تبیان، دستیار زندگی
مجری شبکه من و تو: یک خواهر و برادر پس از 65 سال دوری از هم؛ یکدیگر را در فیسبوک پیدا کردند و بعد از این همه سال دوری از هم دوباره به یکدیگر رسیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه‌ ای دیگر از شبکه من و تو برای استفاده از فیسبوک


مجری شبکه من و تو: "یک خواهر و برادر پس از 65 سال دوری از هم؛ یکدیگر را در فیسبوک پیدا کردند و بعد از این همه سال دوری از هم دوباره به یکدیگر رسیدند".

جریان از این قرار بوده که این خواهر و برادر را در دوران کودکی از یکدیگر جدا کرده بودند و به دو پرورشگاه جدا گانه ای سپرده  بودند و پس از سپری شدن این سالها, برادر که به دنبال خواهرش بوده توسط پسر 7 ساله صاحب خانه اش  از طریق فیسبوک مادرش، نام خواهر این شخص را جستجوکرده و بعد از پیدا کردن خواهرش, این دو را به هم رسانده است.

فیس بوک و من و تو

اما نکته قابل تامل این است که مجری این شبکه در پی مفید جلوه دادن استفاده از این فضای مجازی بر روی این مطلب تاکید دارد که حتی کودکان هم می توانند از سنین پایین وارد این فضا شده و از آن استفاده کنند! این در حالی است که فضای فیسبوک, فضایی بسیار مضر و بعضا بسیار زننده برای جوانان و بخصوص برای کودکان است. چرا که اتاق فکر شبکه اجتماعی فیس بوک اهداف غیرانسانی خود را در پس جذابیت های تفریحی و امکانات جالب و کاربردی ، پنهان کرده اند.

تعدادی  از کارشناسان معتقدند برخی از سایت‌ها به خصوص فیس‌بوک مشکلات زیادی را به وجود آورده‌اند و در حقیقت مهم‌ترین مزیت این سایت‌ها که همان سهولت ارتباط با دیگران و دوست یابی است, در این بین مشکلات زیادی را هم برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

نمونه ای از این مشکلات، تعدادی از وکلای آمریکایی اعلام کردند هم‌اکنون عامل یک پنجم طلاق‌ها در این کشور سایت فیس‌بوک است.

در حقیقت محبوبیت فوق‌العاده این فضا باعث شده تا همسران امکان و موقعیت بیش‌تری برای خیانت به یکدیگر داشته باشند حتی بعضی از زن و شوهرها مرتبا صفحه همسر خود را در این سایت بررسی می‌کنند تا نشانه‌های احتمالی از ارتباط مخفیانه آن‌ها را با دیگران پیدا کنند.

حتی مواردی وجود دارد که بعضی از خانواده‌ها فقط به دلیل مشاهده ارتباطات پیامی بین همسر و دیگر دوستان آنلاینشان مشکوک شدند که این عامل در نهایت به طلاق منجر شده است.

اما نکته قابل تامل این است که مجری این شبکه در پی مفید جلوه دادن استفاده از این فضای مجازی بر روی این مطلب تاکید دارد که حتی کودکان هم می توانند از سنین پایین وارد این فضا شده و از آن استفاده کنند!

در انگلستان هم اوضاع از این نظر چندان مساعد نیست. در حال حاضر بیش از 14 میلیون کاربر فعال در این کشور از طریق فیس‌بوک با دوستان جدید و قدیم خود ارتباط دارند. اگرچه میزان طلاق در این کشور در طول سال‌های اخیر کاهش داشته، اما هنوز 40 درصد ازدواج‌ها در این انگلستان با شکست روبه رو می‌شود.

تاثیر منفی روی نمرات دانش‌آموزان:

دانش‌آموزان و دانش‌جویانی که از فیس‌بوک استفاده می‌کنند نمراتشان بسیار بدتر از آن‌هایی است که در این سایت عضو نیستند.

مطالعات نشان می‌دهد نمرات دانش‌آموزانی که از فیس‌بوک استفاده می‌کند نزدیک به 20 درصد از آن‌هایی که از این سایت استفاده نمی‌کنند پایین‌تر است.

اما با این حال نزدیک به سه چهارم دانش‌آموزانی که از سایت‌های اجتماعی استفاده می‌کنند معتقدند این سایت‌ها تاثیر منفی روی مطالعه و درس خواندن آن‌ها نداشته است. اما تحقیقات ثابت کرده است دانش‌آموزانی که از سایت‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند موفق‌ترند و 88 درصد از آن‌ها زمان بیش‌تری را صرف مطالعه غیر درسی می‌کنند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: جام نیوز