تبیان، دستیار زندگی
تاریخ پزشکی، داستان دور و درازی دارد. اما برخی کشف های آن، از کشف های پایه ای و اساسی پزشکی هستند. در این مطلب به ده مورد از این کشف ها می پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی


تاریخ پزشکی، داستان دور و درازی دارد. اما برخی کشف های آن، از کشف های پایه ای و اساسی پزشکی هستند. در این مطلب به ده مورد از این کشف ها می پردازیم.

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی

1.اشعه (X (X-rays

تکنولوژی اشعه X رتبه اول را در بین 10 کشف بزرگی پزشکی دارا می باشد. که تغییر بسیار زیادی را از درک بشر از بدن و مدیریت بهداشت و درمان داشته است. اولین تصویر اشعه ایکس در سال 1895 توسط ویلهلم کنراد رونتگن ایجاد شد و از دست او بود.

اولین استفاده از اشعه X در یک محیط پزشکی کمتر از یک ماه پس از رونتگن توانست اولین عکس از اندام داخلی خود را منتشر کند به کار گرفته شد.

طول موج کوتاه اشعه X آن را قادر می سازد تا بتواند که در مواد ضخیم نفوذ نماید و تصاویر 2 بعدی از بافت های مختلف بدن به صورت سیاه و سفید تولید نمایدیکی از پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته است استفاده از دستگاه CAT SCAN که با استفاده از اشعه X به تولید تصاویر 3 بعدی که میتواند پزشکان را در تشخیص و مشاهده مواردی که قابل مشاهده در تصاویر 2 بعدی نیست نظیر عمق تومور ها و غیره یاری بکند.

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی

2.گوشی طبی (Stethoscope)

مخترع گوشی طبی پزشکی فرانسوی RENNE LAENNEC بوده است که ایده ای که در سال 1816 به ذهن خود رسید آن را عملی ساخت. وی در ابتدا از یک لوله چوبی که بلند بود و انتهایی باریک داشت استفاده نمود.

همین وسیله ساده بعدها دچار تغییر و تحول گشت و به گوشی های طبی

امروزین مبدل گشت که به یکی از مهمترین ابزار پزشکان مبدل گشته است.

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی

3. سرنگ کوچکی برای تزریقات تحت جلدی (Hypodermic syringe)

با وجود آنکه تزریق کردن به تاریخ 1670 میلادی برمی گردد که در آن موقع با استفاده از سوزن های بسیار ریز به سوراخ کردن پوست اقدام می نمودند اما با این حال با آمدن سرنگ های تزریقات در سال 1853 تحولی شگرف در علم پزشکی و درمان رخ داد که بعد از این انقلاب و تحول بزرگ سرنگ های شیشه ای در سال 1866 وبه دنبال آن نیز اکنون از سرنگ های پلاستیکی  که کاربرد بسیاری دارند استفاه می شود.

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی

4.تصویربرداری رزونانس مغناطیسی  (MRI)

تکنولوژی MRI یک روش جایگزین برای پیدا کردن جایگزینی برای اشعه مضر X  و یا جراحی در داخل بدن بوده است که در پی دست یافتن به این هدف بود که تا اواخر سال 1980 این تکنولوژی به صورت کامل مورد استفاده قرار گرفت. به طوری که تا سال 2002 بیش از 60 میلیون بار مورد استفاده قرار گرفته و از 22 میلیون دوربین MRI استفاده شده است که اهمیت فوق العاده آن را نشان میدهد.

چسب زخم برای اولین بار سال 1920 توسط جانسون ارل دیکنسون اختراع گشت. زمانی که همسر ارل انگشتانش را با چاقو برید و زخمی شد ارل انگشتان وی را با گاز و مقداری چسب و با اضافه کردن پارچه آن را استریل نمود. بعد ها رییس وی سعی نمود نوآوری وی را گسترش بدهد

5. پرتو درمانی (Radiation therapy)

پرتو درمانی یکی از روش های درمان ومدیریت سرطان در دنیا میباشد. که پایه آن به واسطه تلاش های دانشمند برنده جایزه نوبل ماری کوری در رادیواکتیویته بودن مواد در دهه 1900 چیده شد.پیشرفت در پرتو درمانی میتواند به انکولوژیست ها کمک کند تا بتوانند با پیشرفت پرتو درمانی و بواسطه آن پیشرفت در MRI بتوانند عملکرد به مراتب بهتری را در درمان انواع سرطان ها داشته باشند.

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی

6.دماسنج (Thermometer)

Santorio Santorio کسی است که با اختراع و استفاده از دماسنج بالینی خود در سال 1962 که هرچند نادرست و غیر دقیق بود توانست نام خود را به عنوان اولین طراح دماسنج ثبت نماید. این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 1867 اولین دماسنج دقیق و عملی پزشکی با 6 اینچ طول که قابل حمل بود و می توانست دما را در ظرف 5 دقیقه اندازه بگیرد توسط آقای توماس آلبوت اختراع گشت. کاربرد این وسیله تا جایی است که امروزه در اکثر خانه و تمامی درمانگاه ها و بیمارستان ها یافت می شود.

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی

7. سونوگرافی (Ultrasound)

کشف و توسعه سونوگرافی مربوط به اوایل دهه 1900 می باشد که برای اولین بار در سال 1942 به طور فراگیر مورد استفاده در علم پزشکی قرار گرفت. امروزه از سونوگرافی به طور معمول در جهان برای اسکن بارداری و تشخیص بیماری ها استفاده می شود.

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی

8.چسب زخم (Band aids)

چسب زخم برای اولین بار سال 1920 توسط جانسون ارل دیکنسون اختراع گشت. زمانی که همسر ارل انگشتانش را با چاقو برید و زخمی شد ارل انگشتان وی را با گاز و مقداری چسب  و با اضافه کردن پارچه آن را استریل نمود. بعد ها رییس وی سعی نمود نوآوری وی را گسترش بدهد و وی را معاون شرکت بهداشتی خود نمود و بدین ترتیب تولید چسب زخم گسترش یافت به طوری که امروزه از بنیادی ترین ابزار پزشکی می باشد.

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی

9. در لقاح آزمایشگاهی  (IVF)

اولین کودکی که توسط لقاح مصنوعی به دنیا آمد در سال 1978 بعد از مدت کوتاهی از عمل ناموفق قبلی به دنیا آمد. این روش رشد نسبتا سریعی داشته است به طوری که در اواخر دهه 1970 از روش های توسعه یافته ای نظیر استفاده از هورمون (HCG) استفاده شد و این موفقیت های سبب شد که این روش لقاح مصنوعی به صورت کاربردی و متداول مورد استفاده قرار بگیرد.

10 کشف بزرگ تاریخ پزشکی

10.ضربان ساز مصنوعی قلب (Artificial pacemaker)

در سال 1950 جان هوپس کانادایی توانست اولین ضربان ساز قلب را طراحی نماید. هرچند که در آن موقع تلاش های در تولید برق لازم برای آن و همچنین قابلیت شارژ مجدد باتری آن موفقیت آمیز نبود. اما در سال 1958 اولین ضربان ساز با قابلیت های ذکر شده و همچنین با توانایی قرار گرفتن در داخل بدن توسعه و طراحی گشت و امروزه به یکی از مهمترین دستگاه های حیاتی در بیماران قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان