تبیان، دستیار زندگی
در رفتار با همسرم سردرگم هستم. ۱۲ سال از او کوچک ترم. او به هیچ وجه حاضر نیست درباره اختلاف نظرهایی که پیش می‌آید صحبت کند و دائما سکوت‌های چندین هفته‌ای دارد، با وجود اینکه زندگی‌ام و ۲ فرزندم را دوست دارم اما.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسر سایلنت با اختلاف سنی زیاد


در رفتار با همسرم سردرگم هستم. 12 سال از او کوچک ترم. او به هیچ وجه حاضر نیست درباره اختلاف نظرهایی که پیش می‌آید صحبت کند و دائما سکوت‌های چندین هفته‌ای دارد، با وجود اینکه زندگی‌ام و 2 فرزندم را دوست دارم اما برخی اوقات از سکوت‌های او ناراحت می‌شوم و به فکر جدایی می‌افتم. او همچنین بسیار راحت دروغ می‌گوید. لطفا راهنمایی‌ام کنید.

همسر سایلنت با اختلاف سنی زیاد

ارتباط بین زوجین مفهوم گسترده‌ای است که از نحوه ابراز علاقه و روابط کلامی تا شیوه بیان احساسات، حل مشکلات زناشویی و... را دربر می‌گیرد. به نظر می‌آید مشکل فعلی شما با همسرتان یک مشکل ارتباطی است. اختلاف نظرهای شما اغلب بدون استفاده از هرگونه راه حلی مسکوت گذاشته می‌شود و همسرتان رویکرد اجتنابی را در این باره انتخاب می‌کند؛ یعنی: سکوت‌های چندین هفته‌ای؛ چنان که باعث خستگی و درماندگی شما شده است.

برخی افراد در برابر مشکلات و مسائل زندگی مشترک ترجیح می‌دهند سکوت را انتخاب کنند و از این روش به نفع خود امتیازاتی را کسب کنند! درباره حل مشکل ارتباطی خود با همسرتان به نکات زیر توجه کنید:

سازگار شوید و کنار بیایید

تفاوت سنی زیاد گاهی در زندگی مشترک باعث به وجود آمدن مشکلاتی از جمله درک نشدن، سطح نیازهای متفاوت و... می‌شود که ممکن است علت برخی از مشکلات ارتباطی شما با همسرتان باشد؛ مثلا همسرتان علاقه به تفریحات یا روابط اجتماعی زیادی ندارد اما شما با توجه به رده سنیتان دوست دارید هیجانات خود را به این نحو تخلیه کنید. با توجه به اینکه سن شما را نمی‌دانیم، می‌خواهم به برخی مشکلات که در روابط شما ایجاد می‌شود دقت کنید و اگر لزوما به خاطر تفاوت سنی است آن را مغرضانه یا عامدانه ندانید. این ارزیابی واقع گرایانه کمک می‌کند که شما با اختلافات فرد بهتر سازگار شوید و کنار بیایید و همواره بر مذاکره اصرارنداشته باشید چرا که ما همه مشکلات را نمی‌توانیم از طریق گفت‌و‌گو حل کنیم.

امنیت خاطرش را تأمین کنید

در برابر اتهام زدن همسرتان به شما و دیگران اگر شکل بدبینی و سوء ظن وجود دارد بهتر است با او مجادله نکنید به طور معمول، افرادی که بدبین هستند از یک طرح واره ذهنی دوران کودکی رنج می‌برند که به آن‌ها این پیام را می‌دهد «دنیا ناامن است و افراد خطرناکی در آن زندگی می‌کنند پس نباید به آن‌ها اعتماد کرد.» سعی کنید تا حدامکان امنیت خاطر او را به صورت غیر مستقیم فراهم کنید. برعکس مجادله و دلیل آوردن سبب می‌شود که وی دلایل محکم تری را در بحث بعدی بازگو کند!

گاهی ما یک روش را چند سال بدون آنکه به نتیجه دلخواه برسیم دنبال می‌کنیم

چون عادت به انجام چنین شیوه‌ای از کودکی در ما شکل گرفته اما با کمی تغییر

و مطالعه با روش‌های بهتری برای ارتباط با همسر آشنا خواهیم شد. در هر حال

کمک گرفتن از یک متخصص و مشاوره حضوری کمک بهتری به تحلیل روابط شما

و همسرتان خواهد کرد

به دنبال مچ گیری نباشید

دروغ گفتن همسرتان هم باز با احساس ناامنی، حقارت و خودکم بینی ارتباط دارد افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ممکن است به راحتی دروغ بگویند و حقایق را کتمان کنند. آنچه موجب تشدید رفتار همسرتان می‌شود، سوال‌های مکرر و درخواست توضیح و اصرار به روشن کردن حقیقت است. بهتر است به جای این رفتار‌ها سعی کنید در مواردی که راحت دروغ می‌گوید و درخواست شما بر گفتن واقعیت هیچ اثری ندارد روش دیگری را جایگزین کنید؛ مثل احساس همدلی بیشتر، بیان احساس نگرانی خود از تاخیر یا.... و نه بازجویی و مچ گیری!؟

روش ارتباطی خود را تغییر دهید

در نحوه ارتباط کلامی خود با همسرتان دقت کنید. شاید اگر روش دیگری را انتخاب و جایگزین کنید بهتر نتیجه بگیرید. گاهی ما یک روش را چند سال بدون آنکه به نتیجه دلخواه برسیم دنبال می‌کنیم چون عادت به انجام چنین شیوه‌ای از کودکی در ما شکل گرفته اما با کمی تغییر و مطالعه با روش‌های بهتری برای ارتباط با همسر آشنا خواهیم شد. در هر حال کمک گرفتن از یک متخصص و مشاوره حضوری کمک بهتری به تحلیل روابط شما و همسرتان خواهد کرد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم سرا

مطالب مرتبط:

رنجیده ام اما هنوز دوستت دارم

 آئین نامه بحث های زناشویی

من و همسرم بلد نیستیم، حرف بزنیم

دروغ های من و همسرم !

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.