تبیان، دستیار زندگی
سوریه این روزها تهدید به حمله نظامی شده است و کشورهای مختلف هر کدام در جبهه ای از این تهدید قار دارند برخی در دل ان و برخی در مقابل.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین اخبار از اوضاع سوریه در بعد بین الملل

انگلیس،عربستان،روسیه و سوریه!


سوریه این روزها تهدید به حمله نظامی شده است  و کشورهای مختلف هر کدام در جبهه ای از این تهدید قار دارند برخی در دل ان و برخی در مقابل.

پیام ولادیمیر پوتین به بشار اسد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی به بشار اسد همتای سوری خود حمایت همه جانبه این کشور از سوریه را اعلام کرد.

پوتین و بشار اسد

خبرگزاری "دام پرس" سوریه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه با انتقال پیامی به رهبری سوریه اظهار داشته روسیه اجازه سقوط هیچ گونه موشک ویا بمبی را در سرزمین سوریه در صورت تجاوز خارجی به این کشور نخواهد داد و در یک صف واحد با سوریه می‌ایستد.

روسیه درباره عواقب فاجعه بار هرگونه اقدام نظامی برضد سوریه هشدار داد. مسکو همچنین از واشنگتن خواست در مسئله سوریه محتاط باشد و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

وزیر دفاع مصر: هیچ کشتی حق عبور از کانال سوئز برای حمله به سوریه را ندارد

وزیر دفاع مصر دستور داد که هیچیک از کشتی‌های جنگی آمریکایی یا ناوهای انگلیسی و غیرانگلیسی از کانال سوئز عبور نکنند. «عبدالفتاح السیسی» تاکید کرده است که به کشتی‌های جنگی که قصد حمله به سوریه را دارند، اجازه عبور از کانال سوئز داده نشود. رویترز گزارش داد که السیسی گفته است این تصمیم بر پایبندی دولت مصر به توافقنامه دفاع مشترک بین مصر و سوریه تاکید دارد و بر این اساس اقدام آمریکا و انگلیس در صورت تصمیم‌گیری برای حمله به خاک سوریه دشوار خواهد شد.

هزینه 70 میلیون دلاری بندر بن سلطان برای حمله آمریکا به سوریه

رئیس دستگاه اطلاعات عربستان که به یکی از فرماندهان میدانی آمریکا در منطقه تبدیل شده، برای تشویق مقامات سیاسی ـ امنیتی آمریکا برای حمله نظامی به سوریه، مبلغ 70 میلیون دلار به صورت مستقیم هزینه کرده است.

یکی از نزدیکان «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی اعلام کرده وی برای ترغیب و تشویق مقامات سیاسی امنیتی آمریکا در حمله نظامی به سوریه، مبلغ 70 میلیون دلار به صورت مستقیم هزینه کرده است.

آمریکا و عربستان سعودی دو بازیگر اصلی فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای در خاورمیانه محسوب می‌شوند و بخش عمده‌ای از پارامترها و متغیرهای استراتژیک منطقه‌ای به واسطه نوع عملکرد و بازیگری و همچنین نحوه تعامل آنها در محیط منطقه‌ای شکل می‌گیرد، که در این میان بندر بن سلطان، از چهره های بسیار مهم و سرنوشت ساز عربستان در تحولات امنیتی منطقه به شمار می رود.

وزیر دفاع مصر دستور داد که هیچیک از کشتی‌های جنگی آمریکایی یا ناوهای انگلیسی و غیرانگلیسی از کانال سوئز عبور نکنند. «عبدالفتاح السیسی» تاکید کرده است که به کشتی‌های جنگی که قصد حمله به سوریه را دارند، اجازه عبور از کانال سوئز داده نشود

وی که پس از سفر رئیس سازمان سیا به عربستان، به دستور ملک عبدالله به طور مستقیم سکاندار سیستم امنیتی عربستان سعودی شد، نقش کلیدی را در روابط این دو کشور طی دهه‌های گذشته به عهده داشت، نوعی روابط استراتژیک و مستحکم که بسیاری از تحلیلگران از آن به عنوان معامله نفت و پول در برابر امنیت یاد کرده‌اند.

هماهنگی بی‌نظیر بندر و سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده، وی را به یکی از مهمترین فرماندهان میدانی آمریکا در منطقه تبدیل کرده تا بتوانند روند بی وقفه تحولات منطقه خاورمیانه و جهان اسلام را به سمت تامین منافع خود هدایت کنند و در واقع ژاندارم آمریکا در منطقه باشد.

اتحادیه عرب هم نظام اسد را متهم کرد

اتحادیه عرب در نشستی فوق‌العاده مدعی شد، دولت سوریه مسوول اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است.

به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نمایندگان دائم کشورهای عضو اتحادیه عرب روز سه‌شنبه نشست فوق‌العاده‌ای را در خصوص سوریه برگزار کردند.

در این نشست که در مقر اتحادیه عرب برگزار شد حاضران مدعی شدند که نظام سوریه مسوول اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ریف دمشق است.

اتحادیه عرب همچنین در بیانیه‌ای جنایتی را که در غوطه شرقی در دمشق رخ داد به شدت محکوم و اعلام کرد که این اقدام نقض آشکار اصول اخلاقی، بشری و قوانین بین‌المللی است.

بشار اسد

علاوه بر این اتحادیه عرب اعلام کرد: تا موعد برگزاری نشست وزیران خارجه عرب که قرار است هفته آتی برگزار شود این نشست همچنان ادامه دارد.

در پایان این نشست اتحادیه عرب از مراجع بین‌المللی و نهادهای ذیربط خواست عاملان جنایت‌های سوریه را مجازات کند.

این اتحادیه با تاکید بر اینکه از ملت سوریه حمایت همه جانبه می‌کند از جامعه جهانی خواست به مسوولیت‌های خود در قبال سوریه عمل کرده و اختلافات خود در این خصوص را کنار بگذارد.

قرار است نمایندگان دائم اتحادیه عرب نشست فوق‌العاده خود را به منظور تحولات سوریه و آماده کردن زمینه نشست وزیران خارجه این اتحادیه که قرار است روز سه‌شنبه آینده برگزار شود، ادامه دهند.

بر اساس بیانیه اتحادیه عرب ادعا شده که نظام سوریه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی ممنوعه ارزش‌های اخلاقی و انسانی را زیر پا گذاشته است.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز چهار محور اصلی را برای بررسی و تعامل با بحران سوریه و حوادث غوطه شرقی دمشق مشخص کرده و از جامعه جهانی خواست به مسوولیت‌های سیاسی، قضایی، اخلاقی و انسانی خود در قبال حوادث غوطه دمشق عمل کند.

العربی علاوه بر این ایجاد مسیرهایی امن برای اعزام کاروان‌های کمک‌رسان و تیم کارشناسان تسلیحاتی تاکید کرد.

وی همچنین با محکوم کردن حادثه شهر غوطه خواهان حمایت بیشتر از ملت سوریه شد.

منابع آگاه در اتحادیه عرب اعلام کردند که کشور الجزایر در خصوص بند مربوط به رفتن به شورای امنیت موضعی محافظه‌کارانه اتخاذ و عراق نیز با رای‌گیری درباره این بند مخالفت کرد، این در حالی است که لبنان نسبت به هرگونه تصمیمات سیاست خویشتن‌دارانه را دنبال می‌کند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین بر لزوم درخواست مجدد از شورای امنیت برای صدور قطعنامه الزام‌آور جهت متوقف کردن خشونت‌ها در سراسر سوریه و نظارت بر اجرای آتش‌بس تا زمان فراهم شدن زمینه مناسب برای برگزاری ژنو 2 تاکید کرد.

تاکنون هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است اما لندن و هم‌پیمانانش این مساله را مورد بررسی قرار خواهند داد که اقدام نظامی تا چه اندازه برای جلوگیری از استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه در آینده موثر است

از جمله دیگر پیشنهادات نبیل العربی در این نشست فوق‌العاده تلاش برای توافق سریع‌تر درباره مقدمات کنفرانس ژنو 2 و درخواست نهادهای سازمان ملل و همه گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذیربط برای فراهم کردن زمینه حمایت از ناظران سازمان ملل در انجام تحقیقاتشان در سریع‌تر زمان ممکن بود.

العربی همچنین درباره پیامدها و خطرات استفاده از سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه علیه غیرنظامیان صحبت کرد و گفت: نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب تا نشست وزیران خارجه با هدف بررسی آخرین تحولات سوریه ادامه دارد.

وی در ادامه عنوان داشت: جنایت استفاده از سلاح‌های شیمیایی و گاز‌های سمی جنایتی است که مربوط به حوزه اختصاصی دادگاه کیفری بین‌الملل می‌شود چرا که نوعی کشتار جمعی و جنایتی ضدبشری است و عاملان آن باید به دادگاه کیفری ارجاع داده شوند.

العربی در پایان تاکید کرد: می‌خواهم اعلام کنم که استفاده از سلاح‌های شیمیایی یکی از اموری است که شورای امنیت باید در آن به تبادل نظر و بررسی بپردازد و اقدامات لازم را اتخاذ کند. علاوه بر آن این مساله جزو حوزه اختصاصی دادگاه کیفری است و عاملان آن باید در این دادگاه محاکمه شوند.

نشست پارلمان انگلیس در مورد سوریه

نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد: اقدامی که علیه دمشق صورت می‌گیرد، باید برای مقابله با مسئله استفاده از تسلیحات شیمیایی نه تنها در سوریه بلکه در سراسر جهان طراحی شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "دیوید کامرون"، نخست‌وزیر انگلیس با اعلام اینکه پارلمان این کشور فردا (پنج‌شنبه) جلسه‌ای را با هدف بحث و گفت‌وگو درباره اقدام احتمالی لندن در قبال سوریه برگزار خواهد کرد، خاطرنشان کرد: استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه به لحاظ اخلاقی اقدامی غیرقابل دفاع است.

پارلمان انگلیس

با این حال نخست‌وزیر انگلیس تصریح کرد که اقدام نظامی علیه سوریه باید قانونی و متناسب باشد.

کامرون اظهار کرد: تاکنون هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است اما لندن و هم‌پیمانانش این مساله را مورد بررسی قرار خواهند داد که اقدام نظامی تا چه اندازه برای جلوگیری از استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه در آینده موثر است.

دیوید کامرون اعلام کرد: این اقدام صرفا در مورد جنگ‌ها در خاورمیانه و مناقشات سوریه نیست بلکه به استفاده از تسلیحات شیمیایی مربوط می‌شود و اینکه باید اطمینان حاصل کرد که جهان از استفاده از چنین سلاح‌هایی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: حدود 100 سال پیش کشورهای مختلف جهان گردهم آمدند و اعلام کردند که استفاده از سلاح‌های شیمیایی به لحاظ اخلاقی غیر قابل دفاع و کاملا اشتباه است.

وی ادامه داد: اکنون شاهد این هستیم که سوریه به صحنه فاجعه باری تبدیل شده است و علت این امر استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی است و معتقدم که نمی‌توانیم اجازه دهیم دولت وی به کار خود ادامه دهد.

پیش از این "نیک کلگ"، معاون نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده بود که اقدام علیه سوریه با هدف سرنگون کردن دولت بشار اسد نخواهد بود.

استرالیا از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت کرد

وزیر خارجه استرالیا از اقدام نظامی علیه سوریه حتی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرد. وزیر خارجه استرالیا که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی توسط یک کشور علیه مردمش خواستار پاسخ مناسب به آن شد.

باب کار وزیر خارجه این کشور گفت: اگر اثبات شود که حکومت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است جهان باید یک پاسخ مناسب به آن بدهد حتی اگر سازمان ملل در زمینه اقدام نظامی علیه دمشق به توافق نرسد. وی افزود: اولویت ما و اولویت هر کشور دیگری اقدام نظامی تحت نظارت و با مجوز سازمان ملل است اما اگر این اقدام میسر نشد استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم یک کشور نباید بدون پاسخ بماند.

فرآوری: عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک/ ایسنا/ فارس/ الف