تبیان، دستیار زندگی
جدایی در دوران نامزدی یا عقد ممکن است به هر دلیلی اتفاق بیفتد. خیلی ها معتقدند شکست در این دوران جلوگیری از یک ضرر بزرگتر است و ما هم با این ایده، در صورتی که پای دلایل واهی در میان نباشد موافقیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا باید به نامزد سابقتان برگردید؟


جدایی در دوران نامزدی یا عقد ممکن است به هر دلیلی اتفاق بیفتد. خیلی ها معتقدند شکست در این دوران جلوگیری از یک ضرر بزرگتر است و ما هم با این ایده، در صورتی که پای دلایل واهی در میان نباشد موافقیم. با این حال، بعد از جدایی خیلی ها تحمل بار سنگین آن را ندارند و به رجوع فکر می کنند. در چنین شرایطی آیا باید رجوع کرد؟

نامزد

عشق قبلی شما به دلیلی «قبلی» شده، و شما باید ساعت‌ها فکر کنید تا خود را از این موقعیت جدا کنید، به گذشته نگاه کنید  و بی‌طرف به مسائل نگاه کنید.

واقعیت این است؛ بعد از قطع رابطه یا حتی طلاق، شخص دلشکسته تا مدت‌ها آن را در ذهن دارد و بار‌ها سعی می‌کند به شخص سابق برگردد. قسمتی به خاطر میل به کنترل، قسمتی میل به موفق شدن، بخشی برطرف کردن این خواسته که مشکل را برطرف کنید و قسمتی احساس واقعی حاکی از این واقعیت که آن شخص را دوست دارید. پس اگر خودتان را در موقعیت برگشتن به نامزد سابق می‌بینید، احساستان قابل درک است. ولی اگر به موفقیت فکر می‌کنید باید درست و با دقت پیش بروید. نباید نامزد قبلی را به موقعیت دورتری از خودتان بفرستید و به وجهه خودتان آسیب برسانید و دوباره‌‌ همان آدم سابق باشید.

این هم چند رفتار و عملی که مطمئناً برای برگشتن نامزد سابق انجام می‌دهید:

- تلفن می‌زنید… پیامک می فرستید، به صحبت در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل روی می آورید. این یعنی یک رابطه تمام شده را بی آنکه دقیقا استراتژی درستی برای قطع کردن یا ادامه دادنش داشته باشید، در حالت تعلیق قرار می دهید و به شکلی غیر منطقی پیش می روید.

- سعی می‌کنید از جاذبه‌های جنسیتان استفاده کنید. شما اگرچه در دورانی به هم محرم بوده اید و بسیار نزدیک شده اید اما مطمئن باشید وقتی رابطه تان به جدایی رسیده، کاری از جاذبه های جنسی هم برنمی آمده است. اگر عنوان نامزد قبلی را دارید بدانید که این کار جواب نمی‌دهد و حتی اگر او جذب هیجانات جنسی اش شود تضمینی برای ادامه دادن رابطه‌تان نیست.

- به او می‌گویید دوستش دارید و هرگز نمی‌توانید شخص دیگری را به اندازهء او دوست داشته باشید. شاید کمی خوشش بیاید ولی باعث در تنگنا گذاشتن او می‌شود و باعث می‌شود شما مستقل یا جذاب نباشید. او احساس برتری نسبت به شما پیدا خواهد کرد و عزت نفس شما صدمه خواهد دید. در مقابل، شبیه افراد وابسته و ناتوان و ضعیف به نظر خواهید رسید.

- قول می‌دهید اگر او برگردد و یک شانس دیگر به شما دهد، تغییر می کنید. مگر اینکه جداییتان به سبب رفتار خاصی بوده باشد که واقعاً نیاز به تغییر دارید. در غیر این صورت نباید خودتان را در چنین مسیری قرار دهید.

به او می‌گویید دوستش دارید و هرگز نمی‌توانید شخص دیگری را به اندازهء او دوست داشته باشید. شاید کمی خوشش بیاید ولی باعث در تنگنا گذاشتن او می‌شود و باعث می‌شود شما مستقل یا جذاب نباشید. او احساس برتری نسبت به شما پیدا خواهد کرد و عزت نفس شما صدمه خواهد دید

چطور رفتار کنیم؟

مطمئناً دلتان نمی‌خواهد برای بودن در رابطه‌ای طرف مقابلتان را متقاعد کنید. این توافق باید دو طرفه اتفاق بیفتد و نامزد سابق شما هم به اندازه خود شما به این نتیجه برسد که باید به شما برگردد. در چنین شرایطی است که می توانید به ریشه یابی مشکل بپردازید و با شرکت در جلسات مشاوره بررسی کنید که آیا امکان بازگشت شما به یکدیگر وجود دارد؟ چقدر احتمال دارد مشکل دوباره تکرار شود و برای تکرار نشدن آن چه باید کرد.

دقت داشته باشید که برگشتن شما به یکدیگر فقط در صورتی عاقلانه و امکان پذیر است که مشکل بزرگ و شکاف عظیمی مثل اعتیاد، تفاوت های اساسی شخصیتی، عدم کفویت اعتقادی و هوشی و اقتصادی و بیماری های روانی و اختلالات شخصیتی وجود نداشته باشد. شما یک بار در رابطه تان شکست خورده اید پس تشخیص این مورد را به مشاور امین و مجرب بسپارید و با او مشورت کنید.

عمل کردن بر طبق احساسات، ایده آل یا منطقی نیست و حتی شاید شما را ضعیف و کم عزت نشان دهد. جذاب بودن به اعتماد به نفس بستگی دارد. اجازه دادن به اینکه احساسساتتان  بر شما مسلط شود، اعتماد به نفستان را پایین می‌آورد، در نتیجه ضعیف به نظر خواهید رسید. نکتهء مهم، داشتن اعتماد به نفس است. زمانی برای بروز احساسات طبیعیتان بگذارید و اجازه دهید احساساتتان تخلیه شود. نادیده گرفتن مسائل، دلیل بر  نبودنشان نیست. سعی نکنید آنچه را که نمی‌توانید کنترل کنید. خودتان را دست کم نگیرید و اجازه دهید دیگران نسبت به از دست دادنتان حسادت کنند.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: ایده آل، جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.