تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل تهران یا مازندران هستید و می خواهید برنامه سفری یک روزه به طبیعت کوهستانی داشته باشید، بدون شک یکی از انتخاب های خیلی مناسب تنگه واشی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به تاریخ ساواشی
تنگه واشی


اگر اهل تهران یا مازندران هستید و می خواهید برنامه سفری یک روزه به طبیعت کوهستانی داشته باشید، بدون شک یکی از انتخاب های خیلی مناسب تنگه واشی است.

تنگه واشی یا ساواشی در جاده تهران فیروزکوه با فاصله 45 دقیقه ای از شرق تهران، یک پیک نیک ایده آل برای چند روز آینده، قبل از از سرد شدن هواست. تنگه واشی دارای آب و هوایی بسیار خنک و کوهستانی است که گذر از تنگه "سا" و " واشی " را هیجان انگیز و مجذوب کننده می کند.

در ابتدای کار شما با یک پیاده روی سبک 20 دقیقه ای آغاز می کنید که اگر عادت به کوهنوردی و پیاده روی داشته باشید از آن لذت بسیاری خواهید برد. بعد به تنگه اول می رسید که در حقیقت دالانی بین دو کوه بلند است و حدود 300 متر طول دارد.

تنگه واشی

عبور از تنگه جز با گذشتن از میان آب های خروشان رودخانه میسر نیست، پس بخاطر داشته باشید که حتما تجهیزاتی مثل کفش مناسب و کلاه را به همراه داشته باشید، بهترین کفش برای عبور از تنگه چکمه های پلاستیکی هستند و بدترین انتخاب کفش های شهری.

تنگه واشی

از انجا که کف رودخانه پس از سنگریزه است، درآوردن کفش ها هم توصیه نمی شود، البته در طول مسیر و پارکینگ کفش و چکمه و کلاه به فروش می رسد. راه دیگر عبور از تنگه آن است که اسب یا قاطری کرایه کنید، اما در صورتیکه توانایی پیاده روی دارید پیشنهاد ما این است که پیاده بروید و از این فعالیت لذت ببرید. در طول تنگه با سه کتیبه تاریخی هم مواجه می شوید.

این کتیبه های قاجاری بیش از 180 سال قدمت دارند و در ابعاد 6*7 متر یکی از جاذبه های تاریخی استان تهران به شمار می آیند. این سه کتیبه که با تصاویری از صحنه های شکار فتحعلی شاه و عباس میرزا تزیین شده مزین به آیات قرآن و خط نستعلیق هم هست.

تنگه واشی

این سنگ نگاره ها در حقیقت یکی از مجموعه سه تایی سنگ نگاره های قاجاری هستند که یکی از آنها در چشمه علی ری و دیگری در تونل وانای جاده هراز قرار گرفته است.

متاسفانه این کتیبه که در طول چندین دهه آسیب بسیار اندکی از عوامل طبیعی دیده اند از وقتی که تنگه شناخته شده و بازدیدکننده های آن زیاد شده اند دچار تخریب های جدی نظیر نوشتن یادگاری با رنگ و اسپری و مداد چشم و ... شده است.

بعد از دیوار نگاره ها وارد فضای باز می شویم و در اینجا تابش آفتاب بسیلر دلنشین است و به خشک شدن و گرم شدن تان کمک می کند. بعد از تنگه اول،فضای بازی در پیش دارید که در واقع دشتی سبز است پر از مزارع سیب زمینی، گندم و بعضا گلپر. در همینجاست اکثر مسافران اتراق می کنند و یکی دو ساعتی را به استراحت و لذت بردن از طبیعت می گذرانند.

عبور از تنگه جز با گذشتن از میان آب های خروشان رودخانه میسر نیست، پس بخاطر داشته باشید که حتما تجهیزاتی مثل کفش مناسب و کلاه را به همراه داشته باشید، بهترین کفش برای عبور از تنگه چکمه های پلاستیکی هستند و بدترین انتخاب کفش های شهری

دشت واشی

این دشت یک کیلومتر وسعت دارد و در انتهای آن تنگه دیگری واقع است. این دش یکی از رستنگاه های اصلی گیاه دارویی باریج است، اما توجه داشتهه باشید که چیدن این گیاه ممنوع است و اگر شما ضمن چیدن آن دیده شوید مورد پیگرد قرار خواهید گرفت. با عبور از تنگه دوم که 800 متر طول دارد با صحنه بسیار زیبای آبشار ساواشی مواجه می شوید.

در مسیر بازگشت با آنکه خیلی خسته اید، اما همچنان از دیدن مناظر لذت زیادی خواهید برد . تنگه واشی در تعطیلات آخر هفته و رسمی خیلی شلوغ می شود پس اگر این امکان را دارید، در طول هفته به تنگه واشی بروید.

تنگه واشی

واشی، طبیعت در دسترس

یکی از سهل الوصول ترین مناطق ییلاقی نزدیک به تهران، تنگه واشی است که از شرق تهران حدود 45 دقیقه تا یک ساعت فاصله دارد. یکی از سهل الوصول ترین مناطق ییلاقی نزدیک به تهران، تنگه واشی است که از شرق تهران حدود 45 دقیقه تا یک ساعت فاصله دارد.

تنگه واشی یا ساواشی در کیلومتر 2 جاده تهران به فیروزکوه قرار دارد و با ورود به جاده فرعی که به روستای جلیزجند می رود به آن می رسید.

بخاطر داشته باشید که تابلو و علائم راهنمایی چندانی در طول مسیر برای کمک به بازدید کنندگان وجود ندارد، پس حتما نقشه همراه داشته باشید یا برای پرسیدن از مردم محلی تردید نکنید.

بعد از روستا، به یک دوراهی می رسید که از یک طرف به امامزاده محمد و محمود می رود و از سوی دیگر به تنگه می رسد. با 5 کیلومتر رانندگی به پارکینگ می رسید، جایی که باید با پرداخت مبلغی به یکی از پارکبانان غیررسمی، پیاده روی خود به سمت تنگه ها را آغاز کنید.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی