تبیان، دستیار زندگی
آمریكا و حامیان غربی‌اش چند روزی است كه ساز چنگ علیه سوریه را كوك كرده اند و به نظر می رسد كه این حمله قریب الوقوع باشد. اما نكته مهم در این میان تبعات و نتایج این جنگ است كه بسیار قابل تامل است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناقوس گوش خراش جنگ علیه سوریه


آمریكا و حامیان غربی‌اش چند روزی است كه ساز چنگ علیه سوریه را كوك كرده اند و به نظر می رسد كه این حمله قریب الوقوع باشد. اما نكته مهم در این میان تبعات و نتایج این جنگ است كه بسیار قابل تامل است.

حمله امریکا علیه سوریه

مدعیان حقوق بشر، همان هایی كه سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند تا مردم بیگناه ایران عراق را قربانی هوس ها و قدرت طلبی هایش كند و امروز در سوریه تروریست خوب و بد را مطرح می كنند و از مشتی آدم كش حمایت می كنند، حمله شیمیایی حومه دمشق را مستسك قرار داده اند تا زمینه ای برای پیروزی مخالفان و معارضان دولت اسد فراهم كنند. این حمله شیمیایی صدها كشته و مجروح بر جای گذاشت و دولت و مخالفان یكیدیگر را دست داشتن در آن متهم كرده‌اند، امری كه مورد اختلاف شورای امنیت و سازمان ملل نیز واقع شد. یاركشی در هر دوطرف صورت گرفت و عده ای حامی دولت اسد و عده‌ای نیز حامی مخالفان شدند. این بار یه نظر می رسد سمبه حامیان مخالفان و در واقع تروریست‌ها پر زور تر است و اوضاع به نفع آنان در حال تغییر است. جنگ تبلیغاتی گسترده رسانة های غربی در حمله قریب الوقع به سوریه، همگان را نگران كرده و اوضاع منطقه پر تشنج خاورمیانه را نیز حادتر كرده است.

هدف آمریكا و متحدانش از این اقدامات جنگ تبلیغاتی است، كه تمایل دارند فضا را برای اسد و دولتش تنگ‌تر كنند تا قوت قلبی برای مخالفان باشد. در این راستا حمله ای به سوریه صورت نخواهد گرفت اما حمایت‌ها از مخالفان نیز گسترده تر خواهد شد

در این میان چند سناریو در مورد حمله آمریكا به سوریه به ذهن می رسد كه آنها را مرور می كنیم:

سناریوی اول:

هدف آمریكا و متحدانش از این اقدامات جنگ تبلیغاتی است، كه تمایل دارند فضا را برای اسد و دولتش تنگ‌تر كنند تا قوت قلبی برای مخالفان باشد. در این راستا حمله ای به سوریه صورت نخواهد گرفت اما حمایت‌ها از مخالفان نیز گسترده تر خواهد شد. این سناریو به دلیل اقدامات لجستیكی گسترده آمریكا در دریای مدیترانه و نیز اعزام رزم‌ناوهایی از سوی فرانسه به منطقه و همچنین اعلام آمادگی رسمی انگلستان برای مشاركت در این اقدام نظامی، زیاد متحمل به نظر نمی رسد.

سناریوی دوم:
حمله امریکا علیه سوریه

آمادگی كامل نیروهای آمریكایی با حضور 4 ناو جنگی در مدیترانه با قدرت بالای موشكی و همراهی فرانسه، انگلستان و برخی كشورهای منطقه، و اخطارها و تهدیدات متعدد مقامات غربی، حمله را قریب الوقوع می‌نمایاند. اما این حمله می تواند به صورت محدود و تنها در مورد اهداف نظامی خاصی باشی كه از پیش تعیین شده است. مقامات آمریكایی نیز بر این گزینه تاكید دارند و قصد خود را سرنگونی دولت اسد نمی دانند. به نظر می رسد این گزینه مد نظر مقامات آمریكایی و غربی است اما قطعا دامنه آن گسترش می‌یابد و غرب پایان دهنده آن نیست.

سناریوی سوم:

حمله گسترده آمریكا به سوریه سناریوی دیگر محتمل در این زمینه است. چندی پیش برخی اخبار حكایت از اقدام مقامات آمریكایی برای آمادگی سربازانشان برای ماندن و اقامت در سوریه داشت كه البته بعدها این مساله رد شد. در صورت عملی شدن این سناریو كه البته مقامات آمریكایی آن را رد می كنند اوضاع خاورمیانه به شدت دچار آسیب خواهد شدو تمام كشورهای منطقه درگیر این جنگ خواهند شد.

این سه سناریو، در مورد سوریه مطرح است و امروز باید با واقع بینی اوضاع را مورد دقت نظر قرار داد. همراهی كشورهای منطقه با این اقدام غرب، می تواند تبعات زیادی برای منطقه در برداشته باشد و گامی تلقی شود در جهت خواست آمریكا و اسرائیل برای تغییر نقشه خاورمیانه.

حمله گسترده آمریكا به سوریه سناریوی دیگر محتمل در این زمینه است. چندی پیش برخی اخبار حكایت از اقدام مقامات آمریكایی برای آمادگی سربازانشان برای ماندن و اقامت در سوریه داشت كه البته بعدها این مساله رد شد. در صورت عملی شدن این سناریو كه البته مقامات آمریكایی آن را رد می كنند اوضاع خاورمیانه به شدت دچار آسیب خواهد شدو تمام كشورهای منطقه درگیر این جنگ خواهند شد

ایجاد  ناامنی در لبنان، درگیری‌های فرقه‌ای و اقدامات تروریستی در عراق، اوضاع نابسمان مصر و مشكلات بحرین و برخی دیگر از كشورهای عربی، امری نیست كه بتوان به سادگی از آنها گذشت و آنها را به صورت مجزا تحلیل كرد. آنچه واقعیت است، ارتباط تمام این موارد با یكدیگر و زمینه‌سازی برای اقدامات ویژه از سوی غرب در منطقه است. همان‌طور كه گفته شد، احتمال عدم حمله نظامی به سوریه نزدیك به صفر است و دو گزینه دیگر بسیار محتمل به نظر می رسد. اما باید این مساله را نیز مد نظر قرار داد كه سناریوی دوم عملا تبدیل به سناریوی سوم خواهد شد و نمی‌توان حمله آمریكا را به صورت محدود تصور كرد؛ چراكه پاسخ شدیدی از سوی ارتش سوریه دریافت خواهد كرد و همین مساله بر تداوم نبرد دامن خواهد زد. در این میان احتمال حمله سوریه به اسرائیل و در كنار آن حمایت حزب الله لبنان از سوریه، منطقه را درگیر خواهد كرد.

حمله امریکا علیه سوریه

اعلام آمادگی اردن برای اجازه استفاده از خاكش در جهت حمله به سوریه و مشارك تركیه در این اقدام امری است كه باعث اقدامات تلافی جویانه سوریه می‌شود و خود به خود این كشورهای را نیز درگیر جنگ خواهد كرد. به هر روی هر گونه حمله ای، پایانی ناخوشایند خواهد داشت و محدود به حركتی در جهت حمله به زیرساخت‌های سوریه نخواهد بود. نگرانی ةای دیگری در كنار احتمال گسترش دامنه جنگ وجود دارد كه از این میان می ‌توان به هدف قرار گرفته شدن انبار تسلیحات شیمیایی سوریه اشاره كرد كه این مساله به نوبه خود می تواند تبعات سنگینی در بر داشته باشد. هرچه به پیش می رویم ناقوس جنگ بلند تر و تند تر زده می شود و درگیر شدن منطقه با جنگی جدید بیشتر مجتمل می شود. اما باید كشورهای منطقه با حداقل عقلانیت ممكن در جهت مقابله با این اقدام گام بردارند و مانع هرگونه تحرك نظامی شوند. در این میان جمهوری اسلامی ایران باید از نفوذ گسترده خود برای حل این بحران استفاده كند و به عنوان كشوری پیشگام در امر صلح رایزنی‌های گسترده ای را برای جلوگیری از این اقدام صورت دهد. در چند روز گذشته رایزنی های مختلفی در این خصوص از سوی مقامات كشورمان صورت پذیرفته ولی به نظر می رسد كافی نبوده است. لذا باید این اقدامات گسترش یاید. اما اگر این اقدامات نتیجه بخش نبود و حمله صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران باید همانند گذشته در جهت احقاق حق مظل.مان گام بردارد. راه حل این مساله تحلیل شرایط به صورت واقع بینانه و پرهیز از هرگونه ایده‌ال گرایی باشد. باید واقعیت‌ها را پذیرفت و بر مبنای آن تحلیلها را صورت داد. این امر در دولت جدید و وزارت خارجه جدید نوید داده شده است و باید تحقق یابد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان