تبیان، دستیار زندگی
منتخبی از آثار هنرمندان سراسر جهان در نمایشگاه‌های فرانسه جمع شده‌اند تا علاقه‌مندان به هنر تجسمی از این آثار بازدید کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرانسه میزبان شاهکارهای هنری


منتخبی از آثار هنرمندان سراسر جهان در نمایشگاه‌های فرانسه جمع شده‌اند تا علاقه‌مندان به هنر تجسمی از این آثار بازدید کنند.

مرکز "پمپیدو" در پاریس تا روز 4 نوامبر میزبان آثار «روی لیختنشتاین» هنرمند آمریکایی است.

روی لیختنشتاین

روی فاکس لیختنشتاین در 1923 در محله «منهتن» شهر «نیویورک» ایالات متحده چشم به جهان گشود و در تاریخ 29 سپتامبر 1997 چشم از دنیا بست. وی یکی از برجسته‌ترین هنرمندان پاپ آرت می‌باشد. آثار او عمدتاً برگرفته از تولیدات انبوه، تبلیغات و فرهنگ مردمی زمان خود می‌باشد. او پاپ آرت را نقاشی صنعتی و نه فقط لزوماً آمریکایی می‌دانست.

از ویژگی‌های نقاشی‌های او داشتن نقاط ریز است که الهام‌بخش همین سبک در کتاب‌های مصور شد.

می توان گفت که آثار لیختنشتاین شبیه پرینت هستند، اما در واقع نقاشی شده‌اند. لیختنشتاین یک صحنه یا موقعیت از یک کتاب مصور را برجسته می‌کند و آن را می‌کشد و سعی دارد به شکل جدیدی از اکسپرسیونیسم برسد که خود آن را "اکسپرسیونیسم انتزاعی" می‌خواند. در واقع لیختنشتاین - به عنوان نمونه‌ای از هنرمند پاپ آرت- سعی دارد "هنر سطح پائین" را با "هنر سطح بالا" ترکیب کند و هنر جدیدی خلق کند که - فارغ از خوبی یا بدی- در حرکت هنر قرن بیستم تاثیرگذار بوده است.

هارینگ نقاشی بود که با زبان سرراست و خالی از پیچیدگی خود یک راست به سراغ مردم می‌رفت و در عمومی‌ترین مکان شهرهای مختلف دست به خلق هنری می‌زد. آثار او در مرزی میان نقاشی، کاریکاتور و گرافیتی قرار دارند و از هرکدام از آن‌ها عناصری در خود دارد و با این حال هیچ کدام از آن‌ها نیست. پاره‌ای از منتقدان آثار او را از این جهت جذاب می‌دانند که خام دستانه و با عناصری از نظر بصری تو خالی ترسیم شده‌اند.

هارینگ نقاشی بود که با زبان سرراست و خالی از پیچیدگی خود یک راست به سراغ مردم می‌رفت و در عمومی‌ترین مکان شهرهای مختلف دست به خلق هنری می‌زد. ثار او در مرزی میان نقاشی، کاریکاتور و گرافیتی قرار دارند و از هرکدام از ن‌ها عناصری در خود دارد و با این حال هیچ کدام از ن‌ها نیست. پاره‌ای از منتقدان ثار او را از این جهت جذاب می‌دانند که خام دستانه و با عناصری از نظر بصری تو خالی ترسیم شده‌اند

استفاده از کتاب‌های مصور و تولیدات انبوه کارخانه‌ای تنها توجه لیختنشتاین نبودند، بلکه او حتی به نقاشی مجدد برخی از معروف ترین تابلوهای پابلو پیکاسو و هنری ماتیس هم پرداخت و شکل تازه‌ای از آنها را خلق کرد.

این مرکز میزبان بسیاری از آثار دیگر هنرمندان سال‌های 1980 است.

اما مهمان دیگر نمایشگاه‌های پاریس، «کیت هارینگ» - هنرمند آمریکایی - است که آثار تجسمی وی در موزه هنرهای معاصر پایتخت فرانسه تا 18 اوت به نمایش گذاشته می‌شود.

کیت هارینگ

کیت هارینگ نقاش و مجسمه سازی بود که از مطرح‌ترین نقاشان معاصر آمریکا در سبک پاپ آرت و نقاشی دیواری است. پاپ آرت سبکی از هنر است که در سال‌های 50 و 60 میلادی در انگلستان پایه گذاری شد و در نیویورک به اوج رسید.

این هنرمند فقید به عنوان هنرمند گرافیتی شناخته شده است. آثار منحصر به‌فرد وی دارای ویژگی‌هایی چون شاخصه‌های سیاسی و انتقادی است که آن را از دیگر آثار متمایز می‌کند.

او هنرمندی بود که برخلاف بسیاری از نقاشان پاپ آرت برای هنر خود تعهد سیاسی و اجتماعی قائل بود و در آثارش به نقد سیاست، مذهب، سرمایه داری و نفوذ رسانه‌ها می‌پرداخت. آثار او بسیار گزنده بودند و روایتی سرراست از محتوا را به نمایش می‌گذاشتند. هارینگ در آثار نقاشی‌اش از رنگ‌های تند و خطوط قوی استفاده می‌کرد و با حذف تمامی عناصر زائد مانند پرسپکتیو و سایه روشن، مخاطب را مستقیما با اثر درگیر می‌کرد. او آثار بسیاری در نقد مذهب و سیاست در ابعاد بزرگ روی دیوار و یا بوم‌های عظیم ایجاد کرده است.

هارینگ نقاشی بود که با زبان سرراست و خالی از پیچیدگی خود یک راست به سراغ مردم می‌رفت و در عمومی‌ترین مکان شهرهای مختلف دست به خلق هنری می‌زد. آثار او در مرزی میان نقاشی، کاریکاتور و گرافیتی قرار دارند و از هرکدام از آن‌ها عناصری در خود دارد و با این حال هیچ کدام از آن‌ها نیست. پاره‌ای از منتقدان آثار او را از این جهت جذاب می‌دانند که خام دستانه و با عناصری از نظر بصری تو خالی ترسیم شده‌اند. او در ابتدا شبانه به راه می‌افتاد و پس از چسباندن کاغذ مشکی بر روی تابلوهای تبلیغاتی ایستگاه‌های مترو نیویورک با گچ دست به نقاشی می‌زد. اما به ناگاه در سال 1984 به شهرتی جهانی دست یافت و آثارش راهی معتبر‌ترین گالری‌ها و موزه‌های جهانی شدند. از آن تاریخ به بعد او به خلق آثارش بر روی هر چیزی دست زد. از چوب و کاغذ و فلز و پلاستیک گرفته تا تی شرت و دکمه و خلاصه هر چیزی که بتوان روی آن نقاشی کرد.

کیت هارینگ سرانجام در 16 فوریه سال 1990 در حالی که تنها 31 سال داشت از بیماری ایدز درگذشت.

اما جنوب فرانسه نیز لبریز از آثار هنرمندان بزرگ جهان است. «سر نورمن فاستر»، از ستاره‌های معماری جهان آثارش را در ساختمانی که 20 سال قبل طراحی کرده بود به نمایش می‌گذارد.

سر نورمن فاستر

نورمن رابرت فاستر  معمار مشهور بریتانیاییاست. سبک وی بیشتر حول روش‌های معماری پایدار و سبز می‌چرخد.

شهرت او بیشتر به خاطر طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن فراگیر ش

ساختمان چهار ضلعی هنر در شهر "نیم" اواسط سپتامبر میزبان آثار این هنرمند است.

در کنار آثار منحصر به فرد و پربازدید این معمار انگلیسی که بیشتر عمرش را در اسپانیا گذراند، آثار تجسمی هنرمندان بزرگ دیگر نیز قرار دارد.

علاوه‌بر این‌ها، موزه تازه تاسیس "تمدن اروپا و مدیترانه" در پایتخت فرهنگی اروپا در مارسی قرار دارد.

طرح بنای این موزه توسط «رودی ریسیوتی» فرانسوی کشیده شده است.

در این موزه مجموعه‌ای از آثار خارق‌العاده هنرهای تجسمی تا روز ششم ژانویه به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین در کاخ «لانگ شامپ» شاهکارهای نقاشی مدرن از «ونگوگ» تا «ماتیس» برای بازدید علاقه‌مندان جمع‌آوری شده‌اند.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

همشهری انلاین

ایسنا