تبیان، دستیار زندگی
معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون، ۸۰ شهید و پنج جانباز آمر به معروف و ناهی از منکر تقدیم انقلاب شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهدای آمر به معروف و ناهی از منکر


معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون، 80 شهید و پنج جانباز آمر به معروف و ناهی از منکر تقدیم انقلاب شده است.

شهید

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مقدسی در مراسم اختتامیه «همایش ملی امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ‌پذیری» که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی جانشین نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان و استاندار سمنان برگزار شد، اظهار کرد: از تعداد 80 شهید امر به معروف و نهی از منکر، بیشترین تعداد با تقدیم 12 شهید از مازندران و پس از آن، 9 شهید در تهران است.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان کرد: پنج جانباز امر به معروف و نهی از منکر نیز از استان همدان هستند.

وی افزود: آمران به معروف و ناهیان از منکر باید نسبت به انجام این فریضه مهم و حیاتی در جامعه مسلط باشند.

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد: بسیاری از معضلات اجتماعی با انجام صحیح امر به معروف و نهی از منکر بر اساس ضوابط و مقررات برطرف می‌شود.

مقدسی خاطرنشان کرد: خداوند نخستین آمر به معروف و ناهی از منکر است و در واقع باید گفت که آمران به معروف و ناهیان از منکر جانشینان خدا بر روی زمین هستند.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد: تذکر لسانی وظیفه‌ای همگانی است و پذیرش آن در جامعه باید نهادینه شود.

در این مراسم که در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای کومش سمنان برگزار شد، معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان، فرماندار سمنان، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان، جانشین سپاه استان سمنان، نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان حضور داشتند.

سیره اخلاقی شهدا در زمینه امر به معروف و نهی از منکر

امام صادق علیه‌السلام فرمود: «کُونُوا دُعاةَ النّاسِ به غیرِ اَلْسِنَتِکُم؛ مردم را به غیر زبانتان و با عمل، دعوت کنید».

شهید علی ماهانی

یکی از همرزمان شهید علی ماهانی درباره روش این بزرگوار در تذکر دادن به اطرافیان برای اجرای احکام الهی می‌گوید: «فضای منطقه طوری بود که بعضی افراد کمتر به نماز جماعت صبح و جلسات قرائت قرآن اهمیت می‌دادند و به صورت منظم و دایمی و باانگیزه در این‌گونه مراسم‌ها شرکت نمی‌کردند. این شهید بزرگوار هیچ وقت به کسی مستقیم نگفت: بیایید نماز جماعت یا کلاس قرآن. ایشان وقت نماز که می‌شد، خودش وضو می‌گرفت و به طرف مسجد می‌رفت و بعد از نماز هم شروع به قرائت قرآن می‌کرد. به گونه‌ای شده بود که بچه‌ها به محض اینکه می‌دیدند علی آقا وضو می‌گیرد، می‌فهمیدند وقت نماز است و آن‌ها نیز بدون تذکر دادن وضو می‌گرفتند و به طرف مسجد می‌رفتند. این حرکت شهید به اندازه‌ای در نیروها تأثیر کرده بود که همه قبل از اذان در مسجد می‌نشستند» .

عمل کردن به معروف و دوری کردن از منکر، یکی از شیوه‌های مۆثر در یادآوری نیک و بد به دیگران است.

هیچ‌گاه کسی به این زیبایی مرا امربه‌معروف نکرده بود و اگر کسی به غیر از این روش به من گفته بود، اثری روی من نداشت

شهید عباس بابایی

یکی از خویشاوندان سردار رشید اسلام، شهید عباس بابایی در نقل خاطره‌ای آورده است: «یک شب عباس منزل ما بود. یکی از معلمان دوره دبیرستانش از طریق یکی از اقوام به خانه ما آمد تا عباس درباره پسر او که سرباز بود، توصیه و سفارش کند. شهید بابایی که بوی پارتی‌بازی را احساس کرده بود و با اینکه روحیه‌اش به این جور کارها نمی‌خورد، خیلی مۆدبانه و در کمال آرامش و با زبانی نرم به معلمش گفت: شما طبق وظیفه‌ای که داشتی، به من و بقیه شاگردان درس دادی. بنابراین، نباید به خاطر این کار انتظار داشته باشی من برای شما پارتی‌بازی کنم. آن شب، این‌گونه ملایم و لطیف امر به معروف کردن او، برایم خاطره‌ای فراموش‌نشدنی شد» .

یکی دیگر از همرزمان شهید دلاور عباس بابایی نقل می‌کند: «هیچ‌گاه کسی به این زیبایی مرا امربه‌معروف نکرده بود و اگر کسی به غیر از این روش به من گفته بود، اثری روی من نداشت. آن موقع، شهید بابایی، فرمانده پایگاه هوایی اصفهان بود. در دوران حکومت شاه، یک روز بعد از ظهر درحالی‌که مست و لای عقل به طرف خانه می‌رفتم، ناگهان بابایی و محافظش را مقابل خودم دیدم. پیش خودم گفتم کارم تمام است. وقتی به من رسید، نگاه مهربانانه و معناداری به من کرد، ولی حرفی نزد. فردای آن روز رفتم پیش او تا عذرخواهی کنم، اما شهید کلام مرا قطع کرد و گفت: برادر عزیز، چیزی نگو! راجع به کاری که کرده‌ای، حرفی نزن... اگر حقیقتاً از کرده خود پشیمان هستی، با خداوند عهد کن عملت را اصلاح کنی. خدا می‌داند از پیش او که آمدم، احساس می‌کردم از نو متولد شدم».

شهید حاج محمد گرامی

یکی از همراهان شهید حاج محمد گرامی درباره شیوه برخورد این بزرگوار با مفاسد اجتماعی می‌گوید: «حاجی برای کم کردن بدحجابی و مبارزه با تهاجم فرهنگی، کانون تبلیغ و نشر حجاب راه اندازی کرده بود. افراد کانون از قشر خاصی نبودند، [بلکه] هر کس دل‌سوز و مخلص انقلاب بود، می‌توانست عضو کانون شود.»

در جلسه کانون، شهید گرامی گفت: نباید بگذاریم ارزش‌ها را مسخره کنند و باید با قاطعیت برخورد کنیم. اکثر افرادی که در جلسه بودند، نظرشان روی برخورد فیزیکی بود، ولی حاجی می‌گفت: باید با برنامه‌های معنوی و فرهنگی و برخورد مناسب، حجاب را جا بیندازیم. همین کار را هم کردند. کسانی که شرایط این کار را داشتند، به صورت گروهی می‌رفتند و افراد را ارشاد می‌کردند. عده‌ای هم پلاکاردهایی در زمینه حجاب در سطح شهر نصب می‌کردند.

شهید به همه افراد گفته بود با وضو این کارها را انجام دهند. بعد از مدتی، دادستان نیز اعلام رضایت کرده بود.

شهید علی صیاد شیرازی

سرهنگ حسن کلانتری، رئیس دفتر شهید سرافراز علی صیاد شیرازی می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های این شهید، حساسیت او به امور بیت‌المال بود. نه تنها خود ایشان رعایت می‌کرد، بلکه دیگران را از استفاده شخصی از بیت‌المال نهی می‌کرد. البته آنچه باعث شده بود اطرافیان شهید و همکاران او نیز این مسئله را جدی بگیرند، توجه و ظرافت او در عمل کردن به موضوع بیت‌المال و امر به معروف و نهی از منکر عملی ایشان در این باره بود.»

او از منطقه با بنده که در دفتر بودم، تماس می‌گرفت و می‌گفت: مثلاً 3 دقیقه با مشهد با پدرم تلفنی صحبت کردم، ما موظف بودیم همه را یادداشت کنیم و سر ماه از محل حقوق ایشان کسر کنیم و به حساب بیت‌المال بریزیم. همان طوری که خودش، هم با عمل و هم با سفارش، مقید بود، دیگران را نیز از استفاده شخصی از بیت‌المال نهی می‌کرد.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: پایگاه خبری انصار حزب الله، سایت راه بهشت