تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم از آن دسته از افرادی هستید که در کوچه پس کوچه روابط با خانواده همسر، با علامت بن بست مواجه شده اید. این کوچه بن بست هرگز به شما نمی گوید که بهترین راه حل برای بیرون آمدن از این کوچه قطع رابطه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روابط پیچ در پیچ قوم همسر


شاید شما هم از آن دسته از افرادی هستید که در کوچه پس کوچه روابط با خانواده همسر، با علامت بن بست مواجه شده اید. این کوچه بن بست هرگز به شما نمی گوید که بهترین راه حل برای بیرون آمدن از این کوچه قطع رابطه است. شاید به راحتی می توان گفت این می تواند آغاز زیبایی برای یک رابطه جدید و حساب شده باشد.


فامیل شوهر

از قدیم گفته اند گل بی خار خداست، پس هیچگاه فکر نکنید که نوع رفتار شما بسیار خوب و رفتار طرف مقابل منفی و پر از اشکال است. بیایید با هم ساختمان یک رابطه در خانواده را تشریح کنیم . برای شروع بهتر است صادقانه برخورد کنیم. نکته حائز اهمیت اینجاست که ما باید الگوهای کلیدی ارتباط را بپذیریم و آنها را به درستی اجرا کنیم.

ما چند نوع رابطه داریم:

ارتباطات عاطفی

هدیه روز مادر، هدیه روز پدر، تولد گرفتن برای مادربزرگ و پدربزرگ ، مراقبت از آنها در بستر بیماری، هفته ای یکی دوبار سرزدن و هرشب تلفنی حال واحوال آنها را پرسیدن، تمامی این امور به نوعی به آنها یادآوری می کند که فراموش شان نکرده ایم و به آنها می گوید دوستشان داریم. ارتباط عاطفی برای تقویت روابط خانوادگی صد در صد مفید و موثر است. اما چه کسانی می توانند همیشه این موارد را به ما گوش زد کنند، بهترین گزینه برای تدارک این موارد، دختر و عروس خانواده می باشند. شانه خالی کردن آنها باعث می شود که هر روز روابط سردتر و فاصله ها عمیق تر شود.

مسلط شدن بر رفتارهای غیرکلامی

تصورکنید در یک مهمانی مشترک با مادرشوهرتان حضور دارید، ممکن است شما قبل از او در مجلس حضور داشته باشید. همه صندلی ها پر شده است و مادرشوهر شما وارد مجلس می شود، مطمئن باشید که همه نگاه ها به سمت شماست. اگر شما بی توجهی نشان دهید و به نشانه احترام جای خود را به مادرشوهرتان ندهید مطمئنا بدون رد و بدل شدن هیچ کلامی اطرافیان خواهند گفت که شما با مادرشوهرتان مشکل دارید. گاهی یک واکنش غیر کلامی مچ اختلافات خانوادگی را در یک مهمانی باز می کند. به نوعی با یک حرکت نادرست شما، اطرافیان به اختلافی که بین شما وجود دارد پی خواهند برد. شاید مشکل بین شما، زودتر از آنچه فکر کنید، حل می شود و صلح و صفا برقرار شود اما تصویر حرکت شما از ذهن اطرافیان پاک نخواهد شد، پس در هر موقعیتی دقایقی فکر کنید و بهترین حرکت را انجام دهید. شما مطمئنا می خواهید الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید پس مانند یک بازی شطرنج بهترین حرکت را انجام دهید تا مات نشوید. حرکاتی مثل احترام گذاشتن به بزرگان، دست دادن صحیح، در موقعیت مناسبی نشستن، تبسم، عدم اضطراب و استرس در چهره و.....همه وهمه می تواند در یک جمع خانوادگی معانی متفاوتی را القا کند. یادتان باشد تاثیر رفتارهای غیرکلامی گاهی سریعتر از رفتارهای کلامی خود را نشان می دهد.

ارتباط عاطفی برای تقویت روابط خانوادگی صد در صد مفید و موثر است. اما چه کسانی می توانند همیشه این موارد را به ما گوش زد کنند، بهترین گزینه برای تدارک این موارد، دختر و عروس خانواده می باشند

امروز خوب گوش کنید!

معمولا بزرگان خانواده  با توجه به تجربیاتی که دارند حرف های زیبا و شنیدنی و در عین حال آموزنده برای اطرافیان خود دارند. در واقع آنها دنبال گوش شنوا می گردند. شما با گوش کردن و توجه، احترام تان را نسبت به آنها نشان می دهید و از یکسری از سوءتفاهم ها جلوگیری می کنید. همچنین اگر واقعا درک کنید، چه موارد با ارزشی  می شنوید آنها را ضبط خواهید کرد. روزی فرزندان شما هم به چنین تجربیاتی نیاز دارند . تجربیات بزرگان، تاریخ مصرف ندارد و هیچگاه منقضی نمی شود. در این ارتباط شما حس خوبی را به آنها هدیه می دهید. شاید روزی شما دنبال گوش شنوایی بگردید، پس امروز خوب گوش کنید.

والدین کارگردان زندگی کودکان

روابط خانوادگی یکی از مهم ترین روابط ما در زندگی است. عادات ارتباطی افراد برای اولین بار در کانون خانواده شکل می گیرد و الگوهای ارتباطی از یک نسل به نسل بعدی منتقل می شود. در یک فرآیند ارتباطات خانوادگی یک نکته را نباید فراموش کنید، والدین کارگردان زندگی کودکان هستند. فرزندان از رفتارهای والدین شان الگو برداری می کنند ودر برخورد با بزرگان، مطیع خانواده هستند. ترسیم مختصاتی درست در ارتباطات خانوادگی کمک می کند که فرزندان بهترین نوع رفتار را درحال و آینده داشته باشند. یادتان باشد شما زیر ذره بین کودکان تان قرار دارید.

هانیه ورشوچی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

سیاست‌های خارجی همسرداری

کاهش دخالت والدین بدون دلخوری

پیوند‌های ناگسستنی با اقوام

ارتباط با فامیل ،لذت یا عذاب!؟

ارتباط با خویشان ،ساده اما پر فایده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.