تبیان، دستیار زندگی
به طور متوسط هر روز هزاران شهاب وارد جو زمین می شوند و در اثر برخورد با جو و اصطکاک ناشی از آن آتش می‌گیرند و به صورت شی‌ای نورانی قابل مشاهده می شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!


به طور متوسط هر روز هزاران شهاب وارد جو زمین می شوند و در اثر برخورد با جو و اصطکاک ناشی از آن آتش می‌گیرند و به صورت شی‌ای نورانی قابل مشاهده می شوند.

بسیاری از شهاب ها پس از برخورد با جو زمین و در اثر دمای ناشی از اصطکاک آن می سوزند و از بین می روند. ولی آن دسته از شهاب هایی که به دلیل اندازه و زاویه ورود به جو و همچنین جنس مواد تشکیل یافته توانایی عبور از این سپر حیاتی را دارند را شهاب سنگ می نامند؛ که می توانند باعث بوجود آمدن خسارت هایی در سطح زمین و گودال هایی عمیق و تغییراتی در پوسته زمین بشوند.

در این مقاله قصد داریم 10 گودال بزرگی که از برخورد شهاب‌سنگ‌ها ایجاد شده است را معرفی نماییم:

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

دهانه خلیج چساپیک (Chesapeake Bay Crater)

شماره 10 در این لیست دهانه خلیج چساپیک در ایلت ویرجینیا ایالات متحده است که تخمین زده می شود برخورد شهاب سنگی که باعث بوجود آمدن این دهانه گشته است مربوط به 35 میلیون سال پیش باشد. این دهانه برای اولین بار در سال 1980 کشف شد و عرض تخمین زده شده آن حدود 85 کیلومتر است.

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

گودال پوپیگای (Popigai Crater)

بر اساس تحقیقات صورت گرفته این برخورد همانند یک بمب اتمی بوده که تشعشعات بسیاری نیز از خود بروز داده است. این دهانه در سیبری روسیه قرار دارد و تخمین زده می شود که 35 میلیون سال پیش رخ داده است. روس ها ادعا می کنند که سایت و معادن الماس این دهانه شامل تریلیون ها قیراط الماس است که بدین ترتیب این مکان به بزرگترین معدن و سایت الماس جهان تبدیل گشته است و الماسی که از این مکان استخراج می شود به خاطر همین برخورد شهاب سنگ الماس "ضربه" نامیده می شود.

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

گودال چیکسولوب ((Chicxulub Crater

این گودال عظیم به عنوان مادر همه‌ی گودال‌ها شناخته می‌شود و در یوکاتان مکزیک قرار دارد و تخمین زده می‌شود که در 65 میلیون سال قبل رخ داده باشد. دانشمندان معتقد هستند که عرض اولیه این گودال بین 170 تا 300 کیلومتر! بوده است و اگر این حقیقت داشته باشد، این بزرگترین گودال و دهانه ایجاد شده تاکنون است و بسیاری از دانشمندان معتقدند که این انفجار باعث انقراض دایناسورها بر روی زمین شده است.

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

گودال کارا (Kara Crater)

این گودال در ننتسیا روسیه واقع شده است و تخمین زده می‌شود که در 70.3 میلیون سال قبل رخ داده است. از این گودال در مرور زمان چیز زیادی باقی نمانده است و بسیاری از دانشمندان معتقدند که این گودال در واقع ترکیب 2 گودال امروزی کارا و کارا-UTS بوده است و در آن زمان این 2 یک گودال بزرگتری را تشکیل می دادند.

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

گودال موروکونگ (Morokweng Crater)

این گودال در شمال غربی آفریقای جنوبی کشف شده است و تخمین زده می‌شود که تاریخ رخ دادن آن مربوط به 14.5 میلیون سال قبل باشد. در سمت دهانه این گودال بقایای مواد شهاب سنگ سازنده آن یافت می‌شود.

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

گودال منیکوگان (Manicouagan Crater)

این گودال در کبک کانادا واقع شده است و تخمین زده می‌شود که در 215 میلیون سال پیش رخ داده و بوجود آمده باشد. امروزه بر گودال این برخورد دریاچه منیکوگان قرار دارد که حتی با فرسایشی که در طول این سال ها رخ داده است آن را به یکی از بزرگترین دریاچه ها و گودال ها با قطر حدود 100 کیلومتر تبدیل ساخته است.

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

گودال وود لیق (Woodleigh Crater)

این گودال در غرب استرالیا واقع شده است و تخمین زده می‌شود که در 364 میلیون سال قبل ایجاد گشته است. متاسفانه اندازه‌گیری در مورد این گودال متفاوت است اما تحقیقات نشان می‌دهد که قطر آن بین 40 تا 120 کیلومتر است.

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

گودال آکرامان (Acraman Crater)

این دهانه عظیم در استرالیای جنوبی واقع شده است و تخمین زده میشود که تاریخ برخورد شهاب سنگ در حدود 580 میلیون سال قبل میباشد.در این گودال عظیم در حال حاضر دریاچه آکرامان قرار دارد و قطر گودال در حدود90 کیلومترمیباشد.

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

گودال سادبری باسین (Sudbury Basin)

این گودال در انتاریو کانادا قرار دارد و دومین گودال قدیمی است که تخمین زده می شود که در حدود 1.8 میلیارد سال قبل بوجود آمده است و آن را به عنوان دومین تغییر از تغییراتی که در اثر برخورد در زمین ایجاد گشته است می شناسند. قطر این گودال در حدود 130 کیلومتر است.

10 گودال بزرگ شهاب‌سنگی!

گودال وردفرت ((Vredefort Crater

این گودال قدیمی‌ترین گودال تاریخ کره زمین است که تاکنون کشف شده است و در FREE STATE آفریقای جنوبی قرار دارد  و تخمین زده می شود که در 2 میلیارد سال قبل رخ داده باشد! دهانه این گودال به عنوان گنبد وردفرت نیز شناخته می شود و قطر آن برآورد می شود که در حدود 90 کیلومتر باشد و آن را بزرگترین اثر شکل گرفته در اثر برخورد در کره زمین می دانند. این گودال یکی از میراث جهانی یونسکو می باشد که در سال 2005 توسط این سازمان اعلام گشت.

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: toptensworld