تبیان، دستیار زندگی
ادبیات فرانسه با غنای بی‌مانندی که به رخ جهانیان کشیده، طی سال‌ها و ده‌ها نویسندگانی را پرورش داده که با خلق شاهکارهای تکرارنشدنی، آثاری جاودان برای دوستداران کتاب به یادگار گذاشته‌اند که بی‌شک هدف از نگارش آنها، دستیابی به حجم چشمگیری از فروش نبوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نویسندگان خوش اقبال فرانسه


ادبیات فرانسه با غنای بی‌مانندی که به رخ جهانیان کشیده، طی سال‌ها و ده‌ها نویسندگانی را پرورش داده که با خلق شاهکارهای تکرارنشدنی، آثاری جاودان برای دوستداران کتاب به یادگار گذاشته‌اند که بی‌شک هدف از نگارش آنها، دستیابی به حجم چشمگیری از فروش نبوده است.

نویسندگان خوش اقبال ادبیات فرانسه

قرن نوزدهم میلادی به جهت برخورداری از بزرگترین شاهکارهای ادبی در تاریخ ادبیات فرانسه، دوره‌ای شاخص به شمار می‌آید. سبک‌های مختلف رمانتیسیسم با «ویکتور هوگو» و رئالیسم با «گوستاو فلوبر» در این قرن به اوج خود رسیدند. ناتورالیسم نیز به عنوان سبکی جدید در آن سال‌ها همواره نام «امیل زولا» را با خود به همراه می‌آورد.

آنچه در ذیل آمده، فهرستی از نویسندگان آثار پرفروش‌ ادبیات کلاسیک فرانسه است که در دهه اخیر، با بیشترین استقبال از سوی اهالی کتاب در این کشور همراه بوده‌اند:

«گی دو موپاسان» به عنوان پرفروش‌ترین نویسنده ادبیات فرانسه،خالق اثر معروف «هورلا» است که تاکنون چندین اقتباس سینمایی، نمایشی و موزیکال ساخته شده است. «هورلا» شخصیتی برگرفته از تمام افسانه‌هایی است که ذاتی شیطانی و فرازمینی دارد. رمان آخر موپاسان شاید بهترین منبع برای نفوذ به ذهن نویسنده‌اش باشد؛ رمانی آنچنان قوی که تا کنون 9 اقتباس سینمایی و یک اقتباس نمایشی از آن ساخته شده است.

«هورلا» دفتر خاطرات مردی اشراف‌زاده، مجرد و منسوب به طبقات بالای اجتماع است که از جنونی رنج می‌برد که با پیش رفتن داستان بیشتر خود را نمایان می‌کند. وی اضطراب‌ها و ناآرامی‌های درونی‌اش را برای شخص خیالی به نام «هورلا» می‌نویسد.

«مولیر»، نمایشنامه‌نویس فرانسوی قرن هفدهم قدیمی‌ترین نویسنده‌ی این فهرست است که در جایگاه دوم پرفروش‌ترین نویسندگان ادبیات فرانسه دیده می‌شود که حدود 40 اثر معروف خلق کرده است. «خسیس» یکی از نمایشنامه‌های مشهور اوست که علاوه‌بر این که تاکنون بارها توسط بازیگران باتجربه و مبتدی تئاتر در جهان روی صحنه رفته، توانسته چهار بار نیز به سینما راه پیدا کند. بازی در نقش اصلی (هارپاگون) این نمایشنامه تجربه‌ای است که 15 بازیگر مشهور تئاتر جهان آن را در کارنامه خود دارند. اما اولین‌بار این نمایش در تئاتر کاخ سلطنتی پاریس در سال 1668 روی صحنه رفت.

رتبه سوم این فهرست در اختیار نویسنده سرشناس سبک ناتورالیسم، «امیل زولا» است. این نویسنده قرن 19 علاوه‌بر آنکه توانست ناتورالیسم را وارد نمایشنامه کند، از نویسندگان تاثیرگذار در شکل‌گیری اندیشه آزادی سیاسی در فرانسه محسوب می‌شود. «بهشت بانوان» مشهورترین کتاب وی است که با اقتباس از آن یک فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی ساخته شده است.

آثاری چون «گوژپشت نوتردام»، «بینوایان» و «مردی که می‌خندد» از جمله آثاری هستند که «ویکتور هوگو» را در جایگاه پنجم فهرست پرفروش‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات فرانسه قرار داده است. وی علاوه‌بر شعر و رمان، حدود چهار هزار نقاشی را نیز در کارنامه هنری خود دارد. «ویکتور هوگو» از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رمانتیسیسم است که از چنان محبوبیتی برخوردار بود که در مراسم خاکسپاری‌اش در سال 1885 بیش از دو میلیون نفر شرکت کردند.

رتبه سوم این فهرست در اختیار نویسنده سرشناس سبک ناتورالیسم، «امیل زولا» است. این نویسنده قرن 19 علاوه‌بر آنکه توانست ناتورالیسم را وارد نمایشنامه کند، از نویسندگان تاثیرگذار در شکل‌گیری اندیشه آزادی سیاسی در فرانسه محسوب می‌شود. «بهشت بانوان» مشهورترین کتاب وی است که با اقتباس از آن یک فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی ساخته شده است

«آنتوان دو سنت اگزوپری»، نویسنده کتاب‌های پرفروشی چون «زمین انسان‌ها»، «شازده کوچولو» و «نامه‌های جنوبی» در رتبه بعدی این فهرست قرار دارد. خلبانی فرانسوی که ماجراهای حضورش به عنوان خلبان در جنگ‌ها و سفرهایش، درونمایه داستان‌های او را تشکیل می‌دهد. «شازده کوچولو» سرآمد تمام رمان‌های «اگزوپری» است که به بیش از 250 زبان ترجمه شده است. متن اصلی این اثر به زبان انگلیسی در سال 1943 در نیویورک منتشر شد و سال بعد نسخه ترجمه شده آن به کتاب فروشی‌های فرانسه راه یافت و چیزی نگذشت که این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه و در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت؛ آن‌ چنانکه عنوان دومین کتاب پرفروش تاریخ ادبیات جهان با حدود 200 میلیون جلد را به خود اختصاص داد.

«فرانسوا ولتر»، نویسنده‌ی روشنفکر و فیلسوف فرانسوی قرن 18 میلادی در رتبه بعدی این فهرست دیده می‌شود. نظریه‌هایی چون آزادی بیان و آزادی مذهب از طرح‌های این نویسنده پرفروش فرانسوی است. نمایشنامه، شعر، رمان، مقاله و آثار تاریخی و علمی از دستاوردهای «ولتر» در ادبیات و فرهنگ جهان است. طنز «خوشبینی» مشهورترین کتاب اوست که نگاه وی را به زندگی و فلسفه نشان می‌دهد.

«انوره دو بالزاک»، دهمین نویسنده پرفروش ادبیات کلاسیک فرانسه است که شاید بتوان گفت شناخته‌شده‌ترین اثر وی رمان مشهور «بابا گوریو» است. اما مجموعه داستان کوتاه و رمان وی با نام «کمدی انسانی» کتابی است که زندگی روزمره فرانسوی‌ها در سال‌های 1815 و پس از سقوط ناپلئون را به تصویر می‌کشد. رمان «بابا گوریو» بر آثار نویسندگانی چون "والتر اسکات" تاثیری بسزایی گذاشته است.

«ژان پل سارتر»، فیلسوف اگزیستانسیالیست، نمایش‌نامه‌نویس، رمان‌نویس، فعال سیاسی و منتقد ادبی قرن بیستم فرانسه، نویسنده آثار پرفروشی است که حاضر به پذیرفتن جایزه نوبل ادبیات سال 1964 نشد. وی با اعتقاد به اینکه یک نویسنده نباید به خود اجازه دهد که به یک موسسه یا نهاد اجتماعی تبدیل شود، همواره از قبول این جوایز و افتخارات رسمی خودداری می‌کرد. وی یکی از چهره‌های کلیدی فلسفه اگزیستانسیالیسم، فلسفه قرن بیستم فرانسه و مارکسیسم بود. «تهوع»، «غرور و زیبایی» و «شیطان و خداوند خوب» کتاب‌هایی هستند که فلسفه سارتر را به خوبی به تصویر کشیده‌اند.

نویسندگان خوش اقبال ادبیات فرانسه

«ژول ورن» تاثیرگذارترین نویسنده سبک آوانگارد و سورئالیسم نیز در رتبه‌های بعدی این فهرست دیده می‌شود. وی تا سال 1979 دومین نویسنده‌ای بود که بیشترین ترجمه از آثارش در جهان منتشر شده بود. ژول ورن در کشورهای انگلیسی‌زبان بیشتر به نویسنده آثار تخیلی و رمان کودکان مشهور است، اما علت این امر نه سبک ادبی‌اش، بلکه ترجمه‌های بسیار تغییر یافته از آثارش و خلاصه‌هایی است که از رمان‌هایش نوشته شده است. «سفر به ماه»، «دور دنیا در هشتاد روز» و «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» رمان‌های پرفروشی هستند که ایده خلق بسیاری از اختراعات دنیای امروز در آنها نهفته است.

«شارل بودلر» با ترکیب غم و اندوه و با به‌تصویر کشیدن زیبایی ترسناکی که در داستان‌ها و اشعارش موج می‌زند، نویسنده‌ای است که در فهرست پرفروش‌ترین نویسندگان فرانسه قرار دارد. «گل‌های بدی» پرفروش‌ترین کتاب وی از مهمترین مجموعه‌های شعر معاصر است که در آن رد پای رمانی دیده می‌شود که آمیزه‌ای از زیبایی و تعالی است و با زبانی شعرگونه نوشته شده است.

«گوستاو فلوبر»، نویسنده رمان‌های مشهور «مادام بوواری» و «سالامبو» به‌عنوان نویسنده نثر پیشرو در نیمه دوم قرن نوزدهم به خاطر تحلیل‌های روانشناسانه، سبک رئالیسم در آثارش و نگاه سیاسی به فردگرایی و اجتماع در تاریخ ادبیات فرانسه نویسنده‌ای شاخص به حساب می‌آید. اما پرفروشترین رمان این نویسنده «تربیت احساسی» در سه جلد و درباره زندگی مرد جوانی نوشته شده است. دو اقتباس سینمایی و تلویزیونی نیز از این اثر ساخته شده است.

«سه تفنگدار» و «کنتِ مونت کریستو» رمان‌هایی که تا کنون الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌های سینمایی و انیمیشن شده و بخش بزرگی از خاطرات کودکی و بزرگسالی بسیاری از را رقم زده است، محصول نبوغ «الکساندر دوما» هستند که بیش از 150 اثر را در کارنامه ادبی خود ثبت کرده است.

پرفروش‌ترین رمان وی «کنتِ مونت کریستو» ماجرای شروع سلطنت لویی هجدهم و روزی که ناپلئون جزیره آلب را ترک کرد را روایت می‌کند. تا کنون از این کتاب سه اقتباس نمایشی ساخته شده است. نخستین فیلم برگرفته از این کتاب در سال 1908 ساخته شد و آخرین اقتباس سینمایی آن نیز در سال 2012 بود. اما این رمان پس از گذشت نزدیک به یک قرن هنوز الهام‌بخش ساخت آثار هنری است.

 بخش ادبیات تبیان


منبع: ایسنا/ترجمه: نیلوفر فلاحی