تبیان، دستیار زندگی
هفته‌ی هفتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در حالی برگزار می‌شود که در مهم‌ترین دیدار این هفته، فولاد مهمان پرسپولیسی خواهد بود که به دنبال ارائه نمایشی خوب از خودش، پیش از دیدار در داربی تهران است. هفته هفتم رقابت های لیگ برتر با هفت دیدار از روز جمعه آ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسپولیس – فولاد؛دروازه خوشبختی یا بحران؟


هفته هفتم از مسابقات لیگ برتر درحالی روز جمعه آغاز می‌شود که در نخست بازی هفته پرسپولیس در پیش بازی دربی به مصاف فولاد صدرنشین می‌رود و در یک بازی محتاطانه نیاز به برد در این مسابقه دارد. در این هفته تراکتورسازی هم به فکر رسیدن به کسب اولین پیروزی است و ملوان، صبا، فجر، مس و راه‌آهن هم به فکر فرار از بحران هستند.


پرسپولیس و فولاد

* داماش گیلان - سپاهان اصفهان

داماشی ها که هفته گذشته توانستند نخستین پیروزیشان را جشن بگیرند، برابر زردپوشان اصفهانی قرار می گیرند که وضعیت مجتبی جباری، هافبک طراح این تیم در هاله ای از ابهام است. سپاهان بدون جباری موفق شد تا صبای قم را شکست دهد و حالا برابر داماش به میدان برود. از آن سو، دیدار در رشت برای سپاهانی‌ها یادآور خاطره تلخ سال گذشته آنهاست. آنها در هفته سی و سوم رقابت های لیگ برتر سال گذشته، قهرمانی را با شکست برابر داماش به استقلال دادند. به همین دلیل شاید این دیدار تا حدی رنگ و بوی انتقام را هم بگیرد.

شاگردان کرانچار که تا آستانه از دست دادن شانس حضور در میان مدعیان قهرمانی هم پیش رفتند، نمی خواهند که دست خالی رشت را ترک کنند و از سویی دیگر افشین ناظمی نمی خواهد به این سرعت به وضعیت هفته گذشته، تیمش را بازگرداند. به همین دلیل می توان امیدوار بود که بازی جذابی را احتمالا این دو تیم برگذار خواهند کرد.

از دیگر نکاتی که از حواشی بیرون از این میدان شمرده می شود، کسر یک امتیاز به دلیل فحاشی تماشاگران داماشی در بازی آنها برابر استقلال است؛ مسئله ای که با انتقاد عابدینی همراه شد.

* صبا - فجر

تیم مایلی کهن، هرچقدر رقابت‌های لیگ برتر را خوب شروع کرد، در ادامه با نتایج ضعیفش موجب شد تا اهالی فوتبال به آنها با چشم تیمی متزلزل نگاه کنند. صبایی‌ها در چهار هفته اخیر تنها یک امتیاز کسب کرده اند و اگر قرار باشد به همین روند ادامه دهند، باید صدای زنگ‌های خطر برای این تیم را آرام آرام شنید. صبایی‌ها می توانند از حضور عنایتی در تیمشان خرسند باشند چراکه از شش گل به ثمر رسیده توسط بازیکنان این تیم، سهم عنایتی چهار گل است.

از سوی مقابل، فجری‌ها که پس از چهار هفته شکست پیاپی برابر سپاهان پیروز و موفق به توقف تراکتورسازان شده‌اند هم می خواهند نشان دهند که در دو هفته اخیر به تیمی متفاوت تبدیل شده‌اند. دیدار صبا و فجر را شاید بتوان تقابل بازیکنان جوان و با انگیزه نامید.

علی دایی با وجود اینکه از نخستین‌ مربیانی بود که تیمش را به اردو فرستاد، از لحاظ نتیجه‌گیری اصلا خوب عمل نکرده و مشکل اصلی از آنجا شروع می‌شود که تیم او بازی زیبا هم ارائه نمی دهد. تنها مزیت پرسپولیس خط دفاعی خوب این تیم است که بعد از چندین سال ضعف عجیب پرسپولیسی‌ها در خط دفاعی، این ضعف پوشانده شده است

* مس کرمان - ملوان

مس تنها تیم بدون پیروزی لیگ برتر است که عزمش را جزم کرده تا با شکست ملوان به این رویه اش پایان دهد. وضعیت مربی این تیم کرمانی هم چندان خوب نیست و گفته می‌شود محمدی، در اغما به سر می‌برد. محمود یاوری هم که از چند هفته قبل به علامت تسلیم دستهایش را بالا برده بود، این روزها یکی از دلایل ناموفق بودن تیمش را ضعیف بودن ادینیو عنوان می‌کند. از آن طرف ملوانی‌ها با وجود ارائه بازی خوب برابر حریفان، در نتیجه گیری ضعیف عمل کرده‌اند. آنها هفته قبل برابر ذوب آهن بحران زده، شکست خوردند تا به رده چهاردهم سقوط کنند.

دیدار مس کرمان و ملوان، مصاف دو تیم بحران زده‌ای است که در رده‌های چهاردهم و پانزدهم حضور دارند.

* راه‌هن تهران - گسترش فولاد تبریز

راه آهن از آن جمله تیم‌هایی محسوب می‌شود که در این فصل عملکرد قابل قبولی ارائه نداده و از سطح مورد انتظار پایین‌تر ظاهر شده است. این مسئله حتی تا شایعه برکناری قریب الوقوع ابراهیم‌زاده هم پیش رفت که با رد این شایعه از سوی رئیسی‌کیا، مدیرعامل این باشگاه ظاهرا همه چیز در حالت عادی خود است. از آن طرف تیم جوان رسول خطیبی به روند نتایج سینوسی‌اش ادامه می‌دهد. آنها از یک سو موفق به متوقف کردن سپاهان می‌شوند و از سویی دیگر در تبریز برابر داماش شکست می‌خورند.

به نظر می‌رسد در تیم رسول خطیبی انگیزه‌ی بازیکنان جوان بسیار تعیین کننده است و البته نباید فراموش کرد که اگر آنها برابر راه آهن شکست بخورند، وارد مرحله‌ای از بحران خواهند شد.

شرایط این دو تیم از جهاتی شبیه یکدیگر است. هردو آنها در صورت شکست در این دیدار وارد بحران می‌شوند و به همین دلیل می‌توان انتظار یک بازی زیبا و هجومی را از سوی هردو تیم در این دیدار داشت.

این دو تیم در پنج بازی قبلیشان به این نتایج دست یافته‌اند:

* ذوب‌هن اصفهان - نفت تهران

روند نا امیدکننده لوکا بوناچیچ و ذوب آهن بالاخره هفته قبل شکسته شد و آنها موفق شدند تا برابر ملوان پیروز شوند. با این حال نبرد این هفته آنها برابر نفت تهران را به هیچ وجه نمی‌توان دیداری ساده پنداشت. نفت تهران با یحیی گل‌محمدی در قامت یک مدعی ظاهر شده و آنها تیمی قدرتمند هستند که عزم راسخی برای کسب سهمیه آسیایی دارند. گل‌محمدی که هفته قبل پرسپولیس را وارد بحران کرد، اگر می‌خواهد تا با فولاد و استقلال برای قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی سال بعد تلاش کند، باید در این دیدار پیروز شود.

*تراکتورسازی - سایپا

تیم مجید جلالی به هیچ وجه با آنچه که هواداران تبریزی می‌خواهند شباهتی ندارد. باید قبول کرد جلالی در تراکتور در حد و اندازه‌های خودش ظاهر نشده و این درحالی است که توقع می‌رفت تراکتورسازی با وجود خریدهای بزرگ به نتایج بهتری دست یابد و در قامت یک مدعی قهرمانی ظاهر شود. هرچقدر که تراکتورسازی در فصل گذشته و بازی‌های خانگی نتایج خوبی را کسب می‌کرد، در این فصل آنها نتایج خارج از خانه بهتری داشته‌اند. دو پیروزی تراکتورسازان در خانه بدست آمده است. از تبریز شنیده می‌شود نارضایتی‌ها از جلالی در حال بالا رفتن است و هیچ بعیی نیست که اگر این تیم برابر سایپا نتیجه لازمه را نگیرد، جلالی تبریز را ترک کند.

از آن سو، فیرات با تیم جوانش از لحاظ نتیجه‌گیری بسیار خوب عمل کرده است و آنها نشان داده‌اند که از فرصت‌های اندک بالاترین استفاده را می‌کنند. بنظر می‌رسد انگیزه‌های تراکتورسازان برای پیروزی در این دیدار بیشتر از سایپایی‌ها باشد.

* پرسپولیس - فولاد

رویارویی استاد و شاگرد یعنی حسین فرکی و علی دایی بسیار دیدنی است. برای دایی که به خاطر شکست تلخ هفته پیش خود مقابل نفت در ثانیه‌های پایانی، روزهای پرحاشیه‌ای را سپری می‌کند، این بازی از چند منظر اهمیت دارد.

این مربی "صلح طلب" برای برآورده کردن انتظارات هواداران، آرامش بخشیدن به تیم خود پیش از دربی، جبران ناکامی گذشته و بازگشت به جمع مدعیان لیگ برتر باید تحت هر شرایطی در این مسابقه پیروز شوند، هرچند پیروزی در این بازی آن هم مقابل صدرنشین لیگ که در 5 بازی گذشته فاتح میدان بوده است، کار بسیار سختی خواهد بود. اما بردن تیم استاد، بهترین اتفاق برای تیم این مربی پیش از مهمترین بازی نیم فصل نخست لیگ برتر خواهد بود.

البته از یک سو برد در این دیدار روحیه بازیکنان پرسپولیس را برای دربی بالا می‌برد اما از سوی دیگر ممکن است به خاطر کسب این سه امتیاز، سرخپوشان مهره‌های کلیدی و تاثیرگذار خود را برای دربی از دست بدهد، مسابقه‌ای که ناکامی در آن برای هواداران پذیرفتنی نخواهد بود.

البته فولادی‌ها هم در اندیشه ادامه روند پیروزی‌های خود و خصوصا حفظ صدرنشینی هستند زیرا ممکن است از دست دادن امتیاز برابر پرسپولیس باعث از دست رفتن صدر جدول باشند، به همین دلیل آنها با تفکر کسب ششمین پیروزی متوالی آن هم در میدان بزرگ تهران به میدان می‌آیند.

ناکامی فولاد برابر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، اگر با برد استقلال در آخرین بازی هفته برابر صنعتی خوزستان در اهواز همراه شود، ممکن است صدر جدول را به شاگردان قلعه‌نویی تقدیم کند. این یعنی تیم دایی در آستانه دربی استقلال را صدرنشین کرده است...

برنامه این دیدارها به شرح زیر است:

جمعه - 8 شهریورماه

داماش گیلان - سپاهان اصفهان، ساعت 19:30، ورزشگاه عضدی رشت

جمشید دانش مهر – محمدرضا امینی – بهروز برون – فرشید افشار – ناظر: محمد پیروزرام

صبای قم- فجرسپاسی شیراز، ساعت 19:30، ورزشگاه یادگار امام(ره) قم

پیروز سیف اله پور – حسن کامرانی فر – محمد راهی – محمدرضا فغانی – ناظر: محمدرضا فلاح

مس کرمان - ملوان بندرانزلی، ساعت 19:30، ورزشگاه امام علی(ع) کرمان

حسن اکرمی – رضا سخندان – مهدی شفیعی – وحید کاظمی – ناظر : ابوطالب طاهریان

راه‌آهن تهران - گسترش فولاد تبریز، ساعت 19:30، ورزشگاه تختی تهران

یداله جهانبازی – مجید ویشگاهی – محمدرضا مدیرروستا – جواد شرفی – ناظر: محمود رفیعی

ذوب‌آهن اصفهان - نفت تهران، ساعت 19:30، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

رسول رهبرفام – محمدرضا کناری – محمد عطایی – علی صفایی – ناظر: نادر جعفری

تراکتورسازی تبریز - سایپا البرز، ساعت 19:30، ورزشگاه یادگار امام تبریز

موعود بنیادی فر – امیر بهرام حسینی نقوی – فرید امیدوار – حمید حاج ملک – ناظر: فریدون اصفهانیان

پرسپولیس تهران - فولاد خوزستان، ساعت 19، ورزشگاه آزادی تهران

تورج حق وردی – محمدرضا ابوالفضلی – مصطفی فراهانی – سیدحسین زرگر- ناظر: مسعود عنایت

بخش ورزشی تبیان


منبع: