تبیان، دستیار زندگی
بحث نرخ واقعی بنزین و آزادسازی قیمت آنها سال هاست که در محافل انرژی مطرح است. قبل از افزایش نرخ ارز قیمت واقعی بنزین حدود 1000 تومان بود به همین علت دولت در سال 1386 قیمت آزاد بنزین را 700 تومان اعلام کرد؛ نرخ بنزین قبل از آن لیتری 100 تومان بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنزین 3000 تومانی!


بحث نرخ واقعی بنزین و آزادسازی قیمت آنها سال هاست که در محافل انرژی مطرح است. قبل از افزایش نرخ ارز قیمت واقعی بنزین حدود 1000 تومان بود به همین علت دولت در سال 1386 قیمت آزاد بنزین را 700 تومان اعلام کرد؛ نرخ بنزین قبل از آن لیتری 100 تومان بود.
با افزایش نرخ ارز نرخ بین المللی بنزین در ایران هم افزایش یافته است و آقای وزیر جدید نفت آن را 3000 تومان اعلام می کند: براساس قیمت های فعلی منطقه خلیج فارس، قیمت هر یک لیتر بنزین در کشور بیش از 3000 تومان برآورد می شود اما این افزایش قیمت زمانی منطقی خواهد بود که مردم خودروهای ارزان قیمت و با مصرف بهینه و پایین در اختیار داشته باشند.

زنگنه

زنگنه در ادامه در پاسخ به اینکه سیاست های دولت جدید برای تعیین قیمت جدید بنزین و سایر فرآورده های نفتی چیست؟ اظهار داشت: در شرایط فعلی برنامه خاصی برای افزایش قیمتها نداریم اما باید سیاست خودروی ارزان و بنزین گران در سطح کشور اجرا شود.

وزیر نفت با بیان اینکه دولت به هیچ وجه برای این که بخواهد تعداد خاصی بنگاه اقتصادی و یا به اصطلاح شرکت های خودروسازی را نگهداری کند به کل مردم فشار بیاورد، اظهارداشت: از این رو مذاکراتی با وزارت صنعت آغاز خواهیم کرد تا امکان خودروهای ارزان قیمت و کم مصرف فراهم شود و نباید در فروش خودرو به مردم گران فروشی کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در فصل تابستان امسال با وجود کاهش مصرف گاز خانگی اما به طور متوسط روزانه حدود 90 میلیون لیتر گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه ها مصرف می شود تصریح کرد: پیش بینی می شود متوسط مصرف فرآورده های نفتی در نیروگاه ها برای زمستان سال جاری تا مرز 160 میلیون لیتر در روز افزایش یابد و در مجموع با توجه به کاهش گازرسانی و افزایش مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها سالانه 17 تا 18 میلیارد دلار در این بخش انرژی مصرف می شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه جایگزین کردن گاز طبیعی به جای فرآورده های نفتی علاوه بر دستاوردهای اقتصادی و زیست محیطی منجر به افزایش صادرات گازوئیل و نفت کوره ایران می شود اظهار داشت: از این رو به منظور افزایش تولید گاز تمرکز وزارت نفت بر روی طرح توسعه 5 فاز قدیمی 12، 15، 16، 17 و18 پارس جنوبی است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه با بهره برداری از این 5 فاز جدید پارس جنوبی علاوه بر افزایش 170 تا 180 میلیون متر مکعبی تولید گاز 300 هزار بشکه میعانات گازی و سالانه دو میلیون تن گاز مایع و دو میلیون تن اتان برای صادرات و تامین خوراک پتروشیمی ها تولید می شود.

در چند سال گذشته پول و منابع مالی گسترده ای در  پالایشگاه ستاره خلیج فارس خرج شده اما هزینه این منابع مالی منجر به بهره وری بالا در روند اجرای این پروژه نشده است.ردر سال جاری چندین طرح جدید پالایشگاهی همچون طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، تبریز و بندر عباس در مدار بهره برداری قرار می گیرد

جزئیات برنامه‌های جدید دولت برای افزایش تولید و صادرات نفت

زنگنه در ادامه دومین برنامه استراتژیک و کوتاه مدت خود در صنعت نفت را افزایش ظرفیت تولید و صادرت نفت خام کشور عنوان نکرد و افزود: همزمان با افزایش تولید برنامه ها و راهکارهای متعددی را به منظور افزایش صادرات نفت با مشارکت وزارت امور خارجه در دستور کار داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه با مذاکراتی که با برخی از شرکت های بهره بردار همچون شرکت مناطق نفت خیر جنوب انجام گرفته پیش بینی می شود ظرفیت تولید نفت ایران در مدت حدود 7 ماه افزایش یابد تاکید کرد: قطعاً افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت منجر به ارتقای قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات بین المللی خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دهم با اعلام اینکه در طول چند سال گذشته تعدادی از نیروها و مدیران متخصص و کارآمد صنعت نفت بنا به دلایل مختلف کنار گذاشته شده و یا از صنعت نفت مهاجرت کرده اند گفت: از این رو قصد دارم با کمک و همفکری تمامی متخصصان و مدیران صاحب نظر صنعت نفت تمامی ابعاد تحریم نفت و راهکارهای افزایش صادرات نفت را مورد ارزیابی قرار دهیم.

به گفته وی از این رو با مشارکت و همفکری مدیران متخصص در حوزه های تخصصی همچون کشتیرانی و حمل و نقل دریایی نفت، بیمه محموله های نفتی، جابجایی پول و منابع مالی حاصل از صادرات نفت و طلای سیا و بازاریابی های گسترده وضعیت و شرایط صادرات نفت کشور را بهبود دهیم.

بنزین

آخرین وضعیت توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس

زنگه در ادامه در خصوص مهمترین برنامه های افزایش ظرفیت تولید بنزین و فرآورش نفت خام گفت: در شرایط فعلی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مشکلات متعددی روبرو بوده و به هیچوجه وضع امیدوارکننده ای ندارد.

وزیر نفت با اشاره به وجود یک نابسامانی مدیریتی و به هم ریختگی در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکید کرد: در چند سال گذشته پول و منابع مالی گسترده ای در  پالایشگاه ستاره خلیج فارس خرج شده اما هزینه این منابع مالی منجر به بهره وری بالا در روند اجرای این پروژه نشده است.ردر سال جاری چندین طرح جدید پالایشگاهی همچون طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، تبریز و بندر عباس در مدار بهره برداری قرار می گیرد از این رو افزایش ظرفیت فرآورده های نفتی از دیگر برنامه های میان مدت برای مدیریت در صنعت نفت است.

آغاز دور جدید تغییرات مدیریتی

این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات مدیریتی در وزارت نفت را آغاز کرده اید؟ با بیان اینکه تاکنون تغییر خاصی در کادر مدیریتی وزارت نفت اعمال نکرده ام، افزود: هنوز تغییرات مدیریتی باقی مانده است و پیش بینی می کنم با تکمیل برخی از بررسی ها و مطالعات دور جدید فعالیت مدیریتی از 10 روز آینده آغاز شود.

وزیر نفت با اعلام اینکه بخش عمده تغییرات در سطح معاونان وزرات نفت خواهد بود، تصریح کرد: اما این به منزله آن نیست که قصد داریم تمام معاونت های وزارت نفت را تغییر دهیم یا جابه جا کنیم.

قبل از افزایش نرخ ارز قیمت واقعی بنزین حدود 1000 تومان بود به همین علت دولت در سال 1386 قیمت آزاد بنزین را 700 تومان اعلام کرد؛ نرخ بنزین قبل از آن لیتری 100 تومان بود. با افزایش نرخ ارز نرخ بین المللی بنزین در ایران هم افزایش یافته است و آقای وزیر جدید نفت آن را 3000 تومان اعلام می کند

آمادگی ایران برای مذاکره با قطر

رئیس مجمع کشورهای صادر کننده گاز همچنین در پاسخ به سوال دیگری که آیا آمادگی مذاکره با قطر برای توسعه مشترک پارس جنوبی را دارید گفت: اگر قطری ها اعلام آمادگی کنند فردا دور جدید مذاکرات آغاز خواهد شد اما زمانی این مذاکرات نتیجه می دهد که برداشت گاز و میعانات گازی ایران در پارس جنوبی در سطح قابل قبولی باشد.

زنگنه با یادآوری اینکه در موضع ضعف و یا با یک کاهش تولید گاز نمی توان پای میز مذاکر که با قطری ها نشست گفت: مذاکره می کنیم اما هیچگاه به هیچ یک از طرفش های خارجی التماس نمی کنیم و سعی می کنیم با افزایش تولید گاز قدرت چانه زنی در مذاکرات بین المللی به ویژه با قطر افزایش دهیم.

وزیر نفت با بیان اینکه تا چند ماه دیگر قطری ها می فهمند در پارس جنوبی چه خبر خواهد شد خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود تا اواسط سال آینده افزایش قابل توجهی توسط ایران در پارس جنوبی اعمال شود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، فارس، ایسنا