری هر کیلو گرم 10 هزار و 800 ریال و درب کارخانه 11 هزار و 100 ریال تعیین شده است.

همچنین به ازای هر کیلوگرم شیرخام تحویلی 190 گرم کنجاله سویا به قیمت 10 هزار و 500 ریال، 245 گرم جو به قیمت 6500 ریال و 245 گرم ذرت دانه ای به قیمت هر کیلوگرم 7000 ریال همگی تحویلی در بنادر کشور توسط شرکت پشتیانی امور دام تامین و تحویل خواهد شد.

190  گرم سبوس به ازای هر کیلوگرم شیرخام توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران با حواله اتحادیه مرکزی دامداران به قیمت 2720 ریال با احتساب کیسه و سردوزی و بارگیری درب کارخانه آرد تحویل دامدار خواهد شد.

دراین راستا همچنین مقرر شد در جلسه تنظیم بازار نسبت به اعلام دقیق میزان کنسانتره مورد نیاز شامل ذرت، جو ،کنجاله سویا جهت تولید یک کیلوگرم شیر توسط معاونت توسعه بازرگانی داخلی بررسی و پس از تصویب ملاک عمل قرار گیرد.

ترخیص 10 هزار تن کره

در حالی که دبیر انجمن صنایع لبنی از انباشت 12 هزار تن کره و 6000 تن شیر خشک در گمرک خبر داده بود، مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت از ترخیص 10 هزار تن کره در دو هفته اخیر خبر داد و گفت: عدم ترخیص کالا از گمرک به دلیل مسائل ارزی نیست بلکه فرآیندی است که باید طی شود.

اگر کره از گمرک ترخیص نمی‌شد ما با کمبود کره در بازار مواجه بودیم ولی در حال حاضر این کالا به وفور در بازار یافت می‌شود. کره رفته رفته از گمرک به میزان نیاز ترخیص و در شبکه توزیع می‌شود. این کالا به صورت فله‌ای و به میزان مورد نیاز صنایع بسته‌بندی ترخیص، بسته بندی و در بازار عرضه می‌شود

علی پورکاوه، مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره توقف ترخیص برخی از کالاهای اساسی از گمرک اظهار کرد: هیچ گونه مشکل ارزی بابت واردات کالای اساسی وجود ندارد. وی ادامه داد: کارگروه هماهنگی‌های سه جانبه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک در زمینه تامین ارز، ترخیص و توزیع کالا تشکیل و به صورت ویژه پیگیر روند واردات تا توزیع کالاهای اساسی هستند.

پورکاوه ضمن اظهار بی اطلاعی از عدم ترخیص 12 هزار تن کره و 6000 تن شیر خشک از گمرک تصریح کرد: هر کالایی که وارد گمرک می‌شود باید فرآیند ثبت سفارش، مجوز استاندارد، مجوز بهداشت و فرآیند تامین ارز را طی کند تا بتواند از گمرک ترخیص شود.

مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در حال حاضر مساله تامین ارز کالاهای اساسی با هیچ مشکلی روبرو نبوده و طبق هماهنگی‌هایی که دیروز با اتحادیه های ذیربط (اتحادیه فرآورده‌های لبنی) انجام شده ترخیص کالاهای اساسی با سرعت در حال انجام است. وی با تاکید بر این‌که در عرض دو هفته 10 هزار تن کره از گمرک ترخیص شده است بیان کرد: اگر کره از گمرک ترخیص نمی‌شد ما با کمبود کره در بازار مواجه بودیم ولی در حال حاضر این کالا به وفور در بازار یافت می‌شود. کره رفته رفته از گمرک به میزان نیاز ترخیص و در شبکه توزیع می‌شود. این کالا به صورت فله‌ای و به میزان مورد نیاز صنایع بسته‌بندی ترخیص، بسته بندی و در بازار عرضه می‌شود.

تخم مرغ

مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان در پاسخ به این سوال که شنیده‌ها حاکی از واردات گوشت قرمز با ارز 1226 تومانی است، تصریح کرد: آنچه که مسلم است کالاهای اساسی در اولویت تامین ارز هستند ولی بحث نرخ ارز واردات آن‌ها بر عهده بانک مرکزی است.

تخم‌مرغ شانه‌ای 8000 تومان در نمایشگاه

مدیرکل تأمین و توزیع وزارت صنعت از هماهنگی 3 دستگاه برای تسریع در ترخیص کالاهای اساسی خبر داد و گفت: با هماهنگی اتحادیه مرکزی مرغداران میهن تخم‌مرغ شانه‌ای 8000 تومان در نمایشگاه‌های پاییزه عرضه می‌شود.

علی‌اکبر پورکاوه در پاسخ به این سۆال که قیمت هر شانه تخم‌مرغ تا 9500 تومان هم رسیده است و آیا تاکنون وزارت صنعت در این باره اقدامی انجام داده یا خیر، گفت: کمیته‌ای متشکل از سازمان حمایت، بازرگانی داخلی، وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و این موضوع را پایش می‌کند.

وی افزود: پایش وضعیت تخم‌مرغ از لحظه جوجه‌ریزی تا محصول نهایی و تأمین نهاده‌های طیور رصد می‌شود.

مدیر کل تأمین و توزیع وزارت صنعت گفت: همه ساله در شهریور ماه به دلیل تقاضای بالای شیرینی‌پزی‌ها و همچنین فصل بازگشایی مدارس با افزایش تقاضای تخم‌مرغ مواجه هستیم و قیمت اندکی تغییر دارد.

به ازای هر کیلوگرم شیرخام تحویلی 190 گرم کنجاله سویا به قیمت 10 هزار و 500 ریال، 245 گرم جو به قیمت 6500 ریال و 245 گرم ذرت دانه ای به قیمت هر کیلوگرم 7000 ریال همگی تحویلی در بنادر کشور توسط شرکت پشتیانی امور دام تامین و تحویل خواهد شد

وی گفت: با هماهنگی که با اتحادیه مرکزی میهن صورت گرفته است، به اندازه نیاز استان‌ها تخم‌مرغ بدون تاریخ به قیمت  7500 تومان، قیمت با تاریخ به قیمت 8000 تومان و تخم‌مرغ با بسته‌بندی ویژه 8500 تومان در هر شانه در نمایشگاه‌های پاییزه عرضه می‌شود.

تخفیف پنج تا 20 درصدی موادغذایی در نمایشگاه‌های پاییزه

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از تخفیف پنج تا 20 درصدی موادغذایی در نمایشگاه پاییزه خبر داد.

قاسمعلی حسنی اظهار کرد:‌ اقلام مصرفی اصلی پنج تا 15 درصد و کالاهای غیر غذایی مانند مواد سلولزی با 20 درصد تخفیف در نمایشگاه‌های پاییزه عرضه خواهند شد.

برنج

او در رابطه با قیمت گذاری مواد غذایی گفت: برنج ایرانی و شکر تا به این لحظه قیمت گذاری نشده‌اند و تنها برنج هندی با قیمت کیلویی 1700 تومان، برنج آمریکایی 2450 تومان و برنج تایلندی 1950 تومان قیمت گذاری شده‌اند.

حسنی ادامه داد: برنج هندی، آمریکایی و تایلندی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگالن و تولیدکنندگان در اختیار اتحادیه قرار می گیرد تا در این نمایشگاه‌ها توزیع کنند اما تا به این لحظه صحبتی برای در اختیار گذاشتن برنج از سوی سازمان حمایت نشده است.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش قیمت برنج ایرانی گفت: قیمت برنج ایرانی در حال کاهش است و تا 15 شهریور ماه به ثبات خواهد رسید و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت آن خواهد بود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر برنج ایرانی کیلویی 4200 تا 6200 تومان به فروش می رسد.

نمایشگاه‌های پاییزه از 12 شهریور در فرهنگسرای خاوران، پارک ارم، بوستان ولایت و منطقه حکیمیه (سازمان گوشت) آغاز و تا 22 شهریو‌ر‌ ادامه خواهد داشت. همچنین از 20 تا 29 شهریور نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ضلع جنوبی مصلی تهران برگزار خواهد شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : فارس، شاتا، ایسنا، تسنیم