تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به بررسی جزئی تر فواید آموزش الکترونیکی می پردازیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا آموزش الکترونیکی مفید است؟

چرا آموزش الکترونیکی مفید است؟

اگر آموزش الکترونیکی به درستی اجرا شود، می تواند نتایج خارق العاده ای نظیر افزایش درآمد و بهبود عملکرد داشته باشد. همچنین برخلاف کلاس های حضوری که زمان ثابتی دارند، دروس آموزش الکترونیکی در هر زمانی قابل استفاده هستند.

اگر ارزش آموزش الکترونیکی را در یابیم می توانیم بفهمیم که کی و کجا از آن استفاده کنیم.

آموزش الکترونیکی اهداف سازمانی را حمایت می کند.

چرا آموزش الکترونیکی مفید است؟

بهبود هزینه های آموزش

ساخت محتوای آموزشی که می تواند محتوای آموزش الکترونیکی و یا حضوری و ... باشد مستلزم صرف زمان است. با استفاده از آموزش الکترونیکی هر زمانی که محتوای درسی توسط فراگیر مورد استفاده قرار می گیرد، بازگشت سرمایه گذاری1 شما بهبود یافته است. زیرا شما هزینه های تولید ثابت را به تعداد دفعات استفاده از محتوا تقسیم کرده اید. همچنین در آموزش الکترونیکی هزینه های رفت و آمد و تجهیزات را کاهش داده و بر کیفیت عملکرد و تاثیرگذاری آموزش افزوده اید.

کاهش هزینه های تجهیزات

فرض کنید می خواهید مدیریت و چگونگی به ترتیب قراردادن تجهیزات در یک  محیط استریل مثل اتاق عمل را در یک دوره آموزش دهید. اگر بخواهید از یک محیط واقعی استفاده کنید باید هزینه زیادی بپردازید. اگر بخواهید از یک محیط ساختگی و شبیه سازی شده استفاده کنید، هم کار زیادی می برد و هم نیازمند تهیه تجهیزاتی است که هر دو هزینه بر خواهند بود. با ساخت یک محیط مجازی می توانید به فراگیر امکان تست و تمرین را بدهید بدون آنکه نیاز به صرف هزینه برای راه اندازی، استفاده و پاک سازی محیط داشته باشید.

افزایش بهره وری

از آنجا که آموزش الکترونیکی محدود به مناطق جغرافیایی و زمان نیست، شما می توانید تاثیر آموزش روی محصول (محتوا) خود را با آموزش قشر زیادی از مردم در نقاط مختلف جغرافیایی با دوره های آموزشی کوتاه مدت بفهمید. همچنین با توجه به اقتصاد فعلی، شما یادگیری بیشتری را با پرداخت هزینه کمتر به فراگیران داده اید. بنابراین آموزش الکترونیکی یک راه عالی برای دادن ابزار و مهارت مورد نیاز مردم برای بالا بردن کاراییشان است.

آموزش الکترونیکی از پیشرفت فراگیر حمایت می کند.

چرا آموزش الکترونیکی مفید است؟

دسترسی بلا درنگ

در یک آموزش زنده و حضوری همه شرکت کنندگان باید برنامه و زمانبندی درسی و کلاسی خود را در تقویم آموزشی داشته باشند. آموزش الکترونیکی این موضوع را حذف کرده است زیرا دروس در هر زمان در دسترس بوده و می توان آن ها را مطالعه کرد. در آموزش الکترونیکی دسترسی به دروس حتی می تواند بدون اتصال به اینترنت صورت گیرد. در این حالت فراگیر محتوای درسی را در حالت آفلاین هم می تواند ببیند و برای ارسال تکالیف و یا برقراری ارتباط تعاملی بعد از مطالعه محتوا به اینترنت متصل شود.

آزادی برای شکست

در یک آموزش واقعی شکست و اشتباه از سمت فراگیر طبیعی است. اما در یک کلاس حضوری با تعدادی فراگیر هیچ کس دوست ندارد اشتباه کند و معمولا فراگیران از ترس اشتباه بودن عقاید و نظرات خود سکوت کرده و به تست و خطا نمی پردازند. آموزش الکترونیکی به فراگیر اجازه می دهد بدون ترس اشتباه کند. این امر شجاعت اکتشاف و تست عقاید را در وی پرورش می دهد.

با نشان دادن بازخورد درست به تست فراگیر می توانیم محیط آموزشی خلاقی را ایجاد کنیم. در بدترین حالت ایجاد محتوا فراگیر می تواند تست را از ابتدا آغاز کند. کاری که اغلب نمی توان در آموزش حضوری انجام داد.

شخصی سازی آموزش

مشابه انتخاب های مختلف ما در زندگی مثلا خرید ماشین با اشکال ظاهری و کارایی متفاوت، فراگیران آموزش نیز خواهان داشتن کنترل و اختیار در امر یادگیری و مطالعه محتوای درسی می باشند. آموزش الکترونیکی بر خلاف آموزش حضوری این کنترل و اختیار را در زمینه های مختلف یادگیری به فراگیر ارائه می دهد.


پی نوشت:

1. بازگشت سرمایه گذاری: return on investment


تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان