تبیان، دستیار زندگی
در گزارش حاضر سری زده ایم به چند کتابی که اخیرا با موضوع شعرو ادب وارد بازار نشر شده و یا باز نشر شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار شعر و ادب


در گزارش حاضر سری زده ایم به چند کتابی که اخیرا با موضوع شعرو ادب وارد بازار نشر شده و یا باز نشر شده اند.

بازار شعر و ادب

به خط روشن عشق

گزیده‌ی غزل‌های محمد قهرمان با عنوان «به خط روشن عشق» با انتخاب علی‌محمد مۆدب و مبین اردستانی در نشر شهرستان ادب چاپ شده است. این گزیده از آثار منتشرشده‌ی این شاعر فقید انتخاب شده است.

محمد قهرمان متولد تیرماه 1308 در روستایی نزدیک تربت حیدریه، 28 اردیبهشت‌ماه امسال از دنیا رفت. تصحیح دیوان‌های صائب تبریزی، صیدی تهرانی، ابوطالب کلیم همدانی، همچنین تدوین گزیده‌ی شعرهای صائب تبریزی و دیگر شاعران معروف سبک هندی و نشر کتاب شعر «حاصل عمر» از جمله‌ آثار این شاعر و مصحح هستند.

بازار شعر و ادب

شمشیر و جغرافیای کاظمی

«شمشیر و جغرافیا» محمدکاظم کاظمی مجموعه اشعار این شاعر از سال 1370 تاکنون است که سرانجام امروز توسط انتشارات سپیده از زیر چاپ درآمد .از سال 1370 تا کنون چند گزیده شعر از این شاعر و ادیب مهاجر افغانستانی در قالب گزیده اشعار نیستان یا گزیده اشعار نشر تکا منتشر شده بود اما پس از اولین دفتر شعر کاظمی، این دومین دفتر شعر مستقل وی است.قالب اشعار این کتاب بیشتر غزل است اما چند مثنوی هم در این مجموعه جای گرفته است و مانند دیگر مجموعه‌های این شاعر، مسائل مهاجران افغانستانی در داخل افغانستان و نیز کشورهایی که به آن مهاجرت کرده‌اند، در این کتاب سهم عمده‌ای دارند.فضای بیشتر اشعار این مجموعه نزدیک به فضای افغانستان در 20 سال اخیر است و سهم اشعار با موضوع آزاد کمتر از اشعار با رویکرد ذکر شده است. محمدکاظم کاظمی شاعر و نویسنده افغانستانی متولد 1346 خورشیدی است او درس‌خوانده مهندسی عمران است اما با فعالیتهای قلمی به ویژه ویراستاری، همکاری با مطبوعات و نگارش مقالات و کتابهایی در زمینه ادبیات سرشناس و سرآمد شده است.تاکنون از این شاعر و منتقد ادبی کتاب‌های پیاده آمده‌بودم‌... (مجموعه شعر)، روزنه (مجموعه آموزشی شعر)، شعر پارسی‌، همزبانی و بی‌زبانی، قصه سنگ و خشت‌ (مجموعه شعر)، گزیده غزلیات بیدل‌، کلید درِ باز، رصدِ صبح‌ (خوانش و نقد شعر جوان امروز)، کفران‌ (گزیده اشعار)، مرقّع صدرنگ (صد رباعی از بیدل)، این قند پارسی (فارسی دری در افغانستان امروز) منتشر شده است.

بازار شعر و ادب

کتابِ نیست

چاپ ششم «کتابِ نیست» مجموعه اشعار متفاوت علیرضا روشن با قیمت 5هزار تومان از سوی نشر آموت منتشرشد.این کتاب، همزمان با انتشار در ایران، با ترجمه «طیبه هاشمی» و «ژان رستم ناصر» به وسیله انتشارات «اِرس» در مجموعه کلکسیون «پو و پسی» در فرانسه به چاپ رسیده و باعث ستایش منتقدان اروپایی قرار گرفته است. پیش‌تر روشن از دفترهای این مجموعه به عنوان تکه‌های پازلی یاد کرده بود که در کنار هم یک کلیت را نشان می‌دهند. به عبارت دیگر خط روایی این شعرها مستقل است؛ اما به نوعی نیز به یکدیگر پیوسته هستند. مسایل و موضوعات مختلفی به ویژه دغدغه‌های شخصی شاعر دستمایه سرودن این شعرها قرار گرفته‌اند.«کتابِ نیست» شامل حدود 200 قطعه شعر در سه دفتر است. در دفتر نخست با عنوان «شمع گندم» 93 قطعه شعر گنجانده شده است. دفتر دوم با عنوان «کتاب تو» 75 قطعه شعر را شامل می‌شود. برای دفتر سوم با عنوان «کتابِ نیست» نیز 25 قطعه شعر در نظر گرفته شده است.

بازار شعر و ادب

ستاره‌‌ای بدرخشید و...

کتاب «ستاره‌‌ای بدرخشید و ...» شامل روایتی از زندگی آیت‌‌الله محمدحسین بهجتی اردکانی (شفق) در آستانه سالگرد درگذشت این روحانی شاعر منتشر شد.

این کتاب نخستین اثر از گروه راویان شفق است که زیر نظر ستاد حفظ و نشر آثار آیت‌الله محمدحسین بهجتی اردکانی (شفق) فعالیت می‌کند.اعضای گروه راویان شفق، با استفاده از روش علمی تاریخ شفاهی، به دنبال جمع‌آوری و ثبت نوشته‌ها و خاطره‌های مربوط به مرحوم بهجتی هستند که تاکنون با نزدیک به 30 نفر درباره آیت الله بهجتی اردکانی گفتگو کرده‌اند.همزمان با ششمین سالگرد عروج این روحانی، بخشی از یافته‌های این گروه در قالبی روایت‌گونه از زندگی این روحانی شاعر در این کتاب منتشر شده است که گفته‌ها و نوشته‌هایی از رضا داوری اردکانی، علی موسوی گرمارودی، یوسفعلی میرشکاک، آیت‌الله علی‌اصغر باغانی، حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی، محمدرضا سنگری، محمدحسن زورق، جواد محقق، محمد‌علی مجاهدی، عباسعلی براتی‌پور، علیرضا قزوه، سید ضیاءالدین شفیعی، محمدحسین جعفریان، عبدالجبار کاکایی، صابر امامی، ناصر فیض، سعید بیابانکی، حجت‌الاسلام علی صفری (زرافشان)، حجت‌الاسلام ابوالقاسم حسینی (ژرفا)، حاج محمود اکبرزاده، حاج علی وافی، حاج محود طالب‌پور، حاج محمود جلیل‌پور، حاج علی انسانی، محمدجواد آسمان، رضا شاکر اردکانی و ...است.

گزیده‌ی غزل‌های محمد قهرمان با عنوان «به خط روشن عشق» با انتخاب علی‌محمد مۆدب و مبین اردستانی در نشر شهرستان ادب چاپ شده است. این گزیده از آثار منتشرشده‌ی این شاعر فقید انتخاب شده است.محمد قهرمان متولد تیرماه 1308 در روستایی نزدیک تربت حیدریه، 28 اردیبهشت‌ماه امسال از دنیا رفت

بازار شعر و ادب

زندگی فرخی یزدی

زندگی فرخی‌ یزدی، شاعر آزادی‌خواه، برای جوان‌ها روایت شد. کتاب «مرغ توفان»؛ زندگی‌نامه‌ی محمد فرخی یزدی، شاعر آزادی‌خواه دوران مشروطیت، به قلم حسین مسرت نوشته شده است.مسرت گفت: این کتاب برای جوان‌ها نوشته شده است و در نشر همشهری چاپ خواهد شد. کتاب «مرغ توفان» بر اساس کتاب «پیشوای آزادی» نوشته شده است که آن را سال 1380 منتشر کردم. همچنین در تألیف «مرغ توفان» از منابع جدید به دست‌آمده هم استفاده کرده‌ام. عنوات کتاب هم ایهام دارد؛ هم به زندگی توفانی این شاعر نظر دارد و هم به نام روزنامه‌اش ارجاع دارد.محمد فرخی یزدی سال 1268 به دنیا آمد و پنجم مهرماه 1318 به دست دستگاه پهلوی اول با ترزیق آمپول هوا در زندان قصر کشته شد. این شاعر بنیان‌گذار روزنامه‌ توفان بود. همچنین نماینده مردم یزد در دوره هفتم مجلس شورای ملی بود.

بازار شعر و ادب

اتاق ساعت صفر

مجموعه شعر «اتاق ساعت صفر» سروده شیما زنگنه منتشر شد.اغلب شعرهای این کتاب در قالب سپید هستند. «وارث باران‌های پاییز»، «زمستان دنیا»، «باران‌های مرداد»، «روسری آبی»، «آن طرف شعر»، «دنیای پرنده‌های سرخ»، «شب»، «گنجشک‌ها» و... از جمله عناوین این کتاب هستند.شاعر در شعر «زمستان دنیا» می‌نویسد:

«زمستان دنیا نزدیک است

کاش جنگل‌هایمان را نمی‌دادیم

بزرگ نمی‌شدیم

من از این جنایت‌های متمدن بیزارم

باید به غارهایمان سری بزنیم.

«اتاق ساعت صفر» با شمارگان هزار نسخه و با قیمت 6 هزار تومان در 128 صفحه از سوی نشر نگیما منتشر شده است.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: ایسنا،فارس،خبرآنلاین، ایبنا