تبیان، دستیار زندگی
حجت الله ایوبی که پیش از این در رسانه ها گمانه زنی برای معاونت سینمایی وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی مطرح شد با حکم وزیر ارشاد به این سمت منصوب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با رئیس جدید

حجت‌الله ایوبی با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس سازمان سینمایی شد


حجت الله ایوبی که پیش از این در رسانه ها گمانه زنی برای معاونت سینمایی وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی مطرح شد با حکم وزیر ارشاد به این سمت منصوب شد.

حجت الله ایوبی

در متن حکم علی جنتی خطاب به ایوبی آمده است:

نظر به مراتب علمی و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به سمت معاون وزیر و رئیس سینمائی و سمعی و بصری منصوب می شوید. امید می رود با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از کلیه ظرفیت های موجود و نیروهای کارآمد و توانمند در رشد و اعتلای سینمای متعهد ایران، تقویت انسجام در حوزه هنر هفتم، ایجاد فرصت های جدید برای حضور فعال در جشنواره های بین المللی، پرورش استعدادهای جوان، حمایت از آثار برجسته سینمائی و بازنگری در ساختار مدیریت سینمائی موفق و موید باشید.

حجت‌اللّه ایوبی ،در سال 1342 متولد شد . وی از دانشگاهیان و مسئولان فرهنگی در ایران و همچنین رئیس موسسه فرهنگی اکو است.

حجت‌اللّه ایوبی دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لیون 2 و نیز مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق است. او سمت‌هایی چون مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق، مدیر کل پژوهش های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور را عهده‌دار بوده است. از سال 1388 رئیس موسسه فرهنگی سازمان اکو بوده است.

ایوبی، نام ناآشنای فضای سینمای ایران، در حالی جایگزین شمقدری، رئیس پرحاشیه سازمان سینمایی می‌شود که فضای سینمای ایران در یک سال گذشته در هاله‌ای از جنجال و آشوب و هیاهو قرار گرفته بود.

به مدت بیش از یک سال سینمای ایران، در انبوهی از مسائل حاشیه‌ای و بی‌ربط به ماهیت و عملکرد واقعی سینما، زیر غبار انواع و اقسام جنجال‌های ژورنالیستی به سختی در حال نفس کشیدن بود. اتفاقی که چرخ‌های اقتصادی نسبتا پررونق سینمای ایران در دهه هفتاد و هشتاد را به شرایطی کشاند که تهیه‌کنندگان سینمای ایران برای اکران فیلم‌هایشان به یکدیگر تعارف می‌کردند.

این اتفاقی بود که نیمه دوم سال گذشته را برای سینمای ایران تبدیل به دوره‌ای غمبار در تاریخ سینمای ایران بدل کرد. برخاستن سینمای ایران از زیر آوارهای شرایط بد اقتصادی با اکران پررونق عیدفطر، خیلی زود با جنجال پردامنه «خانه سینما» شرایط را نابهنجار کرد. صف‌کشی‌های دو قشر از سینماگران ایرانی رودرروی یکدیگر سرانجام کار را به پلمپ قضایی خانه سینما و داد و فریاد و تلاش زورمندانه برای باز کردن سیم‌های پملپ نیروی قضایی  با استفاده از زور انسانی در زیر آفتاب داغ یک روز تابستانی کشاند.

سینماگران ایرانی، آنچنان روبروی یکدیگر ایستادند که برای اولین بار در تاریخ معاصر سینما، دو سینماگر برجسته ایرانی در یک برنامه تلویزیونی درشت‌ترین اتهامات و برچسب‌های غیراخلاقی را روانه یکدیگر کردند.

به سینمای ایران اعتقاد دارم و احترام بسیاری برای سینماگران این سرزمین قائل هستم. معتقدم سینمای ایران ویترین فرهنگی و معرف ایران در دنیا است

حالا ایوبی از امروز با سینمایی روبرو است که انشقاق و جنجال دو ویژگی اصلی آن شده است. اگر چه انتخاب یک شخصیت فرهنگی و در عین حال غیرسینمایی، با توجه به انشقاقات و دودستگی‌های سینما در سال‌های اخیر؛ سیاست هوشمندانه جنتی برای اولین انتخاب مدیریتی‌اش در دوره جدید است. سیاستی که احتمالا شروع دوره جدید ریاست سازمان سینمایی را به دور از جنجال‌های معمول این سال‌های سینمای ایران به پیش خواهد برد، اما این همه ماجرا نیست.

با توجه به سوابق غیرسینمایی ایوبی، مخالفتی جدی در ابتدای کار برای او از  طرف جامعه سینمایی به بار نمی‌آید، اما ماه عسل ایوبی خیلی به طول نخواهد انجامید.

خیلی زود حجت‌الله ایوبی، رودرروی مستقیم اولین مواجهه‌اش، خانه سینما قرار خواهد گرفت. هر دو قشر سینمایی مدعی در اختیار گرفتن سکان خانه سینما هستند و هر دو معتقند که این «حق» آنهاست.حقی که منتظرند رئیس جدید سازمان سینمایی آنها را به آن برساند.

اگر ایوبی، مساله خانه سینما را با کمترین هزینه حل کند؛ تازه با سینمایی مواجه خواهد شد که جو ناسالم احساس دودستگی و یکی نبودن، کاملا آن را پر کرده است. سینمایی که منتظر ایوبی است تا چرخ‌های آن بار دیگر بچرخد.

حجت‌الله ایوبی در نخستین گفت‌وگوی خود با اشاره به این مطلب که سینمای ایران باید از شرایط فعلی بیرون آید، گفت: به سینمای ایران اعتقاد دارم و احترام بسیاری برای سینماگران این سرزمین قائل هستم. معتقدم سینمای ایران ویترین فرهنگی و معرف ایران در دنیا است. وی در ادامه افزود: اما متاسفانه همه ما می‌دانیم که شرایط حاکم بر سینمای ایران شرایط مطلوبی نیست و سینماگران در این شرایط نمی‌توانند با امنیت خاطر فعالیت های سینمایی خود را به انجام برسانند. در واقع شرایط کنونی سینما در شأن سینمای ایران نیست.

رییس سازمان سینمایی در ادامه افزود: همه تلاش خود را می‌کنم قدم مثبتی در این راه بردارم. در این راه دست یاری به سوی همه سینماگران دراز می‌کنم و از همه دوستداران سینما می‌خواهم که برای به آرامش رسیدن صنعت سینما همراه شوند.

حجت الله ایوبی

حجت‌الله ایوبی در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسید با توجه به سوابق فعالیت شما پست معاونت هنری برایتان در نظر گرفته شود چطور به سازمان سینمایی آمدید؟ گفت: معتقدم در سازمان سینمایی بیشتر می‌توانستم فعالیت کنم و از این بابت خوشحالم. من با این نیت آمدم که سینمای کشور را در سایه همراهی همه سینماگران به جایگاه واقعی خود در داخل و خارج از مرزهای ایران برسانم. رییس سازمان سینمایی درباره علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم گفت: خوشبختانه علی جنتی وزیر ارشاد فرد با درایتی است که در تصمیم های خود بسیار مصمم است و می‌توان به او تکیه کرد.

رییس جدید سازمان سینمایی کشور گفت: سعی می‌کنیم تمام حرف‌های نشنیده را بشنویم و سپس با اتکاء به خرد جمعی و با کمک از نظر بزرگان صنعت سینمای ایران، درباره‌ی مسائل تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد : بنده سراپا گوشم و همه حرف‌های نشنیده را با عشق و علاقه خواهم شنید.خیلی‌ها هستند که حرف‌هایی برای گفتن دارند، سعی می‌کنم این گفتنی‌ها را شنیده و سپس با اتکا به خرد جمعی و با استفاده از نظرات بزرگان صنعت سینمای ایران درباره‌ی مسائل تصمیم بگیرم.

ایوبی با ابراز امیدواری از اینکه در دوره‌ی جدید، سینما یکی از نمادهای تدیبر و اعتدال باشد، گفت: امیدوارم بتوانیم در حوزه سینما و با مشورت بزرگان تصمیمات معقولی بگیریم. شعار اصلی این دولت تدبیر و اعتدال است و بنده هم سعی کرده‌ام همیشه معتدل حرکت کنم. انشاالله در این دوره سینمای ایران یکی از نمادهای تدبیر و اعتدال باشد، چرا که معتقدم امروز سینمای ایران تشنه‌ی این تدبیر و اعتدال است.

رئیس جدید سازمان سینمایی درباره تغییر در ترکیب معاونانش هم تصریح کرد: درباره معاونت‌ها فکرهای اولیه‌ای کرده‌ایم اما من اهل مشورت هستم و باید بنشینیم و با صاحب‌نظران در این حوزه صحبت کنیم، فکر می‌کنم برای تغییر در معاونت‌ها وقت هست.

او در بخش دیگری درباره حاشیه‌های امروز سینمای ایران و همچنین شکاف بین طیف‌های مختلف فعال در حوزه گفت: ما آمده‌ایم که به سینماگران کمک کنیم. بنده بر این باور هستم که حد سینمای ما نیست که این همه مشکل و حاشیه داشته باشد. واقعا این حاشیه‌ها در حد قد و قواره و سطح سینمایی ایران نیست.

رئیس جدید سازمان سینمایی کشور همچنین درباره اینکه وی تاکنون در حوزه سینما فعال نبوده و طبیعتا سینماگران علاقه‌مند هستند، نگاه او را درباره سینمای ایران بدانند، بیان کرد: بر این باورم که سینمای ایران به این کشور، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خدمت‌های بزرگی کرده است. بر این باورم در روزگار بسیار سختی که همه راه‌ها به روی ما بسته بود، سینما راه‌های جدیدی را برای ما باز کرد.

وی ادامه داد: من سینمای ایران را سینمایی معنویت‌گرا می‌دانم و معتقدم پیام این سینما، پیام مهر، محبت، عشق، خانواده و خوبی‌ها بوده است. خیلی از بزرگان جهان، سینمای ایران را در حد یک معجزه می‌دانند؛ سینمایی با حداقل هزینه و با حداکثر مخاطب. این نگاه من به سینمای ایران است که پشتوانه‌ی هزار سال شعر و ادب و فرهنگ و تمدن بزرگ ایران در پشت آن قرار دارد.

فرآوری: مسعود عجمی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع : خبرگزاری مهر ، خبرگزاری فارس ، خبرگزاری دانشجویان ایران ، خبرگزاری تسنیم