تبیان، دستیار زندگی

دوختن دهانه رحم در زنان باردار

یکی از عمل‌های جراحی که در برخی زنان باردار انجام می‌شود، سرکلاژ (Cerclage) یا دوختن دهانه رحم می‌باشد، زیرا این زنان به علت داشتن مشکلاتی در ناحیه رحم، قادر به نگه داشتن جنین خود نیستند و ممکن است با افزایش وزن جنین، دهانه رحم آنها باز شود و جنین خود را از دست بدهند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرکلاژ   بارداری   حاملگی   دوختن دهانه رحم در زنان باردار


در بعضی زنان، دهانه رحم توانایی تحمل فشار ناشی از بزرگ شدن جنین و کیسه آب و جفت را ندارد و ممکن است خود به خود باز شود و زایمان زودرس انجام گیرد و یا سقط جنین اتفاق بیفتد.

 

سرکلاژ چیست؟

در زنانی که دچار نارسایی دهانه رحم هستند، قسمت انتهایی رحم آنها که به واژن ختم می‌شود، با استفاده از بخیه دوخته می‌شود تا با بسته شدن دهانه رحم، از تولد نوزاد نارس جلوگیری شود.

 

هنگامی که رشد نوزاد کامل شد، حدودا در هفته 37 بارداری، این بخیه ها کشیده می‌شوند و معمولا تا قبل از تولد نوزاد از بین می‌روند.

 

اگر پزشک متخصص زنان تشخیص دهد که دهانه رحم زن بارداری در معرض خطر بازشدن است، باید این عمل را انجام داد.

 

معمولا اولین جنینی که به علت این مشکل سقط می‌شود، سن حاملگی بالاتری نسبت به جنین‌های بعدی دارد، یعنی در هر بار حاملگی وضع بدتر می‌شود.

اگر عمل سرکلاژ را انجام دادید، به محض مشاهده نشت مایع از واژن خود، فورا پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، زیرا ممکن است علامتی از پارگی زودرس کیسه آب جنین باشد

 

چرا سرکلاژ انجام می‌گیرد؟

قبل از بارداری، دهانه رحم در زنان حالت سفت و محکمی دارد. در اواخر بارداری سفتی دهانه رحم کاهش می یابد تا شرایطی فراهم شود که دهانه رحم حین زایمان باز شود و نوزاد به دنیا بیاید.

حال اگر در طول حاملگی، دهانه رحم ضعیف و شل باشد، فرد در معرض سقط جنین و یا زایمان زودرس قرار می‌گیرد.

 

اگر پزشک متخصص زنان، مشکلات زیر را در زن بارداری مشاهده کند، برای او عمل سرکلاژ را پیشنهاد می‌دهد:

 

- اگر فرد بی دلیل زایمان زودرس داشته باشد و یا سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد و یا دو سقط بی دلیل در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد.

 

- اگر در سونوگرافی هفته 20 تا 24 بارداری، مشاهده شود که طول گردن رحم در خانمی کوتاه است، به خصوص اگر این خانم، سابقه سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری داشته باشد.

 

- اگر قبل از هفته 24 بارداری، اتساع (باز شدن) دهانه رحم در خانمی دیده شود. این مورد، حالت اورژانسی برای انجام عمل سرکلاژ محسوب می‌شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است به از دست دادن جنین منجر شود.

 

- اگر فردی دچار سقط‌های مکرر شود و علی رغم استفاده از راه های درمانی و دارویی تحت نظر پزشک متخصص، باز هم به سقط جنین مبتلا می‌شود، انجام عمل سرکلاژ قبل از آمیزش برای او توصیه می‌شود. اگرچه انجام این عمل قبل از آمیزش، قدرت باروری فرد را کاهش می‌دهد، در این خصوص متخصص مربوطه با در نظر گرفتن شرایط بیمار و سقط‌های مکرر او، تشخیص صحیح خود را خواهد داد.

 

انواع سرکلاژ

1- McDonald Stitch : در این نوع سرکلاژ، مادر می تواند زایمان طبیعی انجام دهد.

 

2-Shirodkar Stitch : در این نوع سرکلاژ ممکن است مادر بتواند زایمان طبیعی انجام دهد و در غیر این صورت باید تحت جراحی سزارین قرار بگیرد.

 

3- Abdominal Stitch : هنگامی که طول گردن رحم کوتاه باشد و یا آسیب دیده باشد، بافت کافی برای انجام عمل سرکلاژ وجود ندارد و از این روش استفاده می‌شود.

برشی در ناحیه شکم مادر ایجاد می‌کنند و قسمت‌های بالا و پایین دهانه رحم  را به هم متصل می‌کنند. مادرانی که با این روش تحت عمل سرکلاژ قرار می‌گیرند، تنها از طریق سزارین می توانند زایمان کنند.

 

4-Lash Cerclage : سرکلاژی است که قبل از باردار شدن انجام می‌گیرد و مادرانی که با این روش تحت عمل سرکلاژ قرار می‌گیرند تنها از طریق سزارین می‌توانند زایمان داشته باشند.

بارداری

فواید سرکلاژ

- افزایش مدت زمانی که زن باردار بتواند جنین را در رحم خود نگه دارد.

- جلوگیری از زایمان زودرس

- کاهش میزان سقط جنین

- افزایش احتمال به دنیا آمدن نوزاد سالم و کاملبه

زنانی که این عمل را انجام می‌دهند، توصیه اکید می‌شود که فعالیت‌های شدید خود را در طی روز کاهش دهند تا انقباضات رحمی و مشکلات بعدی برایشان ایجاد نشود

 

عوارض سرکلاژ

اگرچه این عمل برای برخی افراد لازم می‌باشد، اما همان طور که می‌دانید انجام هر عمل جراحی عوارضی دارد که بیمار باید از آنها مطلع باشد.

عوارض احتمالی عمل سرکلاژ شامل موارد زیر می‌باشد:

 

- زایمان زودرس

- عفونت داخل رحمی

- پارگی زودرس کیسه آب جنین

- پرولاپس و یا افتادگی کیسه آب جنین

- بارداری چند قلویی

- سقط جنین به دلیل ناهنجاری‌های شدید جنینی

- عفونت

- انقباضات رحم

- خونریزی واژینال

- پارگی دهانه رحم

- ناتوانی دهانه رحم در کوتاه یا باز شدن

- تنگی گردن رحم

- مجرای غیر طبیعی بین مثانه و واژن (فیستول مثانه)

- پارگی رحم

- تب

- شل شدن بخیه

- سقط جنین

 

هشدارها

1- اگر عمل سرکلاژ را انجام دادید، به محض مشاهده نشت مایع از واژن خود، فورا پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، زیرا ممکن است علامتی از پارگی زودرس کیسه آب جنین باشد. پارگی این کیسه قبل از هفته 37 بارداری، بسیار خطرناک می‌باشد.

 

2- گاهی با وجود دوختن دهانه رحم مادر، پزشک مجبور می‌شود در موارد اضطراری مادر را سزارین کند.

لذا به زنانی که این عمل را انجام می‌دهند، توصیه اکید می‌شود که فعالیت‌های شدید خود را در طی روز کاهش دهند تا انقباضات رحمی و مشکلات بعدی برایشان ایجاد نشود.

نقش استراحت در این زمینه آنقدر مهم است که حتی برای زنانی که با مشکل نارسایی دهانه رحم روبرو هستند و نمی‌توانند عمل سرکلاژ را انجام دهند، استراحت زیاد به آنها توصیه می‌شود.


مطالب مرتبط:

علل و علائم سقط جنین

وقتی جفت در حاملگی پایین می‌افتد

جدا شدن زودرس جفت قبل از زایمان

حاملگی‌های پرخطر

تغییرات مادر و جنین در بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.