تبیان، دستیار زندگی
ولی‌الله سیف با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و پس از تأیید مجمع عمومی بانک مرکزی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی ایران و جانشین محمود بهمنی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانجام بانک مرکزی رئیس‌دار شد!


ولی‌الله سیف با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و پس از تأیید مجمع عمومی بانک مرکزی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی ایران و جانشین محمود بهمنی شد.

رئیس بانک مرکزی

پنجاه و پنجمین جلسه مجمع عمومی عادی به‌صورت فوق العاده بانک مرکزی در تاریخ چهارشنبه 30 مرداد 92 به‌ریاست روحانی رئیس جمهور و با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، وزیر نفت و معاون برنامه ریزی تشکیل شد و انتصاب ولی‌الله سیف به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی به تأیید مجمع عمومی رسید.

سرانجام بعد از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و اما و اگرهای فراوان رئیس‌کل بانک مرکزی دولت یازدهم منصوب شد.

از همان روزهای نخست که در گوشه و کنار محافل خبری اعضای کابینه یازدهم معرفی می‌شدند خبرگزاری تسنیم در خبری رسماً از انتخاب ولی‌الله سیف به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داده بود.

سیف دارای دکترای حسابداری و امور مالی از دانشگاه علامه طباطبایی است. سیف مدیریت مالی و عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ عضو هیئت مدیره بانک سپه؛ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک ملت؛ معاون اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان؛ معاون بازرگانی و بین الملل بنیاد مستضعفان و جانبازان؛ رییس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک صادرات؛ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک سپه؛ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران؛ رییس هیئت مدیره و مدیرعامل فیوچر بانک در بحرین و عضو هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کارآفرین را در کارنامه اجرایی خود دارد.

سیف دارای دکترای حسابداری و امور مالی از دانشگاه علامه طباطبایی است. سیف مدیریت مالی و عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران؛ عضو هیئت مدیره بانک سپه؛ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک ملت؛ معاون اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان؛ معاون بازرگانی و بین الملل بنیاد مستضعفان و جانبازان؛ رییس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک صادرات؛ رئیس و مدیرعامل بانک کارآفرین را در کارنامه اجرایی خود دارد

وی همچنین عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نایب‌رئیس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مۆسس شورای فقهی بانک ملی ایران، عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و «چهره ماندگار صنعت بانک‌داری ایران» در همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی را در رزومه کاری خود دارد.

رئیس بانک مرکزی

از سال 1339 تاکنون بانک مرکزی 17 رئیس‌کل را به خود دیده که هرکدام سیاست‌ها و عقاید متفاوتی در خصوص بانک‌داری و بازار پولی و ارزی داشتند و همین امر موجب شد تا اقتصاد ایران در سالهای مختلف شاهد وقایع متفاوت ارزی و پولی باشد.

ابراهیم کاشانی، علی‌اصغر پورهمایون، مهدی سمیعی، خداداد فرمانفرمائیان، عبدالعلی جهانشاهی، محمد یگانه، حسنعلی مهران، یوسف خوش‌کیش، محمدعلی مولوی، علیرضا نوبری، سید محسن نوربخش (دو دوره)، مجید قاسمی، سید محمدحسین عادلی، ابراهیم شیبانی، طهماسب مظاهری و محمود بهمنی، رۆسای بانک مرکزی از سال 1339 تا 1392 هستند. و با حکم امروز رئیس جمهور نام ولی‌الله سیف به‌عنوان هجدهمین رئیس‌کل بانک مرکزی در تاریخ ثبت شد.

امکان کار خارق‌العاده در مدت زمان کوتاه وجود ندارد

رئیس جدید بانک مرکزی با بیان این‌که باید به تدریج به سمت انطباق سیستم بانکی و کنترل رشد نقدینگی برویم، گفت: امکان کار با سرعت و خارق‌العاده در مدت زمان کوتاه وجود ندارد و فعالیت‌های بانکی باید به تدریج تحت کنترل قرار گیرد.

ولی‌الله سیف با بیان این‌که اگر 1.3 هزار میلیارد ریال سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را کسر کنیم به معنای آن نیست که رقمی در بانک وجود دارد، گفت: بانک‌ها در حال حاضر به بانک مرکزی بدهکار هستند و پول پرقدرت بانک مرکزی به اقتصاد تزریق شده است.

در واقع علت رشد کنترل‌نشده نقدینگی در کشور ما وجود پول بانک مرکزی است و از همین زمینه نشأت می‌گیرد، بنابراین چاره‌ای نداریم که به تدریج خود را به سمت کنترل نقدینگی انطباق دهیم و بانک‌ها مجاز نباشند که از منابع بانک مرکزی که تاثیرات تورمی شدید دارد، استفاده کنند

وی تصریح کرد: در واقع علت رشد کنترل‌نشده نقدینگی در کشور ما وجود پول بانک مرکزی است و از همین زمینه نشأت می‌گیرد، بنابراین چاره‌ای نداریم که به تدریج خود را به سمت کنترل نقدینگی انطباق دهیم و بانک‌ها مجاز نباشند که از منابع بانک مرکزی که تاثیرات تورمی شدید دارد، استفاده کنند.

رئیس جدید بانک مرکزی گفت: وعده‌هایی که داده می‌شود و افق‌هایی که برای آینده روشن می‌شود به سرعت قابل عمل شدن نیست و ما باید به تدریج به سمت ایجاد تعادل برویم.

رئیس بانک مرکزی

سیف ابراز امیدواری کرد که با فعالیت بیشتر بانک‌ها و رشد سپرده‌های آنها این خلأ پولی برطرف شود و نظام بانکی بتواند با جهت‌گیری صحیح و ارائه‌ی تسهیلات در جهت حمایت از تولیدات واقعی رسالت خود را انجام دهد.

وی با اشاره به یکی از وظایف بانک مرکزی مبنی بر نظارت بر فعالیت بانک‌ها نیز گفت: رسالت بانک مرکزی حاکم کردن انضباط فعالیت‌های پولی است و هرگونه تخلف باید به شدت پیگیری و متوقف شود.

رئیس جدید بانک مرکزی افزود: در حال حاضر ما دوگونه فعالیت‌های پولی را در بانک‌ها شاهدیم که یکسری آنها خارج از افق دید و نظارت بانک مرکزی بوده و غیرقانونی است که هرچه سریع‌تر بانک مرکزی باید آنها را شناسایی و تحت کنترل و نظارت خود قرار دهد و یا اگر ممنوع است آنها را متوقف کند.

سیف به فعالیت‌های موسسات اعتباری و مالی که تحت نظارت بانک مرکزی هستند نیز اشاره کرد و گفت: برای این موسسات و عملیاتی‌کردن نظارت بیشتر بر آنها باید به گونه‌ای رفتار کرد که در چارچوب نظام بانکی فعالیت داشته باشند.

وی در پایان گفت: اگر این انضباط را در نهادهای پولی فعال ایجاد کنیم می‌توان به تحقق اهداف اقتصادی کشور دست یافت و رسیدن به آنها را تسهیل کرد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منبع : تسنیم، ایسنا