تبیان، دستیار زندگی
آدم های زیادی پیدا می شوند که بخواهند مبالغ هنگفتی پول بدهند تا تنها کمی آدرنالین شان فعال شود؛ با پنج تفریح هیجان انگیز تابستانه که در شمار گردشگری های ماجراجویانه قرار می گیرند، آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردش‌های هیجان انگیز و ماجراجویانه


آدم های زیادی پیدا می شوند که بخواهند مبالغ هنگفتی پول بدهند تا تنها کمی آدرنالین شان فعال شود؛ با پنج تفریح هیجان انگیز تابستانه که در شمار گردشگری های ماجراجویانه قرار می گیرند، آشنا شوید.

برای خیلی ها زمان گردشگری تاریخی و حتی طبیعی هم به پایان رسیده است. به ویژه این جوانان هستند که سفر می کنند تا کارهای عجیب و غیب انجام دهند. کارهایی که برایشان هیجان زا باشد و خاطراتش را هیچگاه فراموش نکنند. گردشگری ماجراجویانه یکی از شاخه های گردشگری است که روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود.

این نوع گردشگری با آنکه هزینه بیشتری نیاز دارد اما پرطرفدار است و شامل رشته ها و انواع گوناگونی می شود که بعضی از آنها در ایران قابل اجرا و تجربه است. پس اگر از سفرهای عادی خسته شده اید و دلتان هیجان می خواهد به پیشنهادات ما بیندیشید. هر چند در بسیاری از کشورها شهر بازی ها و دیزنی لندها طرفداران زیادی دارداما از آنجا که شهربازی های ایران وسایل قدیمی دارند و هر از گاهی خبر کشته شدن افرادی که از آنها استفاده می کنند منتشر می شود، این تفریح مهیج را به دلیل اینکه نمی خواهیم به شما آسیبی وارد آید، معرفی نمی کنیم.

پنج تفریح هیجان انگیز  

بانجی جامپینگ

بانجی جامپینگ

قیمت بلیت این ورزش هیجان انگیز 55 هزار تومان است ولی متاسفانه خانم ها نمی توانند از آن لذت ببرند و این ورزش کاملا مردانه! است. همین طور افراد بالای 100 کیلو و بیماران قلبی و افرادی که عمل جراحی انجام داده اند و کودکان زیر 15 سال نیز مجاز به استفاده بانجی جامپینگ نیستند. در اطراف تالاب لیپار در چابهار صخره هایی وجود دارد که جوان می دهد برای بانجی جامپینگ به شرط اینکه برای استفاده از این طبیعت خدادادی برنامه ریزی شود.

شاید عکس ها و فیلم های زیادی از بانجی جامپینگ دیده باشید. بانجی جامپینگ در حقیقت ورزشی است که در آن ورزشکار خود را توسط محافظ و طنابی فنردار از ارتفاعی بلند به پایین پرتاب می کند اما این روزها بیشتر جنبه تفریحی پیدا کرده تا ورزشی. این ورزش به طور مدرن برای اولین بار در آوریل 1979 میلادی در بریستول،انگلستان توسط چهار نفر از اعضای کلوب ورزش های خطرناک انجام شد و این چهار نفر از اعضای کلوب ورزش های خطرناک انجام شد و این چهار نفر از روی پل معلق کلیفتون به پایین پریدند.
مسئول این عملیات «دیوید کیرک» نام داشت که بلافاصله بعد از پایان عملیات دستگیر شد اما چندی بعد به آمریکا رفت و از روی پل های گلدن گیت و رویال جورج پرید و باعث محبوبیت این ورزش در بین مردم شد. از سال 1386 نیز این ورزش تفریحی به ایران آمد. اگر سری به دربند زدید و از هوای آن لذت بردید، می توانید از بانجی جامپینگ 40 متری توچال پایین بپرید.

رفتینگ

رفتینگ یا واژه فارسی آن قایقرانی در آب های خروشان یکی از انواع پرطرفدار گردشگری است که اندک زمانی است که در ایران نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. با آنکه ایران از نظر رودخانه های خروشان و مناسب این رشته غنی است و همینطور سابقه ساختن «کلک» با شاخه های درخت به هم بسته شده، توسط عشایر و گذشتن از رودخانه ها در آن خیلی طولانی است اما در مقایسه با دیگر کشورهای هنوز راهی طولانی پیش رو داریم تا این رشته گردشگری هیجان انگیز بین مردم و گردشگران جا بیفتد. به هر حال هر چه هست شما این فرصت را دارید تا بدون آنکه هزینه سفرهای خارجی را بپردازید، در رودخانه ارمند که بخشی از رود پرخروش کارون است، این تجربه ناب را به دست آوردید. مطمئن باشید آنقدر به شما خوش خواهد گذاشت که دوست دارید هر سال تابستان این تجربه را تکرار کنید.

در ضمن رفتینگ هم ربطی به دانستن شنا ندارد. هر چند اگر شنا بدانید بهتر است اما اگر ندانید غصه نخورید و خود را از این تفریح محروم نکنید. به شما جلیقه نجات می دهند و همینطور طرز زنده ماندن در رودخانه را یاد می دهند چرا که شنای رودخانه ای با شنا در استخر و دریا متفاوت است. قیمت تور یکروزه رفتینگ در حال حاضر 138 هزار تومان است و هزینه رفت و برگشت به اصفهان هم با خودتان است. از آنجا راهی استان کهگیلویه و بویراحمد می شوید تا به ارمندرود برسید.

غارنوردی خیلی حرفه ای است و به تجهیزات کاملا حرفه ای نیاز دارد و همینطور آموزش های خاص برای غارپیمایی عمودی و افقی اما غارپیمایی معمولا قدم برداشتن در غار و پیشروی در دل کوه ها به صورت عمودی است

غارپیمایی

غارنوردی با غارپیمایی متفاوت است. معمولا غارنوردی خیلی حرفه ای است و به تجهیزات کاملا حرفه ای نیاز دارد و همینطور آموزش های خاص برای غارپیمایی عمودی و افقی اما غارپیمایی معمولا قدم برداشتن در غار و پیشروی در دل کوه ها به صورت عمودی است. غارپیمایی به خاطر سکوت و تاریکی که دارد، هیجان توصیف ناپذیری را هم به دنبال دارد.

برنامه های غارپیمایی متفاوتی وجود دارند که می توانید همراه آنها شوید فقط این نکته را به یاد داشته باشید که هیچگاه زباله هایتان را در داخل غارهای رها نکنید، از یادگاری نویسی روی دیواره غارها خودداری کنید و همینطور هیچ چیزی از غار به یادگاری با خودتان نیارید مگر عکس و خاطره. طبیعت گردانی بهترین لذت را می برند که هیچ اثری از خود در طبیعت باقی نگذارند.

پاراسل

پرواز بدون واسطه هواپیماها همیشه یکی از آرزوهای انسان بوده. شاید تا حدودی این آرزو با وسایلی چون پاراگلایدر و یا پاراسل به وقوع بپیوندد. پاراسل را هم می شود در گروه ورزش های آبی قرار دارد و هم در گروه ورزش های هوایی در حقیقت این ورزش نقطه مشترک ورزش های آبی و ورزش های هوایی است. پاراسل چتری است که ماجراجو به خود می بندد و به وسیله قایق موتوری با طناب مخصوص بر آب های آرام کشیده می شود.پس از حرکت قایق، فرد با توجه به مقدار طناب در هوا و در انتهای قایق، به حرکت درآمده و در آسمان شناور می شود.

پاراسل

در این ورزش پوشیدن جلیقه نجات الزامی است. هنگامی که سرعت قایق به سرعت مورد نیاز می رسد، ناخدای قایق که در رشته پاراسل دارای تجربه و تبحر کافی است به آرامی طناب را رها می کند و در نتیجه باعث فاصله گرفتن چتر پاراسل و فرد آویزان، از کف قایق می شود. در رودخانه هایی با جریان آب های تند و خروشان، به علت وجود خطرهایی مانند غرق شدگی و عدم تعادل قایق، انجام پاراسل ممنوع است. به طور کل بهترین مکان برای این ورزش زیبا، دریاچه سدهاست اما در حال حاضر امکان اجرای این ورزش هیجان انگیز در جزیره کیش مهیاست. قیمت این ورزش هیجان انگیز در جزیره کیش برای هر 10 دقیقه 70 هزار تومان است.

کیبل اسکی

کیبل اسکی همان اسکی روی آب خودمان است. در این ورزش اسکی باز با یک طناب توسط یک کابل الکترونیکی کشیده می شود. در اسکی روی آب سنتی این کشش توسط قایق انجام می شد. یکی از مزیت های کیبل اسکی نسبت به اسکی روی آب به شیوه سنتی، دوستدار محیط زیست بودن این ورزش مهیج است. شاید جالب باشد اگر بدانید بزرگترین کیبل اسکی جهان و نخستین سایت اسکی روی آب خاورمیانه در جزیره کیش قرار دارد.

کیبل اسکی کیش به طول 860 متر و عرض 160 متر با پنج برج در آب های نیلگون خلیج فارس نصب شده و با سرعت 28 تا 62 کیلومتر در ساعت، امکان سرویس دهی به 12 نفر را به طورهمزمان دارد. این سایت در یکی از زیباترین نقاط ساحل شرقی کیش با درختان نارگیل فراوان و درختان لور قدیمی و غیره، با آلاچیق  های متعدد در طول ساحل، نزدیک اسکله بزرگ تفریحی و پلاژ آقایان واقع شده و امکانات پارکینگ نیز برا آن فراهم است. این ورزش آسان، ایمن و لذتبخش، شرایط سنی خاصی نداشته و همه می توانند از سه سال تا 93 سال از آن لذت ببرند. فقط بازوها ودست های قوی نیاز دارد و لذت زیادی دارد. بهتر است عینک های ویژه آب هم بزنید تاقطرات آب چشمانتان را اذیت نکند هزینه استفاده از این تفریح هیجان انگیز هم برای هر یک ساعت 60 هزار تومان است.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از هفت صبح