تبیان، دستیار زندگی
اگر فکر کردید چون پشت لب‌تان سبز شده، باید به پدر و مادرتان بگویید برای‌تان آستین بالا بزنند و همسایه‌ها را خبر کنند، سخت در اشتباهید. برای تشکیل خانواده چندتا پیش‌نیاز را باید پاس کنید تا واحد اصلی زندگی مشترک را به خوبی بگذرانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل از آنکه ازدواج کنید بخوانید


اگر فکر کردید چون پشت لب‌تان سبز شده، باید به پدر و مادرتان بگویید برای‌تان آستین بالا بزنند و همسایه‌ها را خبر کنند، سخت در اشتباهید. برای تشکیل خانواده چندتا پیش‌نیاز را باید پاس کنید تا واحد اصلی زندگی مشترک را به خوبی بگذرانید.

ازدواج

روزی که یک تیم دونفره را تشکیل می‌دهید، باید توانایی‌های زیادی داشته باشید، یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی که در این ارتباط دو نفره مهم است‌، داشتن پختگی یا بلوغ عاطفی است. فکر می‌کنید به بلوغ عاطفی رسیده‌اید؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهید، لازم نیست مقابل آینه بایستید چون این بلوغ هیچ ربطی به ظاهر شما ندارد. فقط در این مقاله تا انتها با ما همراه باشید؛

بلوغ عاطفی یعنی شما به عنوان یک انسان‌، عواطفی دارید که باید آن را بپذیرید و رهبری کنید. اگر کنترل آنها را در دست نگیرید‌، آنها شما را رهبری می‌کنند و در زندگی و ارتباطات دچار مشکل می‌شوید. فردی که به بلوغ عاطفی می‌رسد با عواطفش دچار مشکل نمی‌شود، بلکه آنها را کنترل می‌کند و در یک ازدواج موفق شما به این ویژگی نیاز خواهید داشت.

بعدها که برای انتخاب همسر به گزینه‌های مختلف فکر می‌کنید اگر از نظر احساسی بالغ نشده باشید، ممکن است به کسی با خصوصیات نامناسب دلبستگی پیدا کنید یا در مراسم خواستگاری نتوانید رفتار مناسبی از خود بروز دهید. پس از همین حالا برای رسیدن به بلوغ عاطفی آستین‌ها را بالا بزنید.

ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:

-می‌توانید احساسات غیر‌معقول و کوکانه را کنار بگذارید و عاقلانه و منطقی رفتار کنید؟

-با دیدن مشکلات از کوره در می‌روید؟

-نمی‌توانید دیگران و همچنین خودتان را در هنگام خطا ببخشید؟

-در گروه با دیگران همراه نیستید و انعطاف‌پذیری و همدلی کمی دارید؟

-هنوز برای تصمیمات مهم زندگی به دیگران و والدین‌تان وابسته‌اید؟

اگر جواب‌تان به هر کدام از سوالات بالا مثبت است‌، پس تمرین‌های زیر را انجام دهید؛

هیجانات در چهارچوب

همه‌ی ما سرشار از هیجانات مختلف هستیم اما فرق یک بالغ با نابالغ در این است که فرد بالغ می‌تواند آنها را کنترل کند اما نابالغ نمی‌تواند. شادی، اگر کنترل نشود می‌تواند به روابط شما آسیب برساند‌. خشم و هیجانات منفی که جای خود دارد.

خودشیفتگی شاخ و دم ندارد

انسان‌های خودخواه از برقراری ارتباط عمیق با دیگران عاجزند، پس یاد بگیرید در عین اعتماد‌به‌نفس، بیش از حد خود را قبول نداشته باشید و در انتخاب‌هایتان دیگران را هم ببینید. برای ترک خودخواهی بهترین راه این است که خود را به جای طرف مقابل بگذارید و ببینید این رفتار خاص شما چه احساسی را در او برمی‌انگیزد.

این‌ها چند تمرین کوچک بود که می‌توانید از امروز انجام دهید. یک مرد قابل تکیه و یک زن صبور و دوست داشتنی، باید شخصیت پخته و بالغی داشته باشد. عواطف وابسته و تند و تیز نمی‌تواند یک زندگی آرام را تضمین کند. نه تنها در ازدواج بلکه برای کل روابط‌تان به بلوغ عاطفی نیاز خواهید داشت

حل مشکلات به روش اصولی

هر مشکلی راه‌حلی دارد و شما در طول زندگی با مشکلات متعدد رو‌به‌رو خواهید بود. انسانی که به بلوغ عاطفی می‌رسد، خوب می‌داند که چطور مشکلش را حل کند. فکر می‌کند‌، مشورت می‌گیرد و از تجربیات گذشته‌اش استفاده می‌کند. به علاوه هنگام مشکلات داد و فریاد راه نمی‌اندازد. یک شخصیت ضد‌زلزله داشته باشید که روی گسل هم می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

من و تو، هر دو برنده‌ایم

برای یک رابطه‌ی بالنده از تسلط بر دیگران اجتناب کنید و به دنبال راه‌حلی باشید که به هیچ‌کدام ضربه نزند. عمیق گفت‌وگو کنید و نتیجه‌ی مورد قبول بگیرید. کسانی که می‌خواهند به همه ثابت کنند، برنده هستند و دیگران بازنده نمی‌توانند رابطه‌ای پایدار داشته باشند.

این‌ها چند تمرین کوچک بود که می‌توانید از امروز انجام دهید. یک مرد قابل تکیه و یک زن صبور و دوست داشتنی، باید شخصیت پخته و بالغی داشته باشد. عواطف وابسته و تند و تیز نمی‌تواند یک زندگی آرام را تضمین کند. نه تنها در ازدواج بلکه برای کل روابط‌تان به بلوغ عاطفی نیاز خواهید داشت و در اینصورت می‌توانید به روابط عمیق در زندگی‌تان دست پیدا کنید.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از باشگاه مجردها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.