تبیان، دستیار زندگی
دولت یازدهم حالا کار خود را با شکل گیری کابینه آغاز کرده است و قاعدتا وزرا در هر حوزه ای اولویت بندی های خاص وزارت خانه مربوطه خود را مدنظر قرار می دهند تا در نهایت سیاست کلان دولت تدبیر و امید در بخشهای مختلف و به صورت توامان پیگیری شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقوی حسینی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

دولت در پرونده هسته ای در جهت منافع ملی تصمیم گیری کند


دولت یازدهم حالا کار خود را با شکل گیری کابینه آغاز کرده است و قاعدتا وزرا در هر حوزه ای اولویت بندی های خاص وزارت خانه مربوطه خود را مدنظر قرار می دهند تا در نهایت سیاست کلان دولت تدبیر و امید در بخشهای مختلف و به صورت توامان پیگیری شود.

هفته دولت نیز فرصت خوبی برای یادآوری چالش ها، اولویت ها و مشکلاتی است که دولت یازدهم در بخشهای مختلف با آن روبروست.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه تصمیم گیری درباره پرونده هسته ای کشورمان، مقابله با حرکتهای ضد امنیتی و از بین بردن تهدیدات را از مهمترین چالش های پیش روی دولت یازدهم در حوزه های سیاست داخلی و دیپلماسی خارجی عنوان می کند و در عین حال ابراز امیدواری می کند که دولت جدید در حل این مشکلات توفیقاتی را به دست بیاورد.

سید حسین نقوی حسینی

مشروح گفت و گوی تبیان با نقوی حسینی را در زیر می خوانید:

-مهمترین چالش های پیش روی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم را چه می دانید؟

در حوزه سیاست خارجی وزیر امور خارجه و ساختار سیاست خارجی ما با چند سرفصل مهم روبروست که باید بتواند در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در مورد آن به نتایجی دست یابد. سرفصل اول موضوع تحریم هاست. دامنه تحریم ها باید به نحوی جمع شود که جمهوری اسلامی ایران بتواند اهداف خود و منافع ملی را در عرصه بین الملل تامین کند. بحث دوم پرونده هسته یی جمهوری اسلامی است که وزارت خارجه باید بتواند نسبت به آن تصمیمات درست و دقیقی در جهت منافع ملی کشور بگیرد و بحث بعدی جایگاه منطقه ای جمهوری اسلامی و مواضع کشورمان در قبال بحران های منطقه ای مثل وضعیت مصر، سوریه، حوزه خلیج فارس و بیداری اسلامی است که باید بتوانیم در سیاست خارجی نسبت به آنها موضع دقیق و موثری اتخاذ کنیم.

-چقدر این امید وجود دارد که در دوره مدیریت جدید وزارت خارجه این اهداف محقق شود؟

آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه به جهت آشنایی که با عرصه بین الملل دارد در فراز و فرودهای سیاست خارجی کشور ایفای نقش کرده، مدیریت کرده و همینطور به دلیل آشنایی که عرصه بین الملل نسبت به ایشان دارد و او را به عنوان یک دیپلمات با تجربه می شناسند، فکر می کنم می تواند موفقیت های خوبی را در رویکردهای جدید و بهره گیری از تاکتیک های نو بدست بیاورد.

در حوزه سیاست خارجی وزیر امور خارجه و ساختار سیاست خارجی ما با چند سرفصل مهم روبروست که باید بتواند در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در مورد آن به نتایجی دست یابد. سرفصل اول موضوع تحریم هاست. دامنه تحریم ها باید به نحوی جمع شود که جمهوری اسلامی ایران بتواند اهداف خود و منافع ملی را در عرصه بین الملل تامین کند

-به نظر شما در حوزه سیاست داخلی، چه مواردی باید مدنظر دولت باشد؟

در سیاست داخلی وزیر کشور باید نقش اصلی را ایفا کند. در حوزه وزارت کشور بحث احزاب سیاسی، تعامل بین گروه های و جریانات سیاسی کشور، زمینه سازی برای حضور آنهادر تحولات و فعالیت های سیاسی، تعامل بین احزاب و حاکمیت و احزاب و مردم به جهت اینکه احزاب حلقه واسط مردم و حاکمیت محسوب می شوند باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین در بحث امنیت داخلی به دلیل اینکه کشور ما هدف دشمنان و معاندین است و فعالیت های ضد امنیتی زیادی علیه ما انجام می شود، باید راهکارهای مناسبی را برای مقابله با این حرکتهای ضد امنیتی اتخاذ کرد.

سید حسین نقوی حسینی

-وزارت کشور دولت جدید را در دستیابی به این اولویت ها موفق پیش بینی می کنید؟

آقای رحمانی فضلی در حوزه وزارت کشور از شخصیت های برجسته، خوش سابقه و معتدل نظام است که ارتباطات خوبی با مجلس و دولت دارد و می تواند تعاملات خوبی با بدنه اجرایی کشور برقرار کند. بر این اساس تعیین استانداران، فرمانداران و بخشداران که محور حوزه اجرایی استانها،  شهرستانها و بخشها محسوب می شود باید با مدیریت وزیر کشور انجام شود و من فکر می کنم آقای رحمانی فضلی هم در حوزه کاری خود می تواند موفقیت های خوبی به دست بیاورد.

-به نظر شما وزارت اطلاعات به عنوان یک وزارتخانه امنیتی در دوره جدید چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

وزارت اطلاعات نقش بسیار زیادی در شناسایی هدفگذاری های دشمن و برنامه ریزی هایی دارد که دشمنان ما در داخل و خارج از کشور انجام می دهند و همانطور که تاکنون سربازان گمنام امام زمان (عج) تلاش کرده اند و بسیاری از این تهدیدات را در نطفه خفه کرده اند، در این دوره نیز باید یتوانند تهدیدات را شناسایی و آنها را در نطفه خفه کنند و اجازه ندهند که آنها هیچ گونه اثر گذاری داشته باشند.

در سیاست داخلی وزیر کشور باید نقش اصلی را ایفا کند. در حوزه وزارت کشور بحث احزاب سیاسی، تعامل بین گروه های و جریانات سیاسی کشور، زمینه سازی برای حضور آنهادر تحولات و فعالیت های سیاسی، تعامل بین احزاب و حاکمیت و احزاب و مردم به جهت اینکه احزاب حلقه واسط مردم و حاکمیت محسوب می شوند باید مورد توجه قرار گیرد

-به نظر شما آیا مدیریت جدید وزارت اطلاعات در انجام این ماموریت ها موفق خواهد بود؟

در حوزه وزارت اطلاعات حجت الاسلام علوی از شخصیت های خوش سابقه در بخش امنیت و حراست است و به جهت سابقه کاری طولانی با فضای امنیتی کشور آشنایی دارد. ایشان همچنین در دوره هایی از مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم را به عهده داشته، با کمیسیون های امنیتی کار کرده و بر این اساس فکر می کنم وزارت اطلاعات هم بتواند با مدیریت آقای علوی به هدفهای خود دست پیدا کند.

مصاحبه: سارا کیان

بخش سیاست تبیان