تبیان، دستیار زندگی
در نوشتار حاضر، از میان کتاب های پرفروش هفته پیش،دو مجموعه‌شعر تازه از سیدعلی صالحی و یغما گلرویی، رمانی از دن‌براون، گفت‌وگویی با داریوش مهرجویی و رمان ابوتراب خسروی را معرفی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرک به پرفروش‌ها


در نوشتار حاضر، از میان کتاب های پرفروش هفته پیش،دو مجموعه‌شعر تازه از سیدعلی صالحی و یغما گلرویی، رمانی از دن‌براون، گفت‌وگویی با داریوش مهرجویی و رمان ابوتراب خسروی را معرفی می‌شود.

سرک به پرفروش‌ها

باران برای تو می‌بارد

یغما گلرویی که ترانه‌های نابش را می‌شناسیم، حالا با یک مجموعه‌شعر تازه بازگشته و بازار کتاب‌های شعری را رونق داده است. محتوای شعرهای یغما خیلی نزدیک به دغدغه‌هایی است که در ترانه‌هایش دنبال کرده‌ایم. عشق مضمون اصلی شعرهای این دفتر است. او به موضوعات تنهایی، گذر عمر، خاطرات و دنیای پر از مکافات نیز پرداخته و با تصویرگرایی خاصی که جزو شگرد و سبک ادبی اوست، آنها را به اتفاقات و شخصیت‌های روز پیوند زده است. «باران برای تو می‌بارد» در 246صفحه ازسوی انتشارات نگاه منتشر شده و در هفته‌های اخیر جزو پرفروش‌های شهرکتاب مرکزی بوده است.

سرک به پرفروش‌ها

مهرجویی؛ کارنامه چهل‌ساله

درباره فیلم‌های سال‌های اخیر داریوش مهرجویی، بسیاری از سینماروهای امروز معتقدند که پس از «سنتوری» – و به‌قول بعضی‌ها پس از «میهمان مامان» – مهرجویی دیگر آن مهرجویی سابق نیست و فیلم‌هایش ازهم گسیخته شده‌اند. اما او که کارش را از دهه 50 شروع کرد و در دهه‌های 60 و 70 جزو کارگردان‌های بزرگ سینمای ایران بود، تعدادی از ماندگارترین فیلم‌ها را در تاریخ سینمای کشور برجا گذاشت. این کتاب شامل گفت‌وگوی مانی حقیقی با داریوش مهرجویی درباره کارنامه 40ساله این فیلمساز است. مانی حقیقی خود کارگردان، فیلمنامه‌نویس و دانش‌آموخته فلسفه است و از این جهت قرابت‌های زیادی با پیشینه و روش مهرجویی در فیلمسازی دارد. در این کتاب به ریشه‌یابی تفکر کارگردان فیلم‌های هامون، بانو، میهمان مامان، پری و... پرداخته شده است. ویژگی مهم کتاب در این است که گفت‌وگوی انجام‌شده، نه به‌قصد انتشار متوالی در جراید بلکه با انگیزه تهیه کتاب انجام شده و از این جهت، دارای پیوستگی و استحکام روایی است. کتاب را نشر مرکز در 351 صفحه منتشر کرده است.

سرک به پرفروش‌ها

ملکان عذاب

«ملکان عذاب» که مدت زیادی برای کسب مجوز از وزارت ارشاد صبوری کرد، داستانی همسو با دغدغه‌های سابق ابوتراب خسروی دارد، با این تفاوت که این‌بار روایت نویسنده به یک رمان کلاسیک نزدیک شده است. داستان کتاب، داستان صوفیان و خانقاه و خانه‌های سنتی است. نقد و واکاوی سنت، در رمانی که خوانش آن برای خواننده عادی کتاب نیز جذاب و گیراست، به‌خوبی در اثر نشسته است. پرفروش‌شدن این رمان ربطی به آشفته‌بازار کتاب و فقدان رمان خوب فارسی در این روزها ندارد. با خواندن چند صفحه ابتدایی کتاب، چیره‌دستی و سختکوشی ابوتراب خسروی در نوشتن رمان بر خواننده آشکار می‌شود و نوید خواندن یک اثر قدرتمند و خوشخوان را به او می‌دهد. «ملکان عذاب» را نشر ثالث در 354 صفحه منتشر کرده است.

سرک به پرفروش‌ها

دوزخ

روی جلد این کتاب، نام نویسنده جلوتر از نام کتاب به چشمتان می‌خورد. دلیلش هم این است که او دن‌براون، نویسنده رمان‌های «کد داوینچی» و «نماد گمشده» است. کتاب‌های او موردتوجه هر ناشری در ایران است که می‌تواند به آسانی و بدون درنظرگرفتن خرید امتیاز اثر و حقوق مولف و غیره‌ذلک، اقدام به چاپ آنها کند و تنها باید نیم‌نگاهی به رقبا داشته باشد تا مبادا از سایه درآیند و در نشر آن سبقت بگیرند. «دوزخ» که به‌تازگی با ترجمه مهرداد وثوقی در 622صفحه ازسوی نشر افراز منتشر شده، با همان سبک و سیاقی که از دن‌براون سراغ داریم، نوشته شده است. اطلاعات و اشراف نویسنده در مورد ادبیات کلاسیک و فرهنگ دوران گذشته، در این اثر نیز نمود قابل‌توجهی دارد. او در این رمان با دستمایه قراردادن «کمدی الهی» دانته و الهام از بخش «دوزخ» آن، ماجرایی پرکشش را روایت کرده و خواننده را به دوران عهدباستان می‌برد. بدون‌شک کتاب برای کسانی که روابط بینامتنی رمان را دریابند، جذاب‌تر خواهد بود.

این کتاب شامل گفت‌وگوی مانی حقیقی با داریوش مهرجویی درباره کارنامه 40ساله این فیلمساز است. مانی حقیقی خود کارگردان، فیلمنامه‌نویس و دانش‌آموخته فلسفه است و از این جهت قرابت‌های زیادی با پیشینه و روش مهرجویی در فیلمسازی دارد. در این کتاب به ریشه‌یابی تفکر کارگردان فیلم‌های هامون، بانو، میهمان مامان، پری و... پرداخته شده است

پنهانی چند شعر عاشقانه برای دو، سه نفر

در سال‌های گذشته، کمتر پیش آمده که کتاب‌های سیدعلی صالحی درمیان آثار شعری پرفروش نباشد. مجموعه کامل اشعار او هنوز جزو پرفروش‌هاست و دفترهای جداگانه وی نیز به محض ورود به بازار، مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد. صالحی این‌روزها هم با کتاب «پنهانی چند شعر عاشقانه برای دو سه نفر» مورد استقبال قرار گرفته است؛ کتابی حاوی اشعاری که مثل همه شعرهای صالحی از امید و زندگی می‌گوید، از سادگی و عاشقی و از دعوت به صلح و آرامش. شاعر در ابتدای کتاب، چند صفحه از خود و گذشته‌اش نیز گفته است. او در این نوشتار زبان شاعرانه و خاطره‌نگارانه دارد و به‌قول خودش، داستانی نقل کرده از گذشته شاعر. این کتاب را انتشارات نگاه در 182 صفحه منتشر کرده است.

 بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: شرق